"המצב הביטחוני לא ישפיע על הכיוון הכללי בבורסה"

(עדכון) - מנכ"לי בתי ההשקעות הגדולים בישראל מדברים על שוק ההון וההתפתחויות הצפויות בבורסה

"בשלבים הראשונים של אירועים גיאופוליטיים אין השפעה על הכלכלה. בחודשים הקרובים אני מניח שנראה יותר תנודתיות, אבל אני לא רואה השפעה על כיווני השוק" - כך אמר היום (ב') אייל סגל, מנכ"ל תכלית, בכנס בתי השקעות של דן אנד ברדסטריט, שבניהול חיים כהן, שנערך בגבעתיים. את הכנס הנחה חגי גולן, העורך הראשי של "גלובס". אתר "גלובס" העביר את הכנס בשידור חי.

מנכ"ל אקסלנס דוד ברוך התייחס גם הוא להשפעת האירועים הגיאופוליטיים באזורנו, ואמר "המצב לא טוב וצריך לקחת את היוזמה לידיים. הכלכלה עתידה ללוות את התהליכים הפוליטיים ואני מסכים שהכלכלה והמשק הריאלי בריאים אך לטווח ארוך, אם המצב המדיני ימשך כך, לא יהיה טוב ויהיה לזה תרגום בשווקים".

רבקה אלגריסי, מנכ"ל פעילים ניהול תיקי השקעות מקבוצת בנק הפועלים, אמרה כי "לא עשינו שום שינוי בתיק ההשקעות כי אנחנו רואים נתונים כלכליים טובים וחזקים, למרות מה שקורה בתחום המדיני". רונן טוב, מנכ"ל פסגות, אמר כי "כולנו מוטים להשקעות המקומיות, והגיע הזמן לתת יותר דגש לפיזור סיכון וליציאה החוצה".

טל רז, מנכ"ל כלל פיננסים, התייחס לניהול ההשקעות בצל האירועים הגיאופוליטיים ואמר כי "ביצענו מחקר פנימי שבודק האם ניתן בכלל לתמחר סיכון גיאופוליטי ולא הצלחנו. יחד עם זאת ברור כי יש בריחה של משקיעים זרים ופרמיית הסיכון של ישראל עולה. לכן יכול להיות שאנחנו באמת צריכים לקחת צעדים שבהם נזיז כספים בזהירות החוצה".

סמי בבקוב, מנכ"ל הראל-פיא, הציג עמדה קצת שונה: "אנחנו כן הורדנו קצת סיכונים. הטריגר היה חוסר ההבנה שלנו את שוק האג"ח האמריקני. אני חושב שהשוק הזה משדר משהו לא טוב בכך שאינו מובן, ואולי השוק הזה, שהוא הסחיר ביותר בעולם, משדר שאולי הצמיחה העתידית בעולם תהיה נמוכה ממה שמשתף משוק המניות. שנית, השוק המקומי כבר מתמחר פרמיית סיכון והאירועים האחרונים רק מגבירים זאת".

אילן רביב, מנכ"ל מיטב, אמר כי "אנחנו מתקרבים לנקודה שיכולה להיות או טריגר או הזדמנות. אנחנו אחרי הרבה שנים של זרימה חד כיוונית של כספים לתוך ישראל, ולכן אירוע כמו אתמול יכולים להיות טריגר שיכול לגרום נזק גדול בשוק המקומי. מצד שני זו יכולה להיות הזדמנות, כולנו זוכרים את התקוות בעקבות אוסלו".

"זה הזמן להשקעות"

כהן, שפתח את הכנס, אמר כי "מעניין לבחון אם לא היתה רגולציה, כיצד נראה היה תיק ההשקעות שמנהלים בתי ההשקעות. האם קיומה של הרגולציה מבטיח תשואה או שמא או מפריע לתשואה, והאם מנהלי ההשקעות היו נוהגים בצורה אחרת אם הרגולציה היתה שונה?

כהן ציין כי היקף הנכסים המנוהלים בבתי ההשקעות בעולם, נכון לסוף 2009 עומד על כ-21%. כהן התייחס לנושא דמי הניהול במוצרים השונים שמנהלים בתי ההשקעות, ותהה "האם לקוחות היו מעדיפים בית ההשקעות 'חינמי'? האם זה בכלל טוב למשקיע?".

הרשי פרידמן, בעל השליטה החדש בחברת הנדל"ן אזורים ואחד מבעלי המניות של קבוצת דן אנד ברדסטריט בישראל, אמר כי "אני שומע את כל הדעות כאן, אבל אני גם חושב זה הזמן להשקעות. הסביבה מאד מסוכנת בכל העולם, לא רק בישראל. בישראל רק קנינו את חברת הנדל"ן אזורים. חשבנו שזו השקעה מעולה ויש לה עתיד טוב. אנחנו חושבים שכעת ניתן לנצל הזדמנויות, על אף הסיכון, כי בעוד שנתיים מחירי כל הנכסים יוכפלו".

רז, שמיד לאחר כניסתו לתפקיד לפני כשנתיים העלה את דמי הניהול בקרנות הנאמנות של בית ההשקעות, התייחס לנושא ואמר כי "המושג NO FREE LUNCH נכון גם לעסק שלנו". לא הצליחו לשכנע אותי בכדאיות של דמי ניהול הפסדיים ולכן הוריתי על העלאה של דמי ניהול בכל הקרנות". ברוורמן ציין בהקשר זה: "עלויות הרגולציה על בתי השקעות. מדובר ברמות מטורפות. גוף שרוצה לשרוד בכבוד חייב לגבות דמי ניהול וזו צריכה להיות בעיה ללקוח אם הוא מקבל דמי ניהול זולים מדי כי לכל דבר יש מחיר. בעידן התחרות היום המחירים ירדו לתת-נורמל, שבקושי מכסים את עלות הביטוח".