אחרי "יום הנכבה": ישראל מתלוננת באו"ם נגד סוריה ולבנון

בצה"ל מתחקרים החדירה של סורים לישראל ב"יום הנכבה" ■ הרמטכ"ל גנץ הורה להישאר בכוננות ■ במקביל, ישראל מגישה תלונה באו"ם נגד סוריה ולבנון - ולבנון מגישה תלונה נגד ישראל

חוקרים את "יום הנכבה": הרמטכ"ל בני גנץ הנחה את אוגדת הגולן לחקור את האירוע במסגרתו חדרו כמאה מפגינים סורים לשטח ישראל ולהפיק את הלקחים. דובר צה"ל אמר בראיון ברשת ב' של קול ישראל כי הרמטכ"ל מגדיר את האירוע "לא טוב".

רב-אלוף גנץ ביצע אתמול תחקיר ראשוני לאירועים, במסגרתו אמר שיש להבחין בין שלב ההערכות ל"יום הנכבה", שאותו יש לבחון, לבין קבלת ההחלטות בשטח, שהיו נכונות. הרמטכ"ל הנחה את צה"ל להישאר גם היום בכוננות בגבול מחשש לניסיונות נוספים לפגיעה בגדר וחדירה לישראל.

במקביל, סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר נווה ביקר היום במג'דל שמס, כדי לתחקר את האירועים שהובילו לחדירת המסתננים הסורים לשטח ישראל. האלוף נווה סייר באזור בליווי מפקד האוגדה וקציני החטיבה שהיו אמונים על בלימת המפגינים הסורים שחדרו לשטח ישראל, וערך שיחה עם החיילים בנקודה המדוייקת שבה קרסה הגדר.

בתוך כך, משלחת ישראל באו"ם תגיש תלונה רשמית למועצת הביטחון נגד סוריה ולבנון בעקבות אירועי "יום הנכבה", לפי הנחיית משרד החוץ. בתלונה טוענת ישראל כי למרות שהתריעה על האירועים הצפויים בגבולות, המדינות עצמן לא עשו דבר למניעת האלימות והפגיעה בריבונות ישראל - והן האחראיות .

אמש קרא מזכ"ל האו"ם באן קי מון לכל הצדדים להפגין ריסון לאחר האירועים האלימים. לבנון, מצידה, הגישה גם היא תלונה נגד ישראל.

מלחמת גרסאות בצה"ל: מי אחראי למחדל?

לאחר האירועים אתמול בגבול הצפון, החלו באגף המודיעין של צה"ל ובפיקוד הצפון בחילופי האשמות. בעוד שבפיקוד הצפון טענו כי לא קיבלו כל התרעה לגבי האירוע, טוענים בכירים באגף המודיעין כי העבירו ידיעות בנושא לפיקוד הצפון ולאוגדה המרחבית של רמת הגולן, געש. "המידע על תנועת האוטובוסים לעבר גבעת הצעקות הועברה לפיקוד בזמן אמת, ואפשרה למפקדים בשטח לקבל החלטה כיצד לפעול", טענו קציני מודיעין בכירים.

אותם גורמים הוסיפו ותקפו באופן אישי את מפקד האוגדה, תא"ל אייל זמיר, ואת אלוף פיקוד הצפון גדי אייזנקוט, שהיה אחראי על הנעשה בגזרתו.