יצאו לקניות: רכישות מאמנים ישראלים ב-600 א' ש' למוזיאון ישראל

היצירות החדשות שנרכשו לאוסף הן של האמנים יהודית סספורטס, סיגלית לנדאו, נעה שי, מיה זק, גיא זגורסקי, עילית אזולאי, אורי גרשט ומשה קופרמן ■ רכישות חדשות גם לאוסף האמנות של דיסקונט

לרגל "יום המוזיאונים הבינלאומי" שחל מחר (ד') יהיו מרבית המוזיאונים ברחבי הארץ פתוחים לקהל ללא תשלום. גם אם לא חשבתם על זה קודם, נצלו את ההזדמנות וקפצו למוזיאון הסמוך אליכם - תמיד תמצאו משהו טוב.

במוזיאון ישראל, למשל, ניתן כבר לראות כמה מהרכישות האחרונות. אגודת ידידי מוזיאון ישראל רכשה בזמן האחרון 8 יצירות אמנות ישראלית עכשווית לאוסף המוזיאון. היצירות נבחרו ונקנו בהשקעה כוללת של 600 אלף שקל, במסגרת קבוצת הרכישה שהקימה בשנה האחרונה אגודת הידידים. קבוצת הרכישה מתכננת להגדיל את הסכום שיוקדש לרכישות חדשות בהמשך השנה.

היצירות החדשות שנרכשו לאוסף הן של האמנים יהודית סספורטס, סיגלית לנדאו, נעה שי, מיה זק, גיא זגורסקי, עילית אזולאי, אורי גרשט ומשה קופרמן. חלקן כבר מוצגות בחלל המוזיאון. מחירי העבודות הספציפיות לא נמסרו.

עם חברי קבוצת הרכישה נמנים רחל ומשה ינאי, טובה וסמי סגול, גיל ברנדס, רבקה סקר, שולמית וחיים כצמן, חנה פריזן ומורי ודוריס ארקין. קבוצות הרכישה פועלות בצמוד לאג'נדה האמנותית של אוצרי המוזיאון. אלה מדריכים את חברי הקבוצה במהלך השנה ומציגים בפניהם עבודות שנבחרו כמועמדות לרכישה. הקבוצה אחראית על החלטות הרכישה בהתאם לתקציב שברשותה, וחלוקת המשאבים נעשית לאחר דיון מעמיק.

אגודת ידידי מוזיאון ישראל אימצה את מודל קבוצות הרכישה, לאור הצלחתו ברחבי העולם. סוזן לנדאו, אוצרת ראשית לאמנויות במוזיאון ישראל, הגתה את מודל קבוצת הרכישה לפני כעשור, כפתרון לבעיית גיוס כספים לרכישת עבודות. הקבוצות הראשונות היו של תורמים בארה"ב ובאירופה. קבוצת הרכישה בישראל החליטה להתמקד ברכישת אמנות ישראלית עכשווית, כדי להעשיר את אוסף המוזיאון בתחום זה.

תוכנית הפעילות של הקבוצה כוללת מפגשים עם האוצרים הבכירים במוזיאון ישראל, סיורים מודרכים בתערוכות ובגלריות, ביקורי סטודיו, מפגשים עם אמנים ונסיעה שנתית מיוחדת לאחד מאירועי האמנות המרכזיים בעולם כגון הביאנלה בוונציה (שתיפתח השנה בתחילת חודש יוני). ההצטרפות לקבוצה מותנית בתרומה שנתית של 15 אלף שקל מינימום, המיועדת לרכישת אמנות למוזיאון.

רכישות חדשות בדיסקונט

אוסף האמנות של בנק דיסקונט אף הוא רכש לאחרונה מקבץ עבודות חדשות, וביניהן של האמנים יוסף קריספל, לארי אברמסון, אורן אליאב ואדם ברג. מחירי העבודות נעים בין 5,000 ל-10,000 דולר. אלה מצטרפות לרכישות קודמות של עבודות של מיכל נאמן, גבי קלזמר, אביבה אורי ועוד.

העבודות נרכשות באמצעות ועדה המורכבת מאנשי מקצוע חיצוניים, הוועדה בראשות אוצרת אוסף דיסקונט, שולמית נוס, וחברים בה גם נציגים מהנהלת הבנק. סכום הרכישות הכולל לשנה עומד על פי פרסומים בעבר על כמיליון וחצי שקל. אוסף דיסקונט מוציא קטלוג רכישות אחת לכמה שנים ומציג את העבודות בתערוכות מוזיאליות.