הגבול בין זיקה לאזיקים

חברות הסלולר מוכרות סמארטפונים כמעט בבלעדיות, והשוק החופשי הרחק מאחור

"מה שמשרד התקשורת והשר משה כחלון עשו זה לא ניתוק זיקה, זה הידוק אזיקה. הניסיון של משרד התקשורת לשחרר את שוק הטלפונים הסלולריים מהאחיזה של המפעילות כשל לחלוטין. הפכנו להיות יותר ויותר שבויים שלהם", כך אומר ל"גלובס" אחד מיבואני הטלפונים הסלולריים הבולטים בישראל שמבקש להישאר בעילום שם, בעקבות הבוננזה החדשה של מפעילות הסלולר, שזיהו בשוק הסמארטפונים מקור הכנסה אדיר על חשבון הציבור.

כולם רוצים סמארטפונים: ההצלחה של אייפון, סמסונג גלקסי, בלקברי ואחרים הפכה להיות מקור רווח אדיר עבור מפעילות הסלולר, שמצליחות לדחוף ללקוחות טלפונים חכמים במחירים הגבוהים בעשרות אחוזים משאר העולם בגלל כשל בירוקרטי מתמשך של משרד התקשורת.

היוזמה של משרד התקשורת לא עובדת

היבואן הוא גם בעל מעבדה לתיקון מכשירים סלולריים ולדעתו הציבור נפגע בצורה חסרת תקדים כתוצאה מהמצב הייחודי שיש בישראל, שלפיו מפעילות הסלולר מוכרות את מרבית הטלפונים בעצמן וכמעט ולא קיים שוק חלופי כמו בכל העולם.

התוצאה היא מכירת מכשירים בשיטה של חיוב-זיכוי, מלכודת דבש לשימור לקוחות. במסווה של "דבר X דקות" או "דבר ב-X שקלים", הלקוח מקבל מכשיר חדש שעליו הוא כביכול לא משלם.

אבל זהו טריק שיווקי לכל דבר - לא רק שהלקוח נאלץ להתחייב ל-36 תשלומים עבור המכשיר, הוא גם משלם עליו אלפי שקלים יותר מאשר בחו"ל.

ניתוק הזיקה בין המכשיר לתוכנית, יוזמה שהגו במשרד התקשורת, הייתה אמורה לפתור את הפלונטר - כלומר, הלקוח אמור לבוא למפעילה חדשה עם המכשיר שקנה אצל המפעילה הקיימת ולקבל את אותן ההטבות שהמפעילה החדשה מציעה ללקוחותיה, מבלי שהלקוח ירכוש ממנה מכשיר.

הכוונה הייתה טובה, אבל בפועל הצרכנים לא עוזבים את המפעילה שלהם משלוש סיבות עיקריות: הם לא מודעים לניתוק הזיקה; היוזמה מסובכת להבנה לציבור הרחב; כשהמפעיל מחייב את הלקוח ב-36 תשלומים על המכשיר, המעבר למפעילה אחרת הרבה יותר קשה, גם במקרה שהמסלול מסתיים אחרי 18 חודשים. בסופו של דבר, הצרכנים לא עושים את ההפרדה בין ההתחייבות למכשיר לבין ההתחייבות למסלול.

הבעיה מחמירה, משום שכך חוסמים המפעילים את פתיחת השוק לתחרות. העובדה שפלאפון מכרה בחצי מיליארד שקל מכשירי סמארטפון הייתה הסנונית הראשונה. גם סלקום ופרטנר ילכו בעקבותיה והתוצאה היא שהמפעילות הוותיקות סוגרות את השוק ומרתקות אליהן לקוחות שלא ינטשו בשנה הבאה, כשהשחקנים החדשים ירצו להיכנס לשוק. כך, עשויה ללכת לאיבוד כל הרפורמה שעליה עובדים במשרד התקשורת ושעליה תפארתו של השר כחלון.

האבסורד של האייפון

היבואן טוען כי "היום כולם קונים רק סמארטפונים ורק דרך המפעילים" ומסביר כי שוק המכשירים ברמות המחירים הנמוכות והבינוניות התבטל כמעט לחלוטין. "כשכל אחד יכול לקבל אייפון או גלקסי בחינם ומקבל ממילא את הזיכוי בתוך החשבון שלו, אין שום היגיון שיקנה מכשיר של 50 או 70 דולר, כשהוא מקבל מכשיר של 500 דולר", אומר אותו יבואן.

"האייפון זה האבסורד הגדול בעולם. ישראל היא המדינה היחידה בעולם ששלושת המפעילים הם היבואנים הבלעדיים של האייפון. אפילו היבואן הרשמי, איי-דיגיטל, לא יכול לייבא אייפון והוא לא מוכר אותו בחנויות שלו. מי שרוצה, חייב לקנות רק דרך המפעילים.

"אתה מכיר דבר כזה שבחנות הרשמית של היבואן הרשמי, עם הסמל של התפוח הגדול, אי אפשר לקנות אייפון? אפשר לקנות אייפד, אייפד 2 ואייפוד במחירים לפעמים כמו ניו יורק או אפילו יותר זול. אבל למה בניו יורק אפשר לקנות אייפון ב-600 דולר בלי חבילה ואי אפשר לקנות אותו באיי-דיגיטל אלא רק דרך המפעילות ב-1,200 דולר"?

* למה לדעתך איי-דיגיטל לא מוכרות אייפונים בחנויות שלהם?

"הן לא יכולות למכור אייפונים בגלל משרד התקשורת שלא תיקן תקנות מתאימות ובגלל נוחות. מבחירה של נוחות, איי-דיגיטל כנראה קיבלו עמלה על כל מכשיר שנמכר פה ונוח להם ההסדר הזה, כמו שנוח לכל שאר היבואנים הרשמיים. למה להם להילחם? הם מוכרים בעשרות אלפים אצל המפעילים. למה שהשוק ייפתח והם יתחילו להתחרות עם כל מיני יבואנים מקבילים? בשביל מה להם? הם מעדיפים שהשוק יישאר כבוש".

* יש היום שוק חופשי של גלקסי ואייפון, שאפשר להביא במחירים מוזלים?

"מכשירי גלקסי נמכרים ב-350 דולר בחו"ל, אם אתה מוסיף עליו 30% של ייבוא ומע"מ אתה מגיע ל-450-500 דולר. וכמה הוא עולה בארץ אצל המפעילות? 4,000 שקל. זה לא רק הגלקסי. כל מכשיר שתיקח, המחיר שלו אצל המפעילות עומד על 60 שקל כפול 36 חודשים - 2,000 שקל פלוס. המחיר הרשמי של מכשיר כזה בחוץ הוא 1,000 שקל - חצי המחיר. כל מכשיר שתעבור עליו אלה סדרי הגודל פחות או יותר".

* אבל הלקוח מקבל שירות טוב, אחריות ותיקונים.

"היום יש עשרות מעבדות שמתקנים בהן אייפונים. כשהלקוחות ראו שהמפעילות גובות אלפי שקלים על תיקונים, ראה איזה פלא - התפתח שוק חופשי של מעבדות שמתקנות אייפונים ושאר סמארטפונים ב-200-300 שקל במקום 1,000 שקל אצל המפעילות.

"אני יודע על מקרים שהמפעילות בעצמן שלחו לקוחות למעבדות פרטיות כדי לתקן מכשירי אייפון. ככה יד רוחצת יד, חוץ מאשר הצרכן שתמיד משלם את המחיר".

* ולמה לדעתך היבואנים הרשמיים של נוקיה, סמסונג וסוני אריקסון, לא מפתחים שוק חלופי, ומעדיפות למכור רק דרך המפעילות?

"כי זה הכי נוח להם. למה להרחיב את התחרות? הם מוכרים למפעילות ושלום על ישראל. הם נלחמים על ליבו של המפעיל במקום להילחם על ליבו של הצרכן. זה יותר פשוט, לא?".