זר: "הגז המצרי לא יחזור לישראל לפני שינוי בתנאי הסחר"

ירון זר, אנליסט האנרגיה בכלל פיננסים ברוקראז': קיים סיכוי גבוה לפיתוח מאגר "נועה" במקביל להסכם עם בזן

בתחילת חודש פברואר השנה, עקב פיצוץ במצרים, הופסקה אספקת הגז הטבעי לישראל עד ליום 15 במארס. ביום 27 במארס בוצע ניסיון פיגוע שנכשל. ביום 27 באפריל הצליח פיגוע ואספקת הגז הופסקה ועדיין לא חודשה.

היום הודיעה חברת אמפל כי על פי EMG הסתיימו עבודות התיקון של הצינור המצרי והוא מוכן טכנית לשוב לפעולה. לפי ההודעה, ממשלת מצרים מחזקת את פעולות האבטחה סביב מערכת האספקה בסיני. בהתאם לדברים, אספקת הגז לירדן, סוריה, לבנון, ישראל ומצרים צפויה להתחדש עד סוף חודש מאי 2011.

ירון זר, אנליסט האנרגיה בכלל פיננסים ברוקראז', אומר בתגובה לפרסומים כי הגז המצרי איבד משמעותית את כושרו התחרותי בישראל ומחזיר את אופציית פיתוח מאגר נועה.

תיקון צינור הגז עדיין אינו מבטיח כי אספקת הגז לישראל תחזור בסוף החודש. "להערכתנו, 3 השבועות שחלפו מאז הפיצוץ ועד היום היוו זמן מספק לחיזוק פעולות האבטחה. נזכיר כי לפי פרסומים במצרים צפוי בקרוב מו"מ לגבי אספקת הגז לישראל. לפיכך, יתכן שהמצרים מנסים להפעיל לחץ לקראת מו"מ עם ישראל על הסכם הגז".

עוד מציין זר כי בזן אינה יכולה להסתמך על הגז המצרי וחייבת "כרית בטחון" לשנתיים הקרובות. "מבחינת בזן נכון יהיה להתקדם במסלול שהתוותה אתמול נייר חדרה ולרכוש גז מים תטיס. סביבת המחיר של 8 דולר למיליון BTU מייצרת כדאיות כלכלית ואסטרטגית לפיתוח נועה גם ללא נועה דרום. נזכיר כי פרויקט ים תטיס כולל את מרי (המספקת גז משנת 2004) ואת נועה ונועה דרום. המחזיקות בים תטיס הן נובל 47.059%, אבנר 23%, דלק קידוחים 25.5%, דלק 4.441%. נועה ונועה דרום הן תגליות גז לא מפותחות".

בשיחה עם "גלובס" אומר זר כי מדובר בקצת מעל 2 BCM בחלק שאין איתו בעיה מול הפלסטינים (ב"תמר", אגב, יש כ-250 BCM). במחיר של 8 דולר למיליון BTU זה למעשה כ-290 מיליון דולר ל-1 BCM. עלות הפיתוח, לפי מה שדווח בעבר, היא בסביבות 200 מיליון דולר. כלומר יש כאן רווח כלשהו אבל לא מהותי. יש כאן היבט אסטרטגי חשוב של יצירת הקשר העסקי לטווח ארוך".

- ומה לגבי זמן הפיתוח?

"להערכתי מדובר בעניין של כמה חודשים. המבחן של זה אמור להיות בזמן הקרוב יחסית".

בשורה התחתונה אומר זר כי הגז המצרי לא יחזור לישראל לפני שינוי בתנאי הסחר. במקביל, קיים סיכוי גבוה לפיתוח מאגר נועה במקביל להסכם עם בזן.