נסיכת הביומד לוקחת סיכון בנאסד"ק

כנגד כל הסיכויים והאזהרות ובניגוד למה שמלמד ניסיון הזמן הזה, היא יוצאת לגיוס

ההנפקה שמושכת בימים אלה את תשומת לב משקיעי הביומד, היא ההנפקה של בריינסוויי שהודיעה כי תנסה לגייס 20 מליון דולר בנאסד"ק. אתר "וול סטריט ג'ורנל" דיווח בתחילת השבוע כי ההנפקה תצא לפועל בסוף השבוע הקרוב. השיח בפורומים שונים של שוק ההון בישראל מטיל ספק בנוגע להצלחת הגיוס.

שלא תטעו. בריינסווי אינה חברת ביומד גרועה. יש לה רזומה מרשים מבחינה שיווקית, ובפורומים של שוק ההון היא בדרך כלל מדוסקסת כמניית ביומד מבטיחה - הרבה בזכות ההתנהלותה מול המשקיעים.

מאז שהונפקה בבורסה של ת"א בשלהי שנת 2007, בריינסווי לא הפסיקה לדווח, לעדכן ולשווק עצמה: פעם זו זכייה בפרס the medical futures innovation award בבריטניה בקטגוריה של בריאות הנפש, פעם קבלת אישורים עבור המכשור הרפואי שהיא מפתחת לטיפול בסכיזופרניה ודיווח על הסכמי הפצה עם חברות בתחום, ופעם חשיפה תקשורתיות במהדורות החדשות, כמו גם הצגת הפיתוחים שלה במוזיאון המדע שבירושלים.

אלא שמצב השווקים בארה"ב, בורסת הנאסד"ק וכשלון בגיוסים של לא מעט חברות ביומד שניסו לגייס באחרונה, מעיבים על מצב רוח המשקיעים וגורמים להם לפקפק בהצלחת הגיוס. זאת ועוד, התנהגות המניה בשנה החולפת אינה מעודדת.

על השיאים שרשמה המניה ב-2009-2010, בשיא הטרנד של התחום כששווייה זינק פי מאה, תוך מספר חודשים, בריינסווי לא מצליחה לחזור. נהפוך הוא: מאז השיא שרשמה (1,390 אג') היא רק יורדת וכיום היא נסחרת במחיר של כ-780 אג' (עת כתיבת שורות אלה).

מכאן שאם הגיוס ייכשל ולא ייסגר במחיר המבוקש, סיכוי סביר הוא שהמניה תמשיך לצלול, כפי שכאמור קרה למרבית חברות הביומד שניסו לגייס לאחרונה בנאסד"ק.

הדוגמה הצורמת ביותר שזכורה למשקיעים הישראלים היא גיוס של חברת די מדיקל שלפני מספר חודשים תכננה לגייס 20-25 מיליון דולר בהנפקת 2.7 מיליון מניות, אך בפועל היקף הגיוס עמד על כ-12 מליון בלבד, ובסופו של דבר הוביל לקריסת מחיר המניה ב-70%.

חברות ביומד אחרות שניסו לגייס ולא ממש הצליחו הן של: חברת BG Medicine (BGMD), שניסתה לגייס במחירים שבין 13-15 דולר, ובסופו של דבר הסתפקה ב-7 דולר למניה. חברת BioHorizons (BHZN) שניסתה לגייס 90 מליון דולר ונאלצה לדחות את ההנפקה בגלל חשש של חוסר עניין משקיעים, חברת Pacira Pharmaceuticals ( PCRX ) שמפתחת תרופה לשיכוך כאבים, שהסתפקה במחיר של 7 דולר למניה במקום 14-16 וחברת Endocyte שירדה משערים של 13-15 דולר למניה לשער של 6 דולר.

כך שאם בריינסווי, נכון להיום, חברה ללא הכנסות ושורת רווח, אבל עם קופת מזומנים של כ-10.2 מליון דולר שיאפשרו לה להמשיך לחיות גם בלי הגיוס הנוכחי, תתעקש בכל זאת לגייס בסוף השבוע הקרוב 20 מליון דולר, לפי מחיר של 10-12 דולר למניה, כדאי שתיקח בחשבון כי הכישלון בגיוס יהיה צורם. צורם בעיקר למשקיעים באחד העם שיספגו מהלומה נוספת של ירידות במחיר המניה והבעת חוסר אמון בחברה.

אם זאת, הצלחה בגיוס, ללא ספק יאדירו את שמה ויש סיכוי לכך שהמניה תחזיר למשקיעים חלק מההפסדים שספגו, אך נשאלת השאלה האם הסיכוי שווה את הסיכון ובעיקר האם הוא עולה עליו.

  • דבי קאופמן היא מחברת הספר "חלום של שוק" שמספר את סיפור בהתנפצות בועת ההיי-טק וראה אור בשנת 2003. היא חברת הנהלה באוניברסיטת חיפה ומשמשת דח"צית בחברה לפתוח מיסודה של הקבלנים והבונים בישראל.
  • קאופמן סוחרת עצמאית בשוק ההון ועשויה להיות בעלת עניין במניות ובנושאים המוזכרים במאמריה. אינה מושקעת במניות המוזכרות במאמר זה.