הענק הרדום של שוק הרכב

עיניים שיקראו כל פסיק בדוח קרסו יגלו פרטים המצביעים על הכיוון שבו צועד הענף

בענף הרכב נחשבת קבוצת קרסו מוטורס לבעלת פוטנציאל לא ממומש, ענק רדום, שרבים סימנו אותו במהלך השנים כבעל פוטנציאל להיות "הדבר הגדול הבא", אבל הוא אינו ממהר להתעורר. הפוטנציאל ברור: מלבד דלק רכב אין עוד סוכנות יבוא רכב ישראלית שמחזיקה תחת כנפיה גם זיכיון של מותג אירופאי ענק, וגם מותג יפני כבד, שנחשב למטבע קשה בקרב הצרכנים הישראליים.

"רנו-ניסאן", הקונצרן שאותו מייצגת קרסו בישראל, הוא כיום אחד הכוחות החזקים בתעשיית הרכב העולמית עם בסיסי ייצור רציניים בסין, קוריאה, ארצות הברית, אסיה, אירופה והמזרח התיכון. קונצרן גלובאלי כזה יכול להעניק לזכיינים שלו חסינות רבה בפני תנודות המטבע - אחד מגורמי הסיכון הגדולים ביותר בשוק ייבוא הרכב בישראל - וגם נגישות למגוון רחב מאוד של דגמים.

לכן עיניים רבות בענף הרכב ומחוצה לו יקראו כל פסיק בדוחות החברה, שבהם מסתתרים כמה פרטים מעניינים, שמשקפים במידה רבה את הכיוון אליו צועד כל ענף הרכב המקומי, וגם את הפוטנציאל המיידי וארוך הטווח של קרסו מוטורס עצמה.

כך, למשל, מספרת לנו החברה שכ-36% בלבד מכלל הכנסותיה בשנת 2010 הגיעו מהשוק הפרטי והשאר מהשוק המוסדי. הנתון הזה, והתלות בשוק הליסינג שנגזרת ממנו, יכולים להסביר מדוע עוסקת החברה בשנתיים האחרונות בפיתוח אופרציית ליסינג "בתוך הבית": חברת הליסינג פסיפיק, לשעבר "אמפא ליס", שמפעילה כיום צי מכובד של יותר מ-13 אלף כלי רכב.

מה קורה למי שנרדם בשמירה

ראוי לציין שהמודל האינטגרטיבי הזה, יבואן רכב שבבעלותו חברת ליסינג, נבחן כיום על ידי כל יבואני הרכב בישראל, חלקם כבר נמצאים עמוק בתהליכים למימושו, והנתונים של קרסו ממחישים את המוטיבציה: על פי הדוחות,

ב-2010 רכשה החברה הבת, פסיפיק, כ-27% מכלי הרכב החדשים שלה מהחברה האם קרסו.

הגדלת הנתון הזה ל-60% או יותר יכולה לסדר זינוק נאה במכירות לאופרציית הייבוא, ולהעניק לה הגנה מפני חסדיהן של חברות ליסינג חיצוניות.

הדוחות חושפים עוד פיקנטריה עסקית מעניינת: קרסו לא הסתפקה בפוטנציאל של מותגי הליבה שלה והקימה אופרציה ניסיונית לייבוא כלי רכב סיניים. נכון לעכשיו מחזיקה האופרציה הזו במספר מכתבי כוונות לייבוא כלי רכב מסין, אבל למרות שאלה לא צפויים להניב פירות בשנתיים הקרובות לפחות, הפוטנציאל ברור.

ברוח הימים האלה, שבהם חברת בטר פלייס מנסה לרכוב על הגל של המכונית החשמלית של רנו, מלמדים הדוחות גם מה יכול לקרות ליבואן, שנרדם בשמירה ולא מגן על האגפים שלו: כל זיכיון המכירה והתמחור של הרנו פלואנס החשמלית בישראל הוענק לבטר פלייס, כאשר קרסו עצמה זוכה רק לתמלוגים ולהכנסות משירות וחלפים, שהיא עצמה מגדירה את הפוטנציאל שלהם בתור "לא מהותי להכנסותיה".

קרסו אמנם התעוררה בזמן כדי לשריין לעצמה את הבלעדיות על יבוא כלי הרכב החשמליים של ניסן בעתיד, אבל עדיין חלק קטן וחיוני בחומת המגן שלה כבר הספיק להיסדק על ידי גורם חיצוני. ולא מדובר באיום זניח: אם בטר פלייס תממש את תחזיותיה למכור מעל 5,000 מכוניות חשמליות בשנת המכירות הראשונה, רובם לציי רכב, הדבר עלול לנגוס משמעותית במכירות הפלואנס הרגילה.