לאומי למשקיעי רציו: מכרו את אופציה 10

לאומי: העיכובים בקידוח "לוויתן" פוגעים בתמחור ■ על פי מודל B&S, הנגזר ממחיר מניית רציו, שוויה של רציו אופציה 10 ירד מכ-8 אגורות לכ-5.06 אגורות

ביום ד' האחרון, לפני 5 ימי מסחר בלבד, החל להיסחר בתל אביב כתב האופציה "רציו אופציה 10". כלכלני בנק לאומי המליצו אז לרכוש את האופציה, "על אף העובדה שבתור מניה, רציו הינה האלטרנטיבה הפחות מועדפת עלינו בסקטור".

עשינו זאת, כותבים בלאומי, טרם ההנפקה (בדוח החודשי שלנו) וביום ההנפקה עצמו, בשל ההזדמנות שייצרה האופציה במישור יחס התשואה/סיכון. "גרסנו, שלגבי משקיע המעוניין בחשיפת "Pure Play" למאגר לוויתן, עדיף לעשות זאת דרך כתב האופציה ולא דרך המניה", כותבת אלה פריד, אנליסטית בכירה בחדרי העסקאות של לאומי.

עם זאת, כתוצאה מנסיקת מחיר האופציה בשני ימי המסחר הראשונים, הגיע מחירה לטווח השווי ההוגן (Fair Market Value) שהוערך על ידי פריד, מה שהעלים את ההזדמנות שנוצרה עם תחילת המסחר. "די היה בעובדה זו לבדה, בכדי שנידרש לסגור את הפוזיציה. הווה אומר, להוריד את המלצתנו מ'קניה' ל'החזק'. זה בדיוק מה שתכננו לעשות ביום ראשון בבוקר, לסיים את המייל הקצר שלנו בדיוק כאן".

הסיבה שהמייל של לאומי אינו מסתיים כאן, היא שביום שבת בלילה, אור ליום א', פרסמו השותפויות הודעה על הפסקת קידוח ההערכה הקיים בבאר הנוכחית בלוויתן 2 (בעומק 4,500 מטר) והעברתו לאתר סמוך. השותפויות הודיעו, כי הבעיות בדפנות הבאר, שהביאו להקפאת הקידוח בסוף מארס, נובעות מהיתקלות בשכבת חול ממנה זורמים המים לבאר.

על פי ההודעה שהתפרסמה, לתקלה האמורה אין כל השלכה גיאולוגית על שכבות המטרה וקידוח ההערכה יועתק לבאר חלופית בסמוך, על מנת שיהיה ניתן להשתמש בו בהמשך גם כקידוח הפקה.

בלאומי מדגישים כי לא ניתן להתעלם מהאינפורמציה האמורה, בפרט לא בהקשר של כתב האופציה. הרי את מה בדיוק מתמחרים כיום משקיעי הגז?, במה בדיוק הם סוחרים? - הם מתמחרים וסוחרים באינפורמציה השולית. "יאמר בברור, הדברים הללו נכונים גם לגבי המניות - המקפלות בתוכן מרכיב לא מבוטל של אופציה - אבל הן נכונים שבעתיים לכתב האופציה".

נוכח האמור לעיל, בלאומי עדכנו את מודל האופציות בהתאם למשתנים החדשים - כפי שנגזרים מאותה אינפורמציה חדשה - וקבעו את שווייה המעודכן של האופציה. התוצאה היא, שבמקום להוריד את ההמלצה ל"החזק", הוחלט להוריד אותה כעת ל"מכירה", וזאת משתי סיבות מרכזיות: הראשונה, הודעת השותפויות על עיכוב בלוחות הזמנים של האקספלורציה. השניה, ללא קשר להודעה עצמה, היא העלייה בסטיית התקן של נכס הבסיס - כתוצאה מאותה נסיקה חדה במחיר האופציה.

בלאומי ממשיכים ומסבירים כי על אף שהעלייה הכוללת במחיר כתב האופציה תאמה את הערכתנו המקורית, הרי שעוצמת העלייה, כמו גם המהירות בה התרחשה, ממחישה את סטיית התקן של נכס הבסיס (Implied Volatility) - "שבו אנו רואים מלכתחילה סל אופציות - ומציפה את העובדה כי מדובר במכשירים פיננסיים עתירי סיכון ובעלי תנודתיות גבוהה ביותר. במילים אחרות, למרות שתיאורטית עלייה בסטיית התקן של נכס הבסיס אמורה להעלות את שווי האופציה, אנו מעניקים משקל רב יותר לעליית הסיכון של מכשיר פיננסי זה (יחס התשואה/סיכון נוטה כעת לצד הסיכון)".

לגבי הודעת השותפויות בדבר הפסקת הקידוח: מבחינת תמחור המניה, להודעה האמורה אין השפעה דרמטית על אומדן השווי. מבחינת כתב האופציה, יש לכך משמעות כבדת משקל. בפועל, אם מתרגמים את הודעת הדחייה של השותפויות למשתני האופציה, הרי שמימד ערך הזמן התקצר ( "תטא" ) בפועל. התקצרות משך החיים האפקטיבי של האופציה פוגע בשווייה הכלכלי - וזו בדיוק המשמעות האופרטיבית של האינפורמציה החדשה. "אם ניכנס מעט למספרים, נאמר כי הודעת השותפויות - המקצרת את ערך הזמן של האופציה בשלושה חודשים במינימום ובחצי שנה במקסימום - הקטינה את שווי האופציה בשיעור של 20% לערך".

"אמרנו זאת פעמים רבות: אנו רואים בלוויתן סל של אופציות ריאליות ופיננסיות על הנכסים הטמונים במאגר. פירושו של דבר, כי האופציה על רציו היא סוג של "אופציה על אופציה", כך שתחת הנתונים החדשים - העלייה בסטיית התקן של נכס הבסיס והתקצרות מימד הזמן - אנו אדישים בשלב זה בין המניה לבין כתב האופציה. כפי שעשינו גם בפעם הקודמת, B&S תמחרנו את האופציה באמצעות מודל קונבנציונלי, הנגזר משווי המניה, וכן באמצעות מודל מבוסס אופציות בו תמשנו לצורך הערכת שוויין הכלכלי של האופציות על לוויתן וכיוצא מכך על פי מודל B&S, הנגזר ממחיר מניית רציו, שוויה של "רציו האופציה 10ירד מכ-8 אגורות לכ-5.06 אגורות (כולל הוצאות גידור)".