רק רשת (חברתית): מה מצב הספורט הישראלי בפייסבוק?

מכבי חיפה רואה בזה "כלי נוסף לייצור הכנסות", מכבי ת"א כדורסל רוצה "לקבל רוח גבית מהאוהדים", בהתאחדות לכדורגל מביאים את לואיס פרננדז לצ'ט אונליין עם הקהל; ובבית"ר ירושלים עסוקים במלחמות עם מקללים ומתחזים

"כיום, חברות מתחרות גם על מספר הלייקים שיש להן בפייסבוק". את המשפט הזה תשמעו מכמעט כל סגמנט עסקי עם טיפה מודעות לזירה הרוחשת ברשתות החברתיות, ובפרט בפייסבוק - שם לכ-3.3 מיליון ישראלים יש חשבונות פתוחים. עכשיו גם קבוצות וארגוני הספורט הישראליות התחילו להיכנס חזק לעסק הזה.

במהלך השבועות האחרונים בדקנו עם ארגוני הספורט המובילים בישראל כיצד הם מתייחסים לפייסבוק, מה האסטרטגיה השיווקית שלהם שם, ועד כמה מועילה לארגון ההתקשרות עם האוהדים שלך באמצעות הרשת החברתית. התוצאות לפניכם.

***

החשבון של מכבי חיפה בפייסבוק, אלופת המדינה הטרייה בכדורגל, הוא קודם כל פרקטי מאד עבור אוהדי המועדון: עכשיו, למשל, מופיעות שם הנחיות לרכישת כרטיסים לגמר גביע המדינה שיתקיים בשבוע הבא.

"אפילו בפייסבוק לא האמינו שיש בספורט פוטנציאל כל-כך גדול", מסביר דודו בזק, דובר הקבוצה, שחזר לאחרונה מגרמניה מכינוס בנושא קידום מועדוני ספורט ברשתות החברתיות. "אנשי פייסבוק הבינו כי באמצעות הספורט יש אפשרות לשדרג את הפלטפורמה עצמה, כי מותגי ספורט - בניגוד להרבה מותגים אחרים - מייצרים אהדה רגשית".

בזק מסביר כי "אנחנו מעסיקים מישהו במשרה מלאה שמתעסק רק בפייסבוק, ושני אנשים במשרה מלאה על כל נושא הניו-מדיה. המטרה היא להגיע להארד-קור של האוהדים וליצור קשר אקטיבי ואינטנסיבי עם הקהילה. כמובן שיש לזה גם אספקט מסחרי: מכירת כרטיסים ומנויים, חולצות לעונה הבאה שיימכרו קודם כל בפייסבוק, חולצות חתומות על-ידי השחקנים ועוד. זה עוד כלי ליצירת הכנסות".

בעמוד של הפועל תל-אביב, סגניתה של חיפה, מופיעה הכותרת "לחץ על כפתור הלייק ועזור להפועל להפוך למועדון הכדורגל הישראלי הגדול בפייסבוק".

דובר המועדון והאחראי על העמוד, גבע תלם, טוען כי "הצלחנו להביא עד עכשיו יותר מ-30 אלף אוהדים לעמוד, כי מדובר פה על חיבור רגשי. זה לא מוצר צריכה, אלא משהו שאתה אוהד אותו".

לדבריו, "המדיניות שלנו היא לא להפציץ בתוכן, אלא לתת ביטוי לאוהדים, אבל כמובן שאנחנו מפקחים על העמוד. אפשר לכתוב הכול, גם ביקורות, ואם יש שאלות קונקרטיות אני עונה. כך למשל אני מוציא הודעות לעיתונות קודם כל בפייסבוק, וזה המקום הראשון שאליו אני מעלה את החומרים".

- איזה עוד פעילות ניו-מדיה יש לכם?

"לאחרונה התחלנו לעדכן בטוויטר לייב ממשחקים וקיבלנו על זה תגובות מעולות. גם עם פורסקוואר יש לנו אפליקציה שמי שעושה צ'ק-אין בחנות או במתחם האימונים של המועדון, מקבל הנחות בחנות הרשמית".

אבל עם כל הכבוד לקבוצות הכדורגל הבכירות בארץ, מותג הספורט מספר 1 בישראל היה ונשאר מכבי תל-אביב בכדורסל. זה בא לידי ביטוי גם בכמות ה"לייקים" שלו בפייסבוק, שמציבים אותו מעל כל ארגון ספורט ישראלי אחר.

מנהל העמוד, עומר גבע, מסביר כי "מבחינתנו, אנחנו משתמשים בפייסבוק כדי לחבר את הקבוצה עוד יותר לאוהדים ובכדי לקבל הרבה תובנות מעניינות מהשטח. בקיץ למשל, אחרי כל ההחתמות של הישראלים קיבלנו רוח גבית מאוד חזקה בפייסבוק מאוהדים שמאוד אהבו את חיזוק הרוח הישראלית. אנחנו רואים בזה אפשרות מאוד טובה לתת לאוהדים את מאחורי הקלעים של הקבוצה. בפיינל-פור נתנו בפול ווליום עדכונים על כל מה שקורה בשטח".

***

אבל אם מועדוני ספורט נהנים מחיבור רגשי אוטומטי מצד המועדונים שלהם, וכך מגיעים יותר בקלות לכמות "לייקים" גדולה, זה ממש אינו המצב אצל ארגוני הספורט. למשל, ההתאחדות לכדורגל - גוף שבמשך שנים ארוכות מתמודד עם תדמית ציבורית רעועה, ומנסה באמצעות הפייסבוק שלו לשנות את המצב הזה.

"המטרה היא להנגיש את בכירי ההתאחדות וליצור שיח פתוח עם מאמני ושחקני נבחרות ישראל", מסבירה מיכל גרונדלנד, דוברת ההתאחדות. "על מנת לשמור על קו תקשורת פתוח וישיר מול אוהדי הכדורגל, אנו מנהלים על בסיס קבוע צ'אטים חיים עם מאמני ושחקני נבחרות ישראל, בהם כל אחד מהחברים שלנו בעמוד יכולים להפנות שאלות נוקבות יותר ופחות אל אותם אנשים. לואיס פרננדז כבר השתתף בצ'אט כזה".

- אוהדים שפונים אליכם בפייסבוק מקבלים מענה?

"האוהדים מקבלים מענה לשאלות בזמן אמת ובמשך רוב שעות היממה, כולל בשעות לא שגרתיות. אבל להתאחדות לכדורגל יש אגף פניות ציבור באתר האינטרנט שלה, ואין כוונה להפוך את עמוד הפייסבוק לאזור התלונות האישיות של כל אוהד ואוהד. פניות שלא נענות בעמוד הפייסבוק מופנות לאגף פניות הציבור".

- כגוף שסופג המון ביקורת, היכן אתם מותחים את הגבול בדו-שיח בפייסבוק?

"אנחנו מוכנים לשמוע ביקורת ואף מזמינים בעמוד הנחיתה שלנו את החברים להעלות תלונות והצעות. יחד עם זאת, אנו מגלים אפס סבלנות לאלימות מילולית, קללות וגזענות. עד כה מחקנו עשרות תגובות לא ראויות ואף פסלנו 3 גולשים מלהיות חברים בעמוד. עם זאת, כפי שניתן לראות ב-wall שלנו, עדיין יש המון מקום לביקורת".

גם אסף שקד, דובר בית"ר ירושלים, שהעלה את העמוד הרשמי של הקבוצה כבר לפני 7 חודשים, נאלץ להתמודד עם צנזורה קשה של הגולשים. "יש יותר מ-500 אוהדים שמושעים מהעמוד שלנו. ברגע שאנחנו רואים קללות, אלימות מילולית ואמירות גזעניות, אנחנו משעים את הגולשים".

- אתם מנצלים את הפלטפורמה של הפייסבוק גם מבחינה שיווקית?

"אנחנו עוד לא פעילים מבחינה מסחרית, וזה ללא ספק יהיה השלב הבא. אנחנו עוד בשלב של לארגן את הדברים ובעיקר לעשות סדר בפייסבוק. אני סוגר המון עמודים 'מתחרים' שנפתחו לאורך השנים. יש אנשים שפשוט גנבו את הלוגו שלנו ופותחים עמודים כאילו רשמיים. יש אפילו כאלה שפתחו עמודים פיראטיים ופיקטיביים לשחקנים שלנו, והם עונים לאוהדים כאילו הם היו השחקן עצמו. זה לא ייאמן איך אנשים מנצלים את הפופולריות של הכדורגל כדי להביא גולשים לעמוד שלהם. המלחמה נגד המתחזים היא יומיומית".