מקורות חונכת מתקן התפלה באקוויפר החוף בשל המלחתו

אקוויפר החוף מספק כ-25% מכמות המים הנשאבים מהמאגרים התת-קרקעיים בארץ ■ בשלב זה מתפיל המתקן כ-20 אלף מ"ק מי תהום מליחים מדי יום ■ עלות הפרויקט: כחצי מיליארד ש'

אקוויפר החוף, אגן המים טבעי מרכזי של מדינת ישראל, מספק כ-420 מיליון מ"ק מים בשנה בממוצע - כ-25% מכמות המים הנשאבים מהמאגרים התת-קרקעיים בארץ. תופעת ההמלחה שעוברת על אקוויפר החוף הדרומי היא תוצאה של שבע שנות בצורת רצופות שהביאו להמלחתו, כמו גם תהליכים הידרולוגיים המשפיעים על האזור.

במשך השנים עבר האקוויפר תהליכי המלחה הפוגעים באיכות המים. הקידוחים, שמתבצעים בחלקו המזרחי, מהווים חיץ הידרולוגי שמונע המשך חדירת המים המליחים אליו. שאיבת המים המליחים והחזרה של מים שרמת מליחותם נמוכה לאקוויפר, תורמת גם לבלימת מליחותו וגם להורדה של רמת המליחות שבו.

בשלב זה מתפיל המתקן כ-20 אלף מ"ק מי תהום מליחים מדי יום, ומוסיף כ-7.4 מיליון מ"ק לשנה מים שפירים למערכת הארצית. המים המותפלים הם באיכות מי שתייה, בהתאם לאישורי משרד הבריאות. בשנה הבאה יושלם שלב נוסף בפרויקט, שיכלול התפלה של עוד 20 אלף מ"ק מים מדי יום, וכן יוקם במקום מתקן התפלה נוסף לזה הקיים. התפוקה הכוללת תעמוד על 14 מיליון מ"ק מים בשנה.

עלות הפרויקט היא כחצי מיליארד שקל, כולל תכנון, בנייה, הקמה והרצה של מתקן ההתפלה, מתקנים נלווים, מערך קידוחי ניטור, הקמת כל תשתיות המתקן, מערכות החשמל, המערכות התומכות, הנחת קווים לאספקת מים ופיתוח האתר.

יו"ר מקורות, אלכס ויז'ניצר, אמר כי "המתקן הוא נדבך נוסף במאמצים הרבים של מקורות לתת פתרונות יצירתיים, מבוססי טכנולוגיה מתקדמת וראייה קדימה למשבר המים ולהגדלת מצאי המים במדינה. המתקן ושרשרת הקידוחים הנלווים אליו נועדו להציל את אקוויפר החוף הדרומי מהמלחה ולהבטיח את המשך הפקת מי השתייה ממאגר המים הגדול במדינה".