בנק הפועלים - הבנק עם האשראי הממונף הגדול בישראל

היקף האשראי הממונף בבנקים ב-2010 עמד על 19.6 מיליארד שקל ■ משקלו של ענף התקשורת גדל אשתקד ל-2.7 מיליארד שקל

הדוחות הכספיים של הבנקים חושפים את היקף המימון הממונף במערכת הבנקאית. מהנתונים עולה כי היקף האשראי הממונף הסתכם בסוף 2010 ב-19.6 מיליארד שקל בהשוואה ל-19 מיליארד שקל בסוף 2009, אך חל שינוי בחלוקה הענפית. המימון הממונף מתרכז בענפי הנדל"ן (5.4 מיליארד שקל), והשירותים פיננסיים (3.5 מיליארד שקל), כאשר ענף שמשקלו גדל ב-2010 הוא תקשורת (2.7 מיליארד שקל). בה בעת שבנק לאומי מצמצם את המימון הממונף ובהפועלים לא נרשם שינוי, הגדילו דיסקונט , הבינלאומי ואגוד את המימון הממונף, בעיקר בענף התקשורת.

מימון ממונף הוא אשראי שהבנקים נותנים לצורך רכישת שליטה בחברות, והניתן בדרך כלל בשיעור גבוה מהמקובל. מימון זה נחשב מסוכן במיוחד, הואיל ומרווחי האשראי נמוכים יחסית. בדרך כלל המניות של החברה הנרכשת מהוות ביטחונות להחזר החוב ומשועבדות לבנק, והרוכש אמור לשרת את החוב באמצעות הדיבידנדים מהחברה הנרכשת. לעתים קרובות מדובר בעסקת נון-ריקורס (הלוואות ללא זכות חזרה ללווה), כלומר הביטחונות היחידים בידי הבנק הן מניות השליטה בחברה שאת רכישתה מימן.

עסקאות גדולות

כך למשל מימן מזרחי טפחות לשעיה בוימלגרין את רכישתה של חברת הנדל"ן אזורים. כאשר נכנס בוימלגרין לחדלות פירעון ולא עמד בחובותיו, מכר בעבורו הבנק את אזורים והתמורה הופנתה לכיסוי חובות בוימלגרין לבנק. הואיל ושווי החברה קטן מגובה החוב, נאלץ מזרחי טפחות במקרה זה למחוק יותר מ-300 מיליון שקל.

בשנים האחרונות יצאו לפועל כמה עסקאות רכישה ממונפות גדולות, כמו רכישת פרטנר על ידי אילן בן דב במימון בנק לאומי, ורכישת בזק על ידי שאול אלוביץ' במימון בנק הפועלים. בשנים קודמות מימנה המערכת הבנקאית את רכישות קופות הגמל וקרנות הנאמנות של הבנקים, ואת רכישת מניות גד זאבי בבזק.

הפועלים בראש

בחלוקה לפי בנקים, המימון הממונף הרב ביותר ניתן בבנק הפועלים - היקף של 8.8 מיליארד שקל, כאשר 2.9 מיליארד שקל ניתנו בענף הנדל"ן. בלאומי המימון הממונף מסתכם ב-6.2 מיליארד שקל. לאומי הקטין בשנתיים האחרונות בהדרגה את המימון הממונף.

ב-2008, לשם השוואה, הסתכם המימון הממונף של הבנק ב-7.8 מיליארד שקל.

בדיסקונט חלה ב-2010 עלייה של 37% באשראי ממונף, והיקפו עמד על 3 מיליארד שקל. עיקר העלייה בתקשורת ובנדל"ן, שהאשראי בו גדל ב-35%. באגוד נרשמה קפיצה של 49% בהיקף המימון הממונף, שהגיע בסוף 2010 ל-689 מיליון שקל, שיעור גבוה יחסית לגודלו של הבנק. בבינלאומי עומד המימון הממונף על 511 מיליון שקל, עלייה של 40% בהשוואה ל-2009, ובמזרחי טפחות מדובר ב-488 מיליון שקל, היקף דומה לאשתקד.

מימון ממונף בבנקים
 מימון ממונף בבנקים