ויינשטיין: "אנחנו לקראת סוף העליות במחירי הדירות"

מנהל ההשקעות הראשי במגדל שוקי הון: "כשהיקפי הבנייה יגדלו - מחירי הנדל"ן בארץ ייעצרו" ■ פאנל מנהלי השקעות בוועידת שוק ההון של "גלובס" - מה ממליצים המומחים?

"אני לא חושב שהחוב של ארה"ב מצדיק דירוג אשראי של AAA, אולם להערכתי סוכנויות הדירוג הגדולות לא יורידו לכלכלה הגדולה בעולם את הדירוג", אמר יאיר שני, סמנכ"ל השקעות בדש, בפאנל מנהלי ההשקעות בוועידת שוק ההון של "גלובס" לשנת 2011.

"מדובר בחוב פנימי, מה גם שהדירוג לא יירד גם מסיבות פוליטיות. מה שכן, אני מאמין שהשוק יהיה חכם יותר מכולנו, ויביא לידי ביטוי את החוב על ידי ירידה בנכונות המשקיעים להשקיע בנכסים בארה"ב", אמר.

בפאנל מנהלי ההשקעות השתתפו שלומי ברכה, סמנכ"ל השקעות בפסגות, יעקב ויינשטיין, מנהל השקעות ראשי במגדל שוקי הון, גילי כהן, מנהל השקעות ראשי באקסלנס, קובי פלר, מנהל השקעות ראשי בכלל פיננסים, חנה פרי-זן, משנה למנכ"ל בנק הפועלים, אורי רבינוביץ', מנהל השקעות ראשי ומשנה למנכ"ל הראל פיננסים, יניב רז, מנהל השקעות ראשי בתמיר פישמן.

בהתייחסו להשפעת עליית מחירי הסחורות על הכלכלה הגלובלית, אמר יאיר שני כי "עקב ירידת הריביות בארה"ב ובאירופה, העולם הוצף בנזילות אדירה - והכסף התחיל לרדוף אחר סחורות. בסין, למשל, מנסים לעצור את הנזילות הגבוהה", אמר שני. "כתוצאה מהנזילות הזו השווקים המתפתחים סובלים מאינפלציה גבוהה שמאיימת עליהם - וגם בישראל אנו מושפעים מהתופעה".

"העלייה במחירי הסחורות תימשך"

"באותם שווקים מתפתחים, הצריכה של מרבית הציבור מופנית לאותם מוצרים בסיסיים שמושפעים מעליית מחירי הסחורות, ומובילה לאי-שקט כלכלי", מוסיף שני. "כתוצאה מכך, רואים את השווקים המתפתחים - הודו, ברזיל, סין ואף ישראל - מעלים את הריבית המקומית, תוך מיתון הצמיחה ויצירת אלטרנטיבה לשוק ההון המקומי".

יעקב ויינשטיין, "מעריך שהעלייה במחירי הסחורות תימשך. המרכיב העיקרי בעליית הסחורות הוא המרכיב הספקולטיבי, כאשר המסחר בתעודות סל הפך את ההשקעה בהן לפשוטה. מעבר לכך, אי-אפשר להתעלם מהביקושים הגדלים - העולם זקוק לסחורות, והרבה. יש לציין שמובילות הביקוש העיקרי הן מדינות השווקים המתפתחים, ובראשן סין", לדבריו.

אורי רבינוביץ', אמר בפאנל בהתייחס למשבר בחוב באירופה, כי "גוש האירו לא יתמוטט, אנו נזכה לראות בסופו של דבר פריסת חובות של הכלכלות המתקשות ביבשת. אני ממליץ לקנות אג"ח של גרמניה. מצד שני, כדאי למכור נכסים ביוון".

יאיר שני התייחס גם לשוק ההון המקומי: "אנו מעריכים שהצמיחה הכלכלית תימשך, אך תתמתן, אולם החברות ימשיכו להגדיל את הרווחיות שלהן. צריך לצפות היום לתשואות ממותנות בשוק המניות, כאשר במקביל - החשיפה לשווקים מפותחים זרים נכונה יותר, מאשר לשווקים המתפתחים - גם מבחינה פיסקאלית וגם מבחינה מוניטארית. השווקים לא זולים, אך גם לא מנופחים - המחירים סבירים", לדבריו.

יעקב ויינשטיין: כשהיקפי הבנייה יגדלו - מחירי הנדל"ן ייעצרו

ויינשטיין התייחס גם לעליות המחירי בשוק הדיור המקומי: "העליות במחירי הנדל"ן בישראל העלו את העניין בארץ בנדל"ן המניב, שם יש תשואות יפות. למרות זאת, אני מעריך שאנחנו 'לקראת הסוף' של העליות. הנדל"ן בישראל עושה תיקון גדול להזנחה ולהיעדר בנייה שהתקיימה בארץ, אולם כאשר היקפי הבנייה יגדלו - המחירים ייעצרו, או לפחות העליות יהיו ממותנות יותר".

"אני חושב שהצעדים שנקט בנק ישראל לצינון שוק הדיור וההגבלים על השוק המשכנאות הם נכונים", הוסיף לדבריו של ויינשטיין שלומי ברכה.

פיזור השקעות - תחליף ראוי לשוק הישראלי

בהתייחס להתרחשויות הגיאו-פוליטיות והשפעתן על הכלכלה המקומית, אמר יאיר שני כי "רמת הסיכון בארץ עלתה, נקודה". שני מעריך שגם אם רמת הסיכון תרד במידה מסוימת בזמן הקרוב, היא עדיין תבריח משקיעים זרים. "משקיעים זרים יתחילו להסתכל על ההיבט הביטחוני בזמן הקרוב, ויש לקחת זאת בחשבון".

שני ממליץ לפזר השקעות ולפנות גם לאפיקים זרים: "יש שווקים בחו"ל שהם מעניינים, ואפשר לאתר שם תיקים יעילים ולנטרל את הסיכון בישראל. פיזור ההשקעות בשווקים מתפתחים - הודו, ברזיל וסין - הם תחליף יותר מראוי לשוק הישראלי". חנה פרי-זן הוסיפה כי "הפיזור הגיוני, גם יחסית לבנצ'מרק העולמי".

"זה לא סוד שמרבית הגופים המוסדיים מגדילים בהדרגה את ההשקעות שלהן בחו"ל", אמר גילי כהן בהתייחס למצב. "אם אני מסתכל 3 שנים קדימה - 30-40% מתיק ההשקעות הפנסיוני שלנו יושקע באפיקים זרים".

גם יעקב ויינשטיין מעריך כי "ההזדמנויות נמצאות כיום דווקא בשווקים המתפתחים, שם הריביות כבר עלו ומוצו - ניתן להשיג שם תשואות מעניינות".

קובי פלר התייחס דווקא לצורך ביוזמה מדינית ממשלתית: "שעון החול יכול להתהפך. במידה וקובעי המדיניות בישראל יגבשו תוכנית מדינית עד ספטמבר, המשקיעים הזרים יחזרו להסתכל עלינו - והמשק יצמח. במידה וזה יקרה, לא ניתן לפסול גם תיקון שערים כלפי מעלה".

המלצות: להשקיע במניות הטכנולוגיה, לברוח מנכסים בארה"ב

בסיום הפאנל, המליצו מנהלי ההשקעות על אפיקי ההשקעה המועדפים מבחינתם. "צריך לצאת החוצה", אמר יעקב ויינשטיין, "ולהשקיע באג"ח בדירוג AAA של ברזיל". יאיר שני, מצידו, המליץ להגדיל את החשיפה לחברות שמפיקות סחורות - דוגמת ייצואניות הנפט.

חנה פרי-זין ממליץ לקנות, באופן כללי, מניות בארה"ב, בעוד לדעתה "צריך למכור את איגרות החוב השקליות - שנמוכות מידי לטעמי". קובי פלר ממליץ להשקיע בטווח הקצר ב"חברות הפרמה, שיתנו תשואות יתר על מדדי המניות, כאשר טבע ביניהן". בטווח הארוך הוא ממליץ על מניות הטכנולוגיה בשוק האמריקני. "כמו כן, מומלץ למכור את האג"ח בארה"ב - שנסחרות בתשואות נמוכות מידי". גם שלומי ברכה ממליץ על חברות התרופות - "הציבור לומד להעריך אותן, לאחר שבמשך שנים סבלו מנטישה בגלל פקיעות פטנטים".