אטיאס: "צריכים לשים ריבית אחת למשק ואחרת למגורים"

(עדכון) - שר השיכון בכנס נדל"ן באילת: "אם לא יהיה כסף זול נוכל לראות ירידה במחירי הדירות" ■ יו"ר התאחדות הקבלנים: "אין לנו עובדים לעבודות הרטובות - חייבים לפתור את המצוקה"

כנס הקבלנים באילת נפתח היום (ה') באחד הנושאים הקרובים ביותר לליבם של הקבלנים - סוגיית העובדים הזרים. אתר "גלובס" מעביר את הכנס בשידור חי מאילת.

על הבמה, ובשיחות סגורות ממשיכים ואומרים הקבלנים כי אין מספיק עובדים זרים, הישראלים אינם מוכנים לעבוד בענף, ובקרוב עם תפוגת הויזות של העובדים הסינים לא יוכלו הקבלנים להשלים בנייה של פרויקטים. בגלל המצוקה טוענים חלק מהקבלנים כי העובדים הזרים מנצלים את המצב ודורשים כסף רב המגיע אף למאות שקלים ליום לעבודה באתרי הבנייה.

איציק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, אמר כי "הישראלים חוזרים לענף הבנייה - ויש נתונים שקריים שאומרים שיש 25 אלף עובדים זרים בענף הבנייה. אין, הנתון לא נכון. למקצועות הרטובים לא יהיו ישראלים. אנחנו עמלים להביא עובדים ישראלים אבל זה יהיה 300 בשנה אולי. לא אלפים. איך נלמד אותם. אין אפילו בית ספר אחד לבנייה. מצאנו מדריכים שילמדו אבל התכנים הם מ-1993. זה לא תואם להיום. אין תוכניות לימוד עדכניות בתמ"ת. חסרים היום עובדים מקצועיים". מויאל סיכם ואמר כי "אנחנו נאבקים כדי לקבע מכסה קבועה ויציבה של עובדים זרים לענף".

בכנס נשאו דברים גם יו"ר התאחדות הקבלנים נסים בובליל, שהגיב לאישור הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל אתמול והבטחתו של רה"מ נתניהו להביא ל"שינוי דרמטי במחירי הדירות". לדברי בובליל, "ראש הממשלה דיבר על 120 אלף דירות חסרות - אם רוצים לבנות אותן בתקופה קצרה צריך קרקע וזה חלק מהרפורמה במינהל. אבל יש בעיה קשה נוספת - אין לנו כח אדם לעבודה. אין לנו עובדים לעבודות הרטובות. אנחנו מדברים עם האוצר וחשבנו שנגיע לכאן עם בשורות אבל לא. אנחנו מגיעים היום ל-30 חודש ביצוע. אני פונה לאוצר - חייבים לפתור את המצוקה. העובדים הסינים מגיעים לתקופה קצובה וחוזרים הביתה".

שר השיכון אריאל אטיאס נכח גם הוא בכנס וקשר באופן חד וברור בין מחירי הדירות לריבית הנמוכה במשק: "גם בנק ישראל לא צפה את המשמעות של 0.5% ריבית בשפל. אולי היו צריכים לשים ריבית אחת למשק ואחרת למגורים. אם הריבית תתייצב ולא יהיה כסף זמין וזול ובמקביל נצליח לשחרר כמות גדולה של יחידות דיור נוכל לראות תוצאות וזה ישפיע על המחירים".