"גירושים זה לא בושה. פעם השלימו עם זוגיות רעה, היום לא"

כמי שעוסקת בדיני משפחה, עו"ד רות דיין-וולפנר נחשפת לקרבות עקובים מדם בתחום הזוגי ■ "התיקים הכי קשים מתעסקים במלחמות על ילדים; אי-אפשר להבין את רמת הטירוף"

"בתחום שלי כל תיק הוא סיפור, וכל סיפור מורכב מהרבה רגשות" - כך אומרת בשיחה עם "גלובס" ע"ד רות דיין-וולפנר, מגשרת ומומחית בדיני משפחה. "יש לי תיק מאוד מפורסם שמראה לאן בני-זוג יכולים להגיע. הם היו ידועים בציבור, ואני ייצגתי את האשה. בן-הזוג הגיש תביעת משמורת על בעלי החיים: כלבה שנמצאה בלילה גשום בכביש מספר 1 וחתולה עיוורת, חסרות כל ערך כספי.

"השופט שאול שוחט לא התעצל ומינה מומחה מאוניברסיטת תל-אביב שיבחן היכן טובת החיות לחיות. הוא קבע כי אין ספק שזה עם מרשתי, והשופט כתב פסק דין בן 17 עמודים, ראשון ויחיד מסוגו בארץ, שעוסק בזכויות בעלי חיים, שעד אז התייחסו אליהם כאל מיטלטלין. פסק הדין נלמד באוניברסיטאות. בעקבות המקרה פתחו קורסים מיוחדים לדיני בעלי חיים".

ילדים זה שמחה?

"התיקים הכי קשים, ארוכים, עקובים מדם וקשים רגשית, מתעסקים במלחמות על ילדים", אומרת דיין-וולפנר, "אי-אפשר להבין את רמת הטירוף. בתיק שאני מנהלת מ-2006 רבים על ילדה יפהפייה. נרתמנו לטיפול בלקוח בצורה טוטאלית. איש מקסים, מאד קשור לבתו. האמא רוצה לקחת אותה לארה"ב, וברור שהקשר יתנתק.

"יום אחד האם הגישה בקשה לצו מניעה בטענה שהוא פוגע בילדה מינית, והציגה תמונה מג'קוזי משפחתי כשהילדה בת 4. המערכת התגייסה. הילדה עברה חקירה. שפכו את דמו של אדם נורמטיבי, מהיישוב, איש עסקים, במשך חודש ושבוע. השופטת אמרה לה: 'אני מציעה שתחזרי בך, זה שקר מוחלט, ללא שום בסיס'. וזה נמחק".

תילחמי על הנישואים

לדברי דיין-וולפנר, "זה קורה בכל הגילאים. הרבה מאוד זוגות מתגרשים בגיל 60, 70, 80, ותלוי גם איך שמתחתנים. זה נראה לי לא ייאמן שמפרקים משפחה אחרי הרבה שנים, אבל אנשים אומרים: אני רוצה לחיות טוב בזמן שנשאר לי. ועם השכיחות באה גם הקלות".

לדבריה, "גירושים זו לא בושה כמו פעם. אנשים רואים שמתגרשים ונשארים בחיים. פעם היו משלימים עם חיים לא טובים, חסרי הערכה, זוגיות רעה - היום לא. יש גם מקרים שמגיעים אליי הר מדי, כמו למשל אותה בחורה. אני שואלת: 'ניסיתם טיפול זוגי?' 'הלכנו ל-2 פגישות ולא מתאים'. אמרתי: 'אני לא רואה שום עילה. תילחמי על הנישואים. לא בושה להילחם. תלכי לייעוץ. את יכולה גם להתגרש בעוד חודשיים. אם תחליטי שאת רוצה, אעזור לך'. לא שמעתי ממנה יותר. אני חושבת שהם לא התגרשו".

הראיון המלא עם עו"ד רות דיין-וולפנר - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".