ח"כ שאמה: "או שמחירי הדירות יירדו או שהליכוד יירד מהשלטון"

שאמה: "הטיפול של הממשלה איטי אך טוב; גם בהוואי וסינגפור יש מצוקות דיור" ■ יו"ר התאחדות הסטודנטים: "המענקים לדירות בפריפריה - קוסמטיקה"

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים, אמר היום כי "בכוונתנו לנהל מאבק ציבורי בנושא מחירי הדיור הגבוהים. כבר הוכנו שאנחנו יודעים לנהל מאבק ציבורי וזה יהיה מאבק הבא". את הדברים אמר שמולי בפאנל שעסק במצוקת הדיור בישראל בכנס התאחדות הקבלנים באילת. "אנחנו סבורים שלא מספיק מקשיבים לזוגות הצעירים עצמם ולא מבינים את המצוקה הגדולה", הוסיף.

בהתייחס לתוכנית המענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה אמר שמולי בציניות כי כדאי להמתין עם מאות האוטובוסים שאמורים להעביר את הצעירים מהמרכז לפריפריה: "אני לא רואה צעירים עוזבים את העבודה שלהם בגבעתיים או רעננה והולכים למצפה רמון או מקומות אחרים. זה יפה בקוסמטיקה אבל זה לא פתרון אמיתי".

באותו הפאנל השתתפו גם ראובן קוגן, סגן ממונה על התקציבים באוצר, שהתייחס למספר נושאים בניהם גם העובדים הזרים ומכרזי המחיר למשתכן. "הממשלה מקצה תקציבים על פי סדר עדיפויות. העובדים הזרים זה דבר לא בריא לענף הנדל"ן בטווח הארוך. עם זאת, לאחר מספר דיונים עם ההתאחדות והמצב בשוק, החלטנו לדחות את ההחלטה שקבעה להוריד ל-5,000 את מספר העובדים הזרים בבנייה עד לאחר הפתרון בשוק הנדל"ן נכון להיום", לדבריו.

בתגובה לדבריו של קוגן התפרץ יוסי לוינסקי, קבלן מזה 30 שנה וחבר נשיאות התאחדות הקבלנים, ואמר: "אין לכם מושג על מה מדובר. ראש הממשלה אומר שחסרים 120 אלף דירות, שר השיכון מדבר על 50 אלף. בכל מקרה אין מי שיבנה אותן. אנחנו עובדים היום במספרים נמוכים שלא היו מעולם. אין כח אדם. גם אם יחלקו קרקע בחינם לא יהיה מי שיבנה".

דובר נוסף בפאנל היה איציק אמסלם, סגן נשיא התאחדות הקבלנים שאמר כי תוכנית הוד"לים אולי תשחרר 50 אלף יחידות דיור אבל אם לא יטופלו הבעיות בועדות התכנון ויתגברו אותן בכח אדם משמעותי נוסף נצטרך בעתיד הקרוב ודל"ים חדשים.

ח"כ כרמל שאמה הכהן, אמר כי "או שמחירי הדירות יירדו או שהליכוד יירד. צפו לירידות מחירים של כ-10%. מי שחושב שהבעיה של מחירי הדיור היא בעיה ישראלית בלבד, יגלה שגם במדינות נוספות בעולם יש בעיה כזאת כמו סינגפור. הטיפול המיידי שניתן הוא טיפול דרך הריביות ודיכוי ביקושים סלקטיבית - להפחית את מספר המשקיעים מהשוק. אני חושב שהכיוון של הממשלה הוא טוב לטווח הבינוני והארוך. יכול להיות שהטיפול איטי, אך הוא טוב".