המתנגדים ניצחו: פינוי בינוי במתחם לביא בגבעתיים - בוטל

הדבר מהווה ניצחון לתושבי רמת גן השכנה, החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל שהגישו התנגדויות ■ התוכנית כללה פינוי של 70 דירות והקמת 225 במקומן

הפינוי-הבינוי שתוכנן למתחם לביא בגבעתיים, שהיה אמור להביא לבניית 225 דירות, יבוטל. זאת בעקבות החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב לדחות את התוכנית, שלה הוגשו התנגדויות מצד תושבי רמת גן השכנה, החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

כזכור, באוגוסט פורסם "בגלובס" כי בעלי דירות מר"ג מתנגדים לתוכנית בקידומה של עיריית גבעתיים ל-225 יחידות דיור בשני מגדלים בני 29 קומות במתחם לביא, שהוא מובלעת של גבעתיים בתוך ר"ג. עיריית ר"ג אף היא התנגדה לתוכנית. התושבים טענו שפינוי בינוי והתחדשות עירונית הן מטרות חשובות, אבל לא אם הן פוגעות בשכנים.

התוכנית כללה פינוי של 70 יחידות דיור שקיימות בשלושה מבנים טוריים במתחם לביא, הגובל ברחוב בן גוריון ממערב וברחוב לביא מצפון וממזרח. התוכנית חלה על המתחם שידוע בשמו ההיסטורי "מעונות פועלים". 34 בעלי הדירות מר"ג, שמתגוררים בשכנות לשטח התוכנית, הגישו את התנגדותם באמצעות עו"ד עפר לרינמן, וטענו שאישור התוכנית יפגע "פגיעה בוטה וחריפה במרקם החיים של התושבים בשכונה וצפויה פגיעה אנושה באיכות חייהם של תושבי האזור, בערך דירתם, בזכות לאור השמש, לאוויר הפתוח, לנוף סביר, לפרטיות, לאפשרויות חנייה ותנועה סבירות".

‏עוד טענו תושבים אלה שהתוכנית חרגה בצורה גסה ממרקם התכנון האזורי, כשהתשתית הסביבתית והעירונית אינה תומכת בתוספת של כ-30 אלף מ"ר בנוי עם יותר מ-400 אחוזי בנייה.

החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל טענו שמקבץ המבנים ההיסטוריים במתחם לביא, הבנויים בסגנון שידוע כ"מעונות עובדים", קיים עוד משנות ה-30 של המאה ה-20. הם הדגישו את הצורך בשימורו לאור ייחודו ההיסטורי, האדריכלי והאידיאולוגי. התברר שמכיוון שלא קיימת רשימת אתרים לשימור בגבעתיים וכיוון שבעיר לא פועלת ועדת שימור כחוק, לא זכה נושא השימור במתחם להתייחסות כלשהי ולא הוכן למתחם תיק תיעוד.

המתנגדים גם טענו שבתוכנית לא היתה התייחסות לעצים היסטוריים קיימים. כתוצאה מכך ביקשה הוועדה שבמסגרת התוכנית תושלם מפת מדידה עם סימון העצים במתחם ושתתקבל חוות דעת פקיד היערות. בנוסף ביקשה הוועדה המחוזית שיוכן תיק תיעוד, אותו היא קיבלה לידיה ובעקבותיו יצאה עם יועץ השימור שלה לסיור באתר.

בדיון בהתנגדויות ציין עו"ד לרינמן, בהתייחסו לעיריית גבעתיים: "ועדה מקומית ראויה הייתה מכינה תוכנית לשימור המתחם, כמתחם מורשת לעבר הסוציאליסטי של גבעתיים - תוכנית שימור שהיתה יוצרת פינת חמד עירונית, נכס תרבותי ותיירותי, במתכונת 'שרונה' בתל אביב. עדיין לא מאוחר לוועדה המחוזית לעצור את תוכנית המגדלים ולהורות לוועדה המקומית להכין תוכנית שימור כזאת".

הוועדה המחוזית ציינה ששקלה את האיזון שבין השיקולים הסותרים שעומדים על הפרק, ובפרט את צורכי הפיתוח ותוספת יחידות הדיור, ההתחדשות העירונית והעובדה שמדובר בתוכנית שקודמה במשך השנים, אל מול הצורך בשימור ערכים סביבתיים, היסטוריים ותרבותיים שחשובים למורשת ולצביון המדינה, לדורות הקיימים ולדורות הבאים.

הוועדה החליטה לדחות את התוכנית כיוון שבחרה בשיקולי השימור של המתחם, שלדעתה גוברים במקרה זה על השיקולים שתומכים בפינוי בינוי: "מתחם לביא מייצג פרק חשוב בהתפתחות 'מעונות העובדים' כתופעה חברתית אידיאולוגית ואדריכלית המהווה דוגמא נדירה לשימור מכלול שלם", ציינה יו"ר הוועדה המחוזית ת"א, גילה אורון, "שימור המתחם ייאפשר גם את שימור מקבץ העצים הבוגרים המשמשים כריאה ירוקה בתוך מרקם אורבאני צפוף ומתחדש. קיימים פתרונות אחרים שהינם ישמים כלכלית. ניתן לקדם למתחם תוכנית להתחדשות תוך שמירה על אופי המבנים ועל סביבת העצים בדרך של פינוי בינוי חלקי או עיבוי וכן תמ"א 38 בחלק מהמבנים".