נגזרות המוות: בנקים מהמרים על מועד מותם של פנסיונרים

קרנות הפנסיה אשר יושבות על נכסים בהיקף של יותר מ-23 טריליון דולר, מאגחות באמצעות בנקים מובילים את הסיכון שמבוטחיהם יחיו יותר זמן ממה שצפו החישובים האקטוארים שלהן

נגזרות המוות: קרנות הפנסיה מחזיקות ני"ע נגזרים שיוצרים בעבורן הבנקים המובילים בעולם, אשר מבטחים אותן מפני הסיכון הטמון בכך שמבוטחיהם יחיו יותר שנים ממה שהן ציפו. "גולדמן זאקס, דויטשה בנק ו-JP מורגן צ'ייס, אשר איגדו ומכרו חבילות של משכנתאות בימי הסאב פריים, רוצות כעת לאפשר למשקיעים להמר על מועד מותם של אנשים", נכתב במאמר מקיף על הנושא שפורסם בבלומברג.

קרנות הפנסיה אשר יושבות על נכסים בהיקף של יותר מ-23 טריליון דולר, קונות ביטוח מפני הסיכון שמבוטחיהם יחיו יותר זמן ממה שצפו החישובים האקטוארים שלהן. הבנקים מעוניינים להרוויח את עמלות האיגוח - יצירת חבילות של אותו הסיכון והפיכתם לאג"ח ולסוגים נוספים של ני"ע אשר ימכרו למשקיעים. הבעיה היא למצוא את הקונים אשר יהיו מוכנים לקחת על עצמם את ההימור של הצד השני, הימור שתוצאותיו עשויות להתברר רק עוד 20 שנה או יותר.

"הבנקים מנסים יותר ויותר להציע פתרונות ניגזרים" אמר מנכ"ל אבבי לייף, חטיבת הביטוח של דויטשה בנק בלונדון אשר עוזרת לקרנות פנסיה לנהל את הסיכון שלהן מכך שמבוטחים מאריכים חיים, והוסיף "האתגר הוא להפוך את הסיכונים אשר מועד מימושם הוא ארוך טווח לקל לעיכול למשקיעים כגון קרנות הון ריבוניות, חברות השקעה פרטיות וקרנות מתמחות"

כאשר חברות הביטוח הגיעו לגבול של היקף ההתחייבויות של קרנות הפנסיה שהן מוכנות ליטול על עצמן, אז חברות כגון JP מורגן ופרודנשל הקימו לפני שנה קבוצת מסחר אשר מטרתה לבסס וליצור סטנדרטים לשוק משני לסיכונים מסוג זה. הן גם מפתחות מדדים וני"ע אשר מודדים את שיעורי התמותה על מנת לתת לקרנות הפנסיה לשלם פרמיה קבועה למשקיעים כהחזר על כך שהם מגנים עליהם מפני הסיכון העודף.

סוויס רה, מבטחת המשנה השניה בגודלה בעולם, מכרה את ני"ע האלו הנקראים longevity bond, לראשונה בדצמבר, במה שהיא קראה לו "טסט קייס" או ניסוי מבחן למכור סיכון לשוק ההון. גם גולדמן זאקס ודויטשה בנק הקימו לאחרונה חברות ביטוח אשר מבטיחות לשלם פנסיות במידה והמבוטח חוצה גיל מסויים. בדרך כלל החברות מקבלות נתח מנכסי תוכנית הפנסיה בתמורה.

ההתפתחויות הרפואיות ואורח החיים הבריא יותר הפך את הניסיון לצפות את אורך החיים לקשה יותר בקרנות הפנסיה. לטענת חברת הביטוח ההולנדית Aegon, בבריטניה מתארכים החיים בין חודש לשלושה חודשים מדי שנה, כאשר כל שנה נוספת שצפי חיי האדם מוסיפה בד"כ עד 4% לתשלומי הפנסיה העתידיים. רק בשבוע שעבר דיווחה המבטחת ההולנדית כי רווחיה ירדו ב-12% לאחר שהפרישה כספים על מנת לכסות על הסיכון שנוצר לה מכך שבעלי הפוליסות בהולנד חיו יותר שנים ממה שהיא צפתה.