למרות "הזבל המזרחי": פרס פתיחות תרבותית ליהורם גאון

כחודשיים וחצי לאחר שכינה את המוזיקה המזרחית "אסון טבע ובושה לאינטיליגנציה", גאון יחלוק עם פרופ' נפתלי רוטנברג פרס של 100 אלף שקל על עידוד פתיחות וסובלנות תרבותית

רק כחודשיים וחצי אחר שצוטט כמי שאומר כי המוזיקה המזרחית היא "זבל שלא ברא השטן", וכי הוא מקווה שגל המוזיקה הזה, שאותו כינה "אסון טבע", כבר יחלוף מהעולם - הזמר יהורם גאון יקבל ביום שלישי הקרוב פרס לעידוד פתיחות תרבותית וסובלנות דתית במדינת ישראל.

גאון יחלוק את פרס ליבהבר בסך 100,000 שקל יחד עם הרב והפרופ' נפתלי רוטנברג. הפרס על-שם מרק והניה ליבהבר מוענק מדי שנה על-ידי מכון שכטר למדעי היהדות, והוא ניתן בדרך-כלל עבור תרומה משמעותית ומחויבות אמיתית ומעשית לעקרונות הסובלנות והדמוקרטיה בשילוב עם ערכי היסוד של היהדות.

חברי הוועדה הבוחרת בחרו ביהורם גאון, חתן פרס ישראל לזמר העברי, ואמרו כי "שירתו של גאון היא אישית ולאומית, מסורתית ורב-תרבותית. עם השנים הוא הפך לזמר מוביל ואהוב, ונחשב כמי שמיזג בשיריו בין מזרח למערב - ותרם תרומה משמעותית לסובלנות וחיי התרבות בישראל".

דבריו של יהורם גאון בחודש מארס על המוזיקה המזרחית, במהלך ראיון עם סטודנט לתקשורת מהמרכז האוניברסיטאי באריאל, עוררו סערה בתעשיית המוזיקה הישראלית - מה שגרר אחריו התנצלות של גאון.

בין השאר, גאון אמר כי "לפעמים אני מקשיב למילים, ואני לא מאמין שזה מה שאני שומע - זה זבל איום, העברית עילגת, יש שגיאות... לוקחים מוטיב אחד ודופקים לך את הראש, כדי שזה יפמפם במוח. הרוב זה בושה לאינטליגנציה".

יום אחרי הפרסום של הדברים, כשגאון הבין את גודל המהומה שדבריו עוררו, הוא ניסה להקטין את הנזק ואמר כי "לא התכוונתי להכליל את המוזיקה המזרחית כולה". גאון ניסה להסביר את כוונתו והוסיף כי "הרי אני בעצמי מזרחי וספרדי. חבל מאוד שדבריי התקבלו בצורה הזו".