יפן: שיקום הנזקים מרעידת האדמה יגיעו ל-184 מיליארד דולר

שר הכלכלה ציין כי ייתכן שהממשלה תצטרך להנפיק אג"ח כדי לעמוד בעלויות ■ הנזק מרעידת האדמה הכניס את יפן למיתון ■ התפטר נשיא TEPCO, מפעילת הכור הגרעיני בפוקושימה

שר הכלכלה של יפן, קאורו יוסאנו, אמר היום (א') כי הממשלה תצטרך להוציא 10-15 טריליון ין (184 מיליארד דולר) על עבודות שיקום בעקבות רעידת האדמה ההרסנית שפקדה במארס את צפון-מזרח המדינה.

ייתכן שהממשלה תצטרך להנפיק אג"ח כדי לעמוד בעלויות, אך יהיה עליה לציין כיצד בכוונתה להבטיח את פדיון האג"ח, אמר יוסאנו, באיתות שהעלאת מסים כלשהי תהיה בלתי נמנעת.

"אני מבין את הטוענים שעלינו להנפיק אג"ח למימון השיקום מרעידת האדמה, אבל אסור לנו ללוות בפזיזות בלי לחשוב כיצד נשיב את הכסף", אמר יוסאנו בתוכנית טלוויזיה. "אם ננפיק אג"ח למימון השיקום, עלינו להחליט תוך כמה שנים נשיב את הכסף וכיצד. זה חשוב לשמירה על אמון השוק במצבה הפיסקלי של יפן", הוסיף יוסאנו.

פגיעה קשה

יפן נפגעה קשות מהאסון המשולש של רעידת האדמה, גלי הצונאמי והמשבר הגרעיני המתמשך, והממשלה מתקשה למצוא דרכים לממן את תוכנית השיקום הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

הנזק מרעידת האדמה הכניס את יפן למיתון. ברבעון הראשון התכווצה הכלכלה בשיעור חד מהמצופה, ובאפריל-יוני היא צפויה להתכווץ שוב מכיוון שהפסקות החשמל והשיבושים בשרשרת ההיצע פוגעים בתפוקת המפעלים.

החודש אישר הפרלמנט את התקציב הנוסף הראשון של הממשלה בסך 4 טריליון ין, שנועד למימון עלויות ההצלה המיידיות. התקציב הנוסף השני שמגבשת הממשלה למימון עלויות השיקום יהיה גדול, וחברי הפרלמנט חלוקים בדעותיהם לגבי אופן גיוס המימון.

החוב הציבורי של יפן גדול פי שניים מכלכלתה בת 5 טריליון הדולר. זהו החוב הציבורי הגבוה ביותר בקרב המדינות המתועשות הגדולות, והדבר מגביל את מרחב התמרון להשקת תמריצים פיסקליים נוספים.

חברי הפרלמנט מהססים להעלות מסים, ביחוד את המע"מ הרגיש פוליטית, מחשש לאובדן תמיכת הבוחרים. עלות השיקום מרעידת האדמה מתווספת להוצאות הרווחה החברתיות האדירות עקב הזדקנותה המהירה של אוכלוסיית יפן.

התפטר נשיא חברת TEPCO, מפעילת הכור הגרעיני בפוקושימה

נשיא טוקיו אלקטריק פאואר (TEPCO), מסאטקה שימיזו, התפטר שלשום (ו') כדי לקחת אחריות על האסון הגרעיני בפוקושימה שביפן, לאחר שהחברה דיווחה על הפסד נקי של 15 מיליארד דולר. זהו ההפסד הגדול ביותר של חברה לא-פיננסית ביפן, ובעקבותיו הזהירה החברה כי אין ודאות לגבי עתידה. מחליפו, טושיו נישיזאווה בן ה-60, הוא איש פנים שכיהן כמנכ"ל.

מהנדסים עושים מאמצים לשים קץ לדליפות הקרינה ולחדש את השליטה במפעל, השוכן צפון-מזרחית לטוקיו, וזאת יותר מחודשיים לאחר שרעידת אדמה בדרגת 9 וגלי צונאמי קטלניים זרעו הרס בחופי יפן והכניסו את הכלכלה למיתון.

האסון הפיל את מניית TEPCO ביותר מ-80%, ואילץ את החברה לבקש סיוע ממשלתי, בעודה מתמודדת עם תביעות פיצויים שעלולות לעלות על 100 מיליארד דולר, להערכת חלק מהאנליסטים.

"אנו חשים צער על הקורבנות ברעידת האדמה ובצונאמי. ברצוננו גם להביע את התנצלותנו הכנה שהכורים הגרעיניים שלנו בפוקושימה גורמים דאגה, חששות ובעיות לאוכלוסייה", אמר הנשיא הפורש.

ראש ממשלת יפן, נאוטו קאן, וחברי פרלמנט אחרים, מתחו ביקורת חריפה על אופן טיפולה של TEPCO באסון. לפי הדיווחים, דרש קאן בשלב מסוים ממנהלי החברה להגיד לו "מה לעזאזל קורה כאן".