חוק חדש יחייב את התעשיינים לדווח על פליטות רעלים

המשרד להגנת הסביבה: החוק יחייב מאות מפעלים לדווח על הזרמת רעלים ופינוי פסולת רעילה ■ התעשיינים: יש להגן על סודות מסחריים של חברות

בעוד ענפי התעשייה במשק נערכים לכניסתו לתוקף של חוק אוויר נקי, המחייב אותם לקבל מראש היתרים לפליטת מזהמים לאוויר, מוביל המשרד להגנת הסביבה חקיקה חדשה, שתרחיב את האכיפה כלפי מפעלים מזהמים: החוק, שתזכיר שלו הופץ בשבוע שעבר בקרב משרדי הממשלה ויוגש בתוך כחודש כהצעת חוק ממשלתית, יחייב מאות מפעלי תעשייה, מחצבות, מכונים לטיהור שפכים ואתרים לטיפול בפסולת לדווח באופן שוטף על כל פליטה חריגה, בין אם מדובר בהזרמת שפכים רעילים או בפינוי של פסולת מזוהמת.

לפי החוק, מנהלים במפעל שפלט ולא דיווח ייקנסו במאות אלפי שקלים ויהיו חשופים לכתב אישום פלילי ולעונש מאסר של עד שנה.

במשרד להגנת הסביבה הסבירו כי החקיקה החדשה נעשית במסגרת המחויבות של ישראל בתחום הסביבה, בתוקף הצטרפותה לארגון ה-OECD. בתוקף חברות זו, היא נדרשה לאמץ את הפרוטוקול PRTR, שלפיו כל מדינה החברה בארגון תהיה חייבת להקים מאגר מידע נגיש לציבור, ובו יפורטו הפליטות והיקפן מצד המפעלים.

במשרד להגנת הסביבה העריכו כי החוק החדש יהיה רלוונטי לכ-300 מפעלים בכל רחבי הארץ, וכי המידע שיעבירו ישמש כלי לקביעת מדיניות סביבתית ברמה הלאומית. עוד אמרו במשרד כי הדיווח ייעשה אחת לשנה, ביחס לשנת הכספים שקדמה לה, והוא יכיל נתונים של הכמות השנתית של הפליטות שביצע כל גוף.

במסגרת הכנת החוק גובשה גם רשימה מפורטת של המפעלים שעליהם תחול חובת הדיווח במסגרתו. עם מפעלים אלה נמנית תעשיית זיקוק הנפט והאנרגיה; ייצור דשנים כימיים; מפעלים שעוסקים בייצור של מלט ומתקנים לטיפול בשפכים תעשייתיים.

החוק קובע גם את סוגי המזהמים שנפלטים בתהליכי הייצור בישראל ונכללים בפרוטוקול ה-PRTR. רשימת החומרים שלגביהם תחול חובת דיווח במקרה של פליטתם למקור מים כמו נחל, אגם או ים, מקיפה 49 סוגי חומר, וכך, רשימת החומרים הנפלטים לאוויר ושלגביהם תחול חובת דיווח, מקיפה 53 סוגים. רשימת החומרים עתידה להשתנות מעת לעת, בהתאם להרחבתה בידי ארגון ה-OECD.

בשנה האחרונה גברו התלונות מצד תעשיינים המתלוננים על החקיקה הסביבתית הנרחבת, שמאלצת אותם להשקיע משאבים כספיים רבים לשילוב אמצעים חדישים שיבטיחו את צמצום היקפי הפליטות. זאת למשל, בעוד שרוב זיהום האוויר בארץ - מקורו בתחבורה. לטענת היועץ המשפטי של התאחדות התעשיינים, המלווה גם מפעלים רבים בארץ, עו"ד אריה נייגר, כל אלה מכבידים את הנטל הביורוקרטי על התעשיינים ויוצרים "רגולציה סביבתית בלתי נסבלת", כהגדרתו: "מדינת ישראל הפכה ליצרנית של ניירות בכמויות מסחריות והיא מעצימה את הביורוקרטיה".

לדברי עו"ד נייגר, הצעת החוק הממשלתית שמוביל המשרד להגנת הסביבה תיצור שקיפות שלדעתו תיטיב עם התעשייה, אך עם זאת, חושש שדיווחים מפורטים עלולים להסגיר סודות מסחריים של גופים המתחרים בעולם: "התעשייה סובלת מחרדה בלתי רציונלית של הציבור מזה שנים, כך שאם הציבור ידע את העובדות כפי שהן- היא תזכה לשקט".