הר הגעש באיסלנד: האפר מתקדם לעבר נורבגיה ובריטניה

מטאולורגים: "לפי התחזיות, ענן האפר יגיע לנורבגיה כבר היום" ■ על פי מחלקת החזאות של איסלנד, הרוח מסיטה האפר לבריטניה ■ החשש מהמשכן התקין של הטיסות באירופה גובר

לאחר שהר הגעש הפעיל ביותר באיסלנד שהתפרץ ב-21 למאי, הביא לסגירתו של נמל התעופה הבינלאומי באיסלנד, מאיימים העשן והאפר שנפלטים מהר הגעש על תקינות הטיסות ברחבי יבשת אירופה, זאת כאשר הרוח מסיטה האפר במהירות לעבר שמיה של בריטניה, כך מדווחת מחלקת החזאות של איסלנד.

"אם לא יהיה שינוי חריג, האפר עשוי להגיע לבריטניה בהמשך השבוע", אמר הרלדור אריקסון, מטאורולוג במחלקת המטאורולוגיה האיסלנדית "מט", בריאיון טלפוני לסוכנות "בלומברג". "לפי התחזיות שלנו, ענן האפר צפוי להגיע לנורבגיה כבר היום".

"כרגע אין השפעה להתפרצות הר הגעש על טיסות חוצות מדינות ביבשת אירופה", נמסר אתמול בהודעה רשמית ממרכז הבקרה האירופי, אשר מפקח על טיסות ברחבי היבשת. "אנו מצפים שהמצב יתנהל כשורה לפחות ב-24 שעות הקרובות". מנגד, דובר רשמי מטעם רשויות התעופה בבריטניה הבהיר כי המצב "נתון מאד לשינויים", לדבריו. "אנו בודקים את תנועת האפר כל הזמן. אין לנו הנחות עבודה".

הר הגעש גרימסובותן שהתפרץ הינו הפעיל ביותר באי. בעולם התעופה והתיירות חוששים שהעשן והאפר הרב יביאו לכאוס שנגרם לפני קצת יותר משנה כתוצאה מהתפרצות הר געש אחר במדינה, מה שהוביל לשיתוק רבים משדות התעופה באירופה לימים רבים. בשלב זה לא ידוע על נזק או נפגעים.

ההתפרצות ב-2010: משבר תעופה חמור

נזכיר כי התפרצות הר הגעש באיסלנד בחודש מארס 2010 גרמה למשבר חמור שנמשך מספר שבועות, לאחר שיצרה ענן אפר וולקני אימתני שהתפזר מעל צפון אירופה. שדות תעופה רבים באירופה נסגרו לחלוטין, וטיסות רבות בוטלו או נדחו בעקבות ההתפרצות במדינות נוספות בסביבתה של איסלנד. גם טיסות רבות מישראל לאירופה בוטלו באותה התקופה.

הלבה שפרצה מההר המיסה את הקרחונים שמצפים אותו, אך ההפרעה העיקרית נוצרה בעקבות האפר שנפלט והפך לענן אבק גדול, ששיבש את הראות בטווח של עשרות ואף מאות קילומטרים ממקום ההתפרצות.