נסרדישי: "מודה שהדלק עולה הרבה כסף - השאלה האם המדינה מוכנה לוותר על 8 מיליארד ש' בשנה"

מנהל רשות המסים בכנס רואי החשבון באילת: "מאיפה נממן את הוזלת המס על הבלו? תמונת המצב של מחירי הדלק היא לא כצעקתה" ■ הבלו על הדלק הוא קצוב ולא שיעורי, אין קשר בין עליית המחירים במשק לעליית מחירי הדלק" ■ "יש התמתנות מסוימת במחירי הדירות"

"בשליש הראשון של 2011 גבתה רשות המסים מעל 71 מיליארד שקל, כ-2 מיליארד שקל מעל ליעד", כך דיווח היום (ב') יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים היוצא, במהלך פתיחת כנס רואי החשבון שמתקיים באילת.

לדבריו, בשנתיים האחרונות הנטל של המס העקיף הוא גדול יותר מזה של המס הישיר, ויעד ההכנסות לשנת 2011 צפוי לעמוד על 213.5 מיליארד שקל, ובשנת 2012 על 232.3 מיליארד שקל. עוד הוסיף נסרדישי כי אומדן השינוי בצמיחה יעמוד על 3.85% בשנת 2011 ועל 4% בשנת 2012.

"המשבר הכלכלי שפקד את מדינת ישראל בשנת 2008 הגיע באיחור וחלף מהר. במשק הישראלי לא התמוטט שום מוסד כספי, ושמרנו בחירוף-נפש על המסגרת התקציבית. אני זוכר שבאותה תקופה התקשורת, שהיא גם מבקרת ולעיתים אף חוזה דברים שאינם נכונים, אמרה כי המערכת לא תצליח להתמודד עם המשבר, ובטח אני שעומד בראשה לא יוכל לו - אבל עובדה", הסביר נסרדישי.

בהמשך דבריו, שגם היוו מעין מילות פרידה וסיכום לתקופת כהונתו, אמר כי תמונת המצב של מחירי הדלק היא לא כצעקתה: "הבלו על הדלק הוא קצוב ולא שיעורי, אין קשר בין עליית המחירים במשק לעליית מחירי הדלק. אנחנו שנים לא העלנו את מחירו, ואת הבלו עידכנו לפי המדד", אמר נסרדישי, שהזכיר את הצעת החוק שעומדת כרגע בפני הכנסת, שמטרתה להפחית את המס על הדלק: "אני שואל מאיפה נביא את המקורות לכך".

בד-בבד נסרדישי לא התעלם ממצוקתו של האזרח: "אני מודה שכאשר ממלאים דלק, מדובר בהרבה כסף, בפרט כאשר משלמים אותו מההכנסה הפנויה. ההצעות להותרת הבלו על 30% כמרכיב קבוע ממחיר הדלק יגרום לאובדן הכנסה של 8 מיליארד שקל בשנה", סיכם נסרדישי.

גם נושא מחירי הדירות לא נעדר מדבריו של נסרדישי: "משרד האוצר קובע מדיניות, אבל יחד עם זאת מהלכיו די מוגבלים בנושא זה, הוא לא משרד השיכון. עשינו כמה מהלכים בתחום הזה, באנו ואמרנו שאנחנו מוכנים לוותר על מס שבח עתידי בשנתיים הקרובות. מצד שני, אנחנו רוצים שיהיו דירות לזוגות צעירים ולא דירות להשקעה".

לדבריו, קיימת מצוקה של דיור וצריך ליצור פתרונות: "אם אנחנו רוצים שהילדים שלנו והנכדים שלנו ימצאו מקום לגור בו, צריך לטפל בנושא הנדל"ן. נכון, למשרד האוצר יש אחריות לדבר הזה, אבל לא כל הכלים אצלו. יחד עם זאת, יש התמתנות מסוימת במחירי הדירות, מדינת ישראל צריכה לשים את זה כיעד", סיכם נסרדישי.