ערעור הבנקים בעניין ההסדר הכובל בעמלות עובר לגישור

העררים של 5 הבנקים הגדולים על קביעתה של הממונה על ההגבלים היוצאת, רונית קן, כי הם ביצעו הסדר כובל בנושא העמלות - יועברו לגישור בפני השופט בדימוס יהונתן עדיאל

העררים של 5 הבנקים הגדולים - לאומי, הפועלים, דיסקונט, הבינלאומי ומזרחי-טפחות - על קביעתה של הממונה על ההגבלים העסקיים היוצאת, רונית קן, כי הם ביצעו הסדר כובל בהעברת מידע ביניהם בנושא העמלות, יועברו לגישור בפני השופט בדימוס יהונתן עדיאל - כך קבע בית הדין להגבלים עסקיים הבוקר (ב'), בהסכמת כל הצדדים בתיק.

לפי קביעת הממונה, מראשית שנות ה-90 ועד לתחילת חקירת הרשות ב-2004 נהגו מומחים בתחום העמלות ב-5 הבנקים להעביר ביניהם מידע לגבי עמלות שנגבות בהווה וכן לגבי התנהלות עתידית בעניין עמלות. מידע זה, שכלל נתונים שאינם פומביים, כך נטען, נלקח בחשבון בעת שהבנקים קבעו את מדיניותם בתחום העמלות ואיפשר יישור קו בנושא העמלות, תוך פגיעה בהליך התחרותי בין הבנקים.

חקירת פרשת העמלות החלה בתקופת הממונה דרור שטרום. בתום חקירה ממושכת הציעה קן לבנקים להגיע לצו מוסכם בתמורה לתשלום 290 מיליון שקל על-ידי הבנקים, אך הבנקים השיבו בשלילה. כתוצאה מכך הוציאה הממונה קביעה אזרחית כנגדם בעניין קיומו של הסדר כובל לתיאום העמלות.

על קביעה זו הגישו 5 הבנקים במארס אשתקד ערר לבית הדין, במסגרתו טענו כי לא היה ביניהם קרטל, ואם אכן העבירו ביניהם מידע - הם פעלו בצורה חוקית, כיוון שכל מידע היה גלוי לעיני כלל הציבור קודם לכן.

כן תקפו הבנקים את קביעת הממונה ב-3 מישורים: העובדתי, המשפטי והמינהלי, כאשר לטענתם בכל הפרמטרים שגתה הממונה בקביעתה.

בדיון קודם שנערך בתיק ביקשה השופטת נאוה בן-אור כי הצדדים יודיעו לה אם הם מסכימים כי התיק יעבור לגישור בפני השופט עדיאל. הבוקר, לנוכח הסכמת כל הצדדים, הורתה על העברת התיק לגישור וביטלה את הדיון הבא בתיק, שנקבע ליום רביעי הקרוב, ה-25 לחודש.

ההערכות בקרב הבנקים הן כי העברת התיק לגישור פועלת לטובתם ומהווה רמז לכך שבית הדין אינו מעריך את עמדת הרשות כחזקה. "אם בית הדין היה חושב שאין עם קביעת הממונה בעיה, הוא לא היה מציע ללכת אתה לגישור, אך אין לדעת מה יהיה", אומר גורם בתיק.

את בנק הפועלים מייצגים עורכי הדין צבי אגמון, מתן מרידור, הלה פלג ועינת שרקי; את בנק לאומי מייצגים עו"ד חגי דורון מש. הורביץ ועורכי הדין דרור קדם מקנטור אלחנני; דיסקונט מיוצג בידי עורכי הדין ניר כהן וטל אייל בוגר; מזרחי-טפחות מיוצג בידי עורכי הדין תמי בן-דוד ורון ברקמן; וטפחות מיוצג בידי עורכי הדין דוד תדמור ושי בקל.