מצילים את אייס דיפו: גאון וזבידה יזרימו לחברה 20 מיליון שקל

רשת ה"עשה זאת בעצמך", שפרסמה אזהרת רווח באמצע החודש, תקבל תמיכה מהחברה-האם ותנסה לגייס הון בהנפקת זכויות

‎‎קבוצת גאון אחזקות ושלמה זבידה נחלצים, כצפוי, לסייע לחברת אייס דיפו, המתכננת לגייס לפחות 20 מיליון שקל בהנפקת זכויות, וזאת במטרה לשפר מעט את מצבה הפיננסי הרעוע.

הבוקר (ד') עדכנה גאון, המחזיקה 42.2% ממניות רשת ה"עשה זאת בעצמך", כי תנצל את זכויותיה במסגרת מהלך הגיוס שמתכננת אייס, ותשקיע בו לפחות 10 מיליון שקל. ‏נוסף לכך תעניק גאון לאייס הלוואה של 5 מיליון שקל במקרה שבו הבנקים המלווים (הבינלאומי, לאומי והפועלים) ידרשו מהחברה הזרמת כסף מיידית עוד לפני גיוס ההון, בכפוף לאישורים הנדרשים לכך.

הלוואת הבעלים תיפרע תוך 3 ימי עסקים ממועד השלמת הגיוס, או בשמונה תשלומים רבעוניים שווים, מהמועד שבו תעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות, בכפוף לסיכום עם הבנקים. ‏זבידה, המחזיק בהון מניות אייס בשיעור דומה לזה של גאון, צפוי להזרים לאייס סכומים דומים.

לאחרונה פרסמה אייס דיפו אזהרת רווח, שלפיה, בעקבות ההפסדים הנמשכים ברשת, היא צפויה לעבור ברבעון הראשון של השנה מהון עצמי חיובי של כ-2 מיליון שקל לגירעון בהון של 10 מיליון שקל. בעקבות כך היא לא תעמוד בשניים מהתנאים שלהם התחייבה מול הבנקים המממנים את פעילותה: הון עצמי מינימלי ו-‏EBITDA‏ (רווח תפעולי ללא הוצאות פחת ומימון). אייס חייבת לבנקים כ-26 מיליון שקל, וכ-116 מיליון שקל נוספים למחזיקי האג"ח שלה.‏

‎‎רכישה עצמית של אג"ח

לאחר אזהרת הרווח, בניסיון לנצל את הירידה שנרשמה בשווי האג"ח ולשפר את מאזנה של החברה, אישר דירקטוריון אייס רכישה עצמית של אג"ח בהיקף של כ-15 מיליון שקל, שחלקה כבר בוצעה.

אייס פועלת באמצעות 37 סניפים לממכר מוצרי "עשה זאת בעצמך" (‏DIY‏), שבהם נמכרים מוצרים לשיפור, עיצוב ואחזקת הבית תחת רישיון זכיינות של רשת ‏ACE HARDWARE ‎‏ האמריקנית. נוסף לכך מפעילה החברה את רשת אוטו דיפו, המונה 17 סניפים, ומספקת אביזרים ושירותים לרכב, וכן מחזיקה בפעילות קמעונית נוספת באמצעות אייס ביזנס (היפר רוזנפלד).

הפסדיה של החברה בשנתיים האחרונות גרמו לבעלי השליטה ברשת לבצע מהלך דרסטי של החלפת הנהלת החברה בתחילת 2010, לצד אימוץ תוכניות לשינוי תמהיל המכירות וביצוע התאמות בסניפים, בתקווה להוביל לשינוי כיוון בפעילותה וחזרה לרווחיות. אך בינתיים, התחרות הגוברת בתחום הקמעונות והבעיות שמהן סובלת הרשת עדיין חזקים יותר.

מדוחות הרשת ל-2010 עולה כי לצד נסיגה במכירות, המשיכו הוצאות הרשת לתפוח, והעבירו אותה להפסד תפעולי של יותר מ-15 מיליון שקל אשתקד.

בשורה התחתונה עמד ההפסד על 22 מיליון שקל, לאחר הפסד של כ-4 מיליון שקל ב-2009. מנכ"ל אייס דיפו, ליעד כהן (לשעבר מנכ"ל תנובה), אמר לאחרונה כי "ברבעון האחרון המשכנו לפתח, לחדש ולשנות, והבעלים עומדים מאחורי החברה. תוכנית מפנה לא מתרחשת ברגע, זהו תהליך ארוך ושיטתי שצריך לדבוק בו". ‏‎‎‏