בין פלסטין הכבושה למדד המעו"ף

אל תחכו לספטמבר השחור, כעת הוא זמן מצוין לקבל החלטות השקעה לטווח ארוך

כל מה שמתרחש מסביב מצדיק לכאורה את ירידות השערים החדות, הכל חוץ מהעובדות.

את מי מעניין שהצמיחה בסיכום הרבעון הראשון הגשימה את התחזית השנתית המאתגרת של בנק ישראל, שדוחות החברות מעידים על המשך הגידול ברווחיות, שמכפילי הרווח נמצאים מתחת לרמות ממוצעות היסטוריות וכשהבנקים נסחרים בשווי הונם העצמי, נמוך ב-20% מהרמה המאפיינת בדרך כלל תקופה של צמיחה.

את מי מעניינת המציאות הכלכלית המעודדת כשהמסכים אדומים, כשמדדי המניות והאג"ח מדשדשים בעצבנות כבר למעלה מחצי שנה. אביב העמים הערבי הביא עימו רוחות של שינוי, ונח לחשוב שמאחורי לחץ המכירות עומדת אווירת אי הודאות שנוצרה במזרח התיכון, כמו גם ההכרזה הצפויה על המדינה הפלסטינית בעוד 4 חודשים.

אך כל אלה אינן הסיבות לקיפאון בשוק המקומי, הן רק הטריגר להופעתו. תיקון או בלימה בשוק שורי מתרחשים דרך קבע כאשר חוברים מספר גורמים מעוררי אי ודאות לאחר תקופת עליות שערים ממושכת. כדי לשלול את האפשרות שהנסיגה הנוכחית תתפתח לשינוי מגמה של ממש, יש להבין את הגורמים לתופעה החברתית הזו.

במחקרם בנושא הטיות קוגניטיביות בקבלת החלטות בתנאי אי ודאות, הוכיחו צמד הפסיכולוגים עמוס טברסקי ודניאל כהנמן כי אנשים הם שונאי סיכון כשמדובר ברווח ואוהבי סיכון כשמדובר בהפסד.

תוצאות המחקר הראו כי רק שליש מהנדגמים שהחזיקו ברווחים במשחק הטלת מטבע הוגנת בחרו להמשיך בהימור כדי להכפיל את הרווח או אולי למחוק את כולו, ואילו מבין אלה שהיו בהפסד, שני שלישים בחרו להמשיך בהימור דומה כדי לנסות למחוק את ההפסד גם במחיר של אפשרות להכפילו. מעטים ינטשו את השקעתם במניות כאשר הם בהפסד בעוד שרבים ימהרו לעשות זאת כאשר בידיהם רווח וקיים ספק לגבי היכולת לשמרו.

תקופת עליות השערים הממושכת שהסתיימה בתחילת השנה יצרה מצב שבו רבים הם בעלי רווח, ובכל פעם שהדשדוש מקבל תפנית שלילית נטייתם הטבעית היא לממש ולמכור מחשש שהרווח שצברו עד כה חלילה ימחק.

הכסף הטיפש מאבד אחיזה

המחזיקים ביחידות ההשתתפות של קרנות הנאמנות מאופיינים בדרך כלל כבעלי הידיים החלשות ביותר, משקיעים שאינם מתאפיינים בתחכום פיננסי. הפשטות שבפעולת קניה ומכירה של יחידות קרן נאמנות והעדר החסמים בזרימת ההון, מאפשרים את תגובתם הפזיזה וחסרת האחריות של אותם משקיעים. לא כך הדבר כשמדובר בניהול תיקים מקצועי ובמוצרי הגמל, בהם החסמים החוצצים בין המשקיע לכספו מעכבים וממתנים את תגובתו לאירועים במסחר.

משיכת הכספים ע"י הזרים בחודשים הראשונים של השנה הביאה לירידות שערים בניגוד למגמה החיובית בשוקי חו"ל, וזו סחפה אחריה את המשקיע המקומי הזוטר שמושפע מהתנודה האחרונה ואין בכוחו לתמחר נכונה את פעולותיו.

ירידות שערים חדות במחזורי מסחר נמוכים מהממוצע יחד עם עליית תשואות גורפת באפיקי האג"ח הקונצרניות, מלמדות על פדיון בקטגוריה הנפוצה ביותר של קרנות המערבות השקעה במניות ובאג"ח, זה השבוע השני ברציפות, בהמשך לפרסומים על פדיונות בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשבוע החולף.

הבורסה היא מקום שבו כסף עובר מידיהם של אלה שאין להם סבלנות לאלה שיש להם והרבה. הדשדוש סוחט העצבים בחצי השנה שחלפה יגיע לסיומו בסופו של דבר וההתפתחויות בכלכלה ישובו לתת את הטון החיובי. הסנטימנט השלילי שדבק בשוק המקומי החודש הביא את מחירי המניות והאג"ח לרמה אטרקטיבית, והוא עומד כעת בפני דעיכה.

המהלך הבא בשווקים לאו דווקא יהיה מתואם עם מועד הקמתה של המדינה השכנה.

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד