עוזי לנדאו רוצה לעשות סדר במשק האנרגיה בישראל: פועל להכריז על גז טבעי כמוצר בר פיקוח

משרד התשתיות בוחן פיקוח על האספקה ומחירי הגז הטבעי, כך שבמידה ויוכח כשל שוק, יוכל להבטיח את האספקה במחיר סביר ■ לנדאו: "משק האנרגיה הישראלי יעבוד במחירים סבירים, באופן שישמור על כיסו של הצרכן" ■ גם אייל גבאי פועל לבלימת הזינוק במחירי הגז

משרד התשתיות בראשות עוזי לנדאו פועל להכרזה על הגז הטבעי כמוצר בר פיקוח, כך שבמידה ויוכח קיומו של כשל שוק, יוכל המשרד להבטיח את אספקת הגז הטבעי המשמש לצרכי המשק השוטפים, במחיר סביר.

המהלך של לנדאו בא בהמשך לצעדים של אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שפנה אתמול לרשות ההגבלים העסקיים כדי לבחון הכרזה על שותפות מאגר הגז "ים תטיס" כמונופול, וזאת בעקבות הזינוק במחירי הגז בעסקאות שנחתמו לאחרונה.

לנדאו אמר היום (ג'), כי "לאור ההתפתחויות במשק הגז בתקופה האחרונה, אנו פועלים על מנת להכריז על הגז הטבעי כמוצר בר פיקוח. משק האנרגיה הישראלי יעבוד במחירים סבירים, באופן שישמור על כיסו של הצרכן".

בפגישה שהתקיימה אתמול בין מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, עם נציגי נובל אנרג'י ודלק של יצחק תשובה, הבהיר צמח כי לאור הדינמיקה המתפתחת בשוק הגז הטבעי ומחיריו, תיאלץ הממשלה להתערב על מנת שלא תתקבע בשוק רמת מחירים בלתי סבירה. "המשרד פועל כדי להבטיח אספקה סדירה וקבועה של גז טבעי לשימוש שוטף במשק הישראלי, באמצעות כללי מסחר הוגנים ותוך מניעת כשלי שוק וניצול של התלות ההולכת וגוברת של המשק במספר מקורות קטן ביותר של הגז הטבעי", לשון ההודעה.

המשרד מציין, כי כבר בדעת המיעוט שצירפו נציגי משרד התשתיות לדו"ח המסכם של ועדת שישינסקי, הם התריעו כי על הוועדה להביא בחשבון את כשל השוק האפשרי, במשק הנסמך על מקור גז טבעי הממוקם מחוץ לגבולות ישראל.

שותפויות "ים תטיס" מעלות מחירים

בעקבות אי-הוודאות באספקה של הגז ממצרים בחודשים האחרונים כתוצאה ממספר פיגועים סמוך לצינור הגז של EMG במצרים - מה שהביא במספר פעמים לעצירת האספקה הסדירה של גז מצרי (נכון להיום הגז לא זורם ממצרים ולא ברור מתי תחודש האספקה בפועל) החברות הישראליות שזקוקות לגז כמו חברת החשמל, בזן ונייר חדרה, נאלצות לרכוש את הגז מהשותפויות הישראליות ב"ים תטיס" או ב"תמר", ובמחירים גבוהים יחסית.

רק בשבועיים האחרונים חתמו נובל אנרג'י וקבוצת דלק על עסקאות גז "מים תטיס" עם נייר חדרה ובזן במחירים הגבוהים בשיעור של עד 40% מהמקובל בשוק. מאגר "תמר", נזכיר, יפותח ויפיק גז טבעי בתחילת 2013. גבאי ביקש לקבוע תקרת מחירים בעסקאות הגז ואיים בהתערבות ממשלתית במידה וספקיות הגז הישראליות יעלו מחירים.

גם שר האוצר יובל שטייניץ אמר אתמול בוועדת הכספים כי הממשלה עשויה להתערב בנושא, בייחוד על רקע המו"מ שמנהלות שותפויות "תמר" עם חברת החשמל והדרישה להקפצת המחיר בעשרות אחוזים בעסקה, על ידי השותפויות.