ביהמ"ש: תיאטרון בית לסין לשעבר ייהרס ולידו ייבנה מגדל של 25 קומות

עפ"י החלטת ביהמ"ש לעניינים מינהליים בת"א, המתחם ששימש את התיאטרון ייהרס ■ במקומו ייבנה מגדל למגורים, משרדים ומסחר ■ נדחתה עתירת דיירי הבניין הסמוך נגד התוכנית

מתחם תיאטרון "בית לסין" לשעבר, ברחוב ויצמן בתל-אביב, ייהרס ולידו ייבנה מגדל בן 25 קומות למגורים, משרדים ומסחר, כך לפי החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים בת"א, שדחה את עתירת דיירי בניין המגורים הסמוך נגד אישור התוכנית בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.

‏התוכנית של חברת מארש"ז, לפיה ייהרס מבנה המסחר והתעסוקה "בית המלין" ובמקומו ייבנה מגדל מגורים של 25 קומות, לצד הריסת "בית לסין" לשעבר, כולם ברחוב ויצמן, אושרה למתן תוקף בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ת"א במאי 2009. את חברת מארש"ז ייצגו עוה"ד דניאל אברבנאל ואדם שפרוך ממשרד יגאל ארנון ושות'.

‏נגד החלטה זו עתרו לביהמ"ש דיירי בניין המגורים הסמוך, הממוקם ברחוב זכרון יעקב, בטענה שהקמתו של המגדל תהפוך את חייהם לבלתי נסבלים ותוביל לפגיעה בלתי מידתית בקניינם. את הדיירים ייצג עו"ד רועי רוטמן.

‏הדיירים השכנים העלו בעתירתם את אותם הטיעונים שהציגו בהתנגדות שהגישו לתוכנית בפני הוועדה המחוזית - טיעונים מתחום המשפט וטיעונים מדיני התכנון. הם עתרו גם לסעד חלופי של החזרת התוכנית למוסדות התכנון כדי שאלה יקבעו הוראה שמחייבת את הרחבת הקו הכחול של התוכנית וצירוף מגרשם של הדיירים למגרש שאליו מתייחסת תוכנית המגדל.

‏בין היתר טוענים הדיירים שהתוכנית לוקה בחוסר מידתיות ובחוסר סבירות קיצונית בשל התעלמותה של הוועדה המחוזית מההנחיות של מדריך הבנייה לגובה, שנערך על ידי משרד הפנים והטכניון. הם טוענים שבת"א אין כל מדיניות עירונית לבניית מגדלים שמעוגנת בתוכנית מתאר, וכי החלטת הוועדה המחוזית להתיר את הקמת המגדל היא החלטה שרירותית שמתעלמת מההשלכות של הקמת המגדל בתוך מגרש נקודתי, ברחוב צר, ובאופן שלא תואם את המרקם הקיים בסביבה. בנוסף הם טוענים שהתוכנית מהווה תכנון נקודתי פסול ושהיא מהווה פגיעה בזכות הקניין שלהם בשל פגיעה באיכות החיים.

"נרמסים על ידי כוחות אדירים של יזמי נדל"ן"

‏במכתב שהגיש לביהמ"ש אחד הדיירים, הוא טען שהוא ושכניו נרמסים על ידי כוחות אדירים של יזמי נדל"ן שמבקשים לקדם תוכנית מגלומנית ומיותרת לבניית מגדל של 25 קומות בסמיכות לביתם, שגובהו שלוש קומות.

‏בנוסף הצביעו הדיירים השכנים על פגמים לכאורה בפרסום התוכנית ועל התנהלות שבה הוועדה המחוזית עקפה לכאורה את הוועדה המקומית וקיימה דיון בתוכנית שלא לפי הסדר הנדרש לפי הפרוצדורה של דיני התכנון.

‏הוועדה המחוזית הגיבה שהחלטתה מפורטת ומנומקת ושבמהלך הדיונים בהתנגדויות לתוכנית הוועדה דנה בטיעוני העותרים, שחזרו ונשמעו גם במסגרת עתירתם. עוד טענה הוועדה שהמניע להגשת העתירה הוא רצונם של הדיירים השכנים להרחיב את הקו הכחול ולצרף את מגרשם למגרש התוכנית, בתמורה להקצאת דירות במגדל עבורם. כן טענה הוועדה שמדריך הבנייה לגובה איננו הוראה מחייבת.

‏הוועדה המקומית ת"א טענה שאין כל חדש בטענות המתנגדים, משום שאלה הן אותן הטענות שהועלו במהלך הדיונים בהתנגדויות בוועדות המקומיות והמחוזית. המקומית טענה שיש להיענות למתן הסעד החלופי שביקשו העותרים, בדבר הרחבת הקו הכחול.

‏חברת מארש"ז השיבה לעתירה באומרה שאין מקום להתערב בהחלטת הוועדה המחוזית ושהעותרים חזרו בעתירה על טיעוניהם כפי שעלו בהתנגדויות.

‏ביהמ"ש קבע שהחלטת הוועדה המחוזית היא החלטה סבירה וראויה, ושאין מקום שביהמ"ש יתערב בה. המשמעות היא שתוכנית הריסת "בית לסין" לשעבר והקמת מגדל של 25 קומות, נשארת בעינה.