מאמינים בתעשייה האמריקנית? קבלו תעודת סל מומלצת

מדובר אמנם בסקטור פחות טרנדי עכשיו, אך מתחילת השנה הוא מפגין ביצועי יתר ■ קרן הסל הוותיקה XLI מאפשרת חשיפה למגזר התעשייה בארה"ב

קטר התעשייה, המהווה נתח של כ-11% מתוך מדד ה-S&P 500 הרחב, מושך פחות את תשומת לב המשקיעים, המתעניינים בעיקר בתחומים כמו טכנולוגיה, אנרגיה או פיננסים. אולם תחום זה מתגלה כאחד הסקטורים המפתיעים במיוחד בחודשים האחרונים, הן מבחינת שיעורי צמיחה והן מבחינת הסתכלות רחבה על הגורמים המאקרו כלכליים.

בנוסף, ענף התעשייה נמנה עם הסקטורים המומלצים בצוות האסטרטגיה של אופנהיימר (לצד סקטור הטכנולוגיה), והציג ביצועים חזקים ביחס למדד המניות הרחב. בשנת 2010 רשם הסקטור תשואה של כ-24% (תשואה עודפת של כ-10% לעומת S&P 500), וגם מתחילת השנה הנוכחית הוא הציג ביצועי יתר מול המדד האמריקני הרחב.

מהן הסיבות שהובילו לתשואה עודפת של המגזר התעשייתי? בראש ובראשונה, התחום נהנה מהתאוששות בתקציבי ההשקעות הקפיטליות בארה"ב ובעולם. לאחר הטראומה של המשבר הפיננסי העולמי נעצרו השקעות אלה, ובארה"ב אף הגיעו לשפל של כארבעים שנים כנתח מהתוצר. לפיכך, לאחר תחילת ההתאוששות בכלכלת ארה"ב (גם בלי שהגיעה לצרכן הסופי), נדרשו חברות רבות להגדיל את היקפי ההשקעות - דבר שסייע להתאוששות הביקושים בחברות התעשייה המובילות כגון ג'נרל אלקטריק, יונייטד טכנולוג'יס, בואינג, הניוול ואחרות.

בסימן התרחבות הפעילות התעשייתית בארה"ב: מדד מנהלי הרכש (ISM Manufacturing) חצה באמצע 2009 את רף ה-50 מלמטה. מאז הוא נסק לרמה של כ-60 נקודות - מצב המעיד על המשך הצמיחה בענף.

במקביל להתאוששות הביקושים בארה"ב, מדינה הנשענת בעיקר על השירותים ולאו דווקא על התעשייה, נהנה הסקטור התעשייתי האמריקני מהגידול המואץ בביקושים בעולם הגלובלי, במיוחד בשווקים המתעוררים. בנוסף, היחלשות הדולר מסייעת לחברות התעשייה המובילות לשמור על תחרותיות לעומת החברות האירופיות והיפניות. מבחינה זו מהווה ההשקעה בענף התעשייה נגזרת של הצמיחה הגלובלית, בלי להיכנס להרפתקאות של השקעה בשווקים המתעוררים.

קרן הסל Industrial Select Sector SPDR Fund (סימול: XLI), העוקבת אחר הסקטור התעשייתי של מדד ה-S&P 500, מחזיקה בהיקף נכסים של כ-4 מיליארד דולר, עם מחזור יומי ממוצע של כ-15 מיליון מניות. כך, היא מצטיינת בתור הקרן הסקטוריאלית השלישית מבחינת הסחירות (אחרי הפיננסים והאנרגיה).

הנציגה המובילה בהרכב הקרן הינה GE, עם כ-11% מסך ההחזקות, ואחריה מניות כמו UTX, UPS, CAT, MMM ו-BA - מניות של חברות בעלות פריסה גלובלית רחבה, שיעורי צמיחה נאים בהכנסות וברווחיות, וחוסן פיננסי רב.

*** הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם