מוני הראל נלחם על פטרו גרופ: יביא מהבית 20 מיליון דולר

מטיס קפיטל ופטרו גרופ נקלעו למשבר תזרימי קשה והנכס העיקרי שנותר להן הוא חברת GPM, המפעילה 331 תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב

אחרי שהפסיד את קבוצת הכדורגל של הפועל ת"א לשותפו אלי טביב (במסגרת הסכם במב"י להיפרדות ביניהם), מסרב מוני הראל לוותר על החברות הציבוריות שבשליטתו: מטיס קפיטל והחברה הבת פטרו גרופ, אשר שתיהן נתונות במצב קשה כפי שמעידה הערת "עסק חי" בדוחותיהן.

היום דיווחו החברות כי הראל התחייב להעביר לפטרו-גרופ 2 מיליון דולר עד מחר (ה'), כחלק מהשקעה אישית של 20 מיליון דולר בחברת GPM - החברה הבת של פטרו גרופ והנכס המרכזי של הקבוצה. במסגרת המהלך יומרו הלוואות שהעמידה בעבר פטרו ל-GPM להון, כך שהראל יחזיק באופן אישי 51% ממניות GPM. ביתרת המניות תחזיק פטרו גרופ הציבורית.

מטיס קפיטל ופטרו גרופ נקלעו למשבר תזרימי קשה והנכס העיקרי שנותר להן הוא חברת GPM, המפעילה 331 תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב. אך גם GPM נושאת על גבה בעיית מימון קשה, ונאלצה ליטול בספטמבר אשתקד הלוואה של 35 מיליון דולר מקרן Bayside האמריקנית, בריבית גבוהה של 18.5%. ההלוואה ניתנה לשלוש שנים וחצי, ואת מרבית הריבית נדרשת GPM לשלם מדי רבעון (בסך הכול כ-8 מיליון דולר בשנה).

תשלומי הריבית אינם מאפשרים ל-GPM להרים את הראש מעל המים, והראל מנסה כבר זמן רב למצוא תחליף למימון הבעייתי. בין האלטרנטיבות שנשקלו הייתה הצעה של חברת ארקו שבשליטת אריה קוטלר, אך הראל דחה הצעה זו למרות אישור הדירקטוריון.

לאחר ששיפר מספר סעיפים, אושרה אתמול ההצעה שהגיש הראל בסכום דומה בדירקטוריון פטרו גרופ. הראל מתחייב להעביר ל-GPM עוד 5 מיליון דולר שלושה ימים לאחר שייחתם הסכם ההשקעה, ועוד 13 מיליון דולר בהמשך.

למרות הכנסות של כמעט מיליארד דולר בשנה, GPM מתקשה לעבור לרווח. הזינוק במחירי הדלק ומזג האוויר הקר שהשבית אזורים שלמים בארה"ב בשנה החולפת, הביאו לכך שהחברה ספגה הפסד של 12 מיליון דולר ב-2010. בחודש שעבר, קרן ההשקעות האמריקנית שהעמידה לה מימון דרשה לשפר את הקובננטים של ההלוואה, ומשהדבר לא בוצע היא נטלה לידיה את ניהול החברה.