הנהלת הרכבת: "ההפרטה היא עובדה, לא עניין למו"מ"

בהנהלת הרכבת ובמשרדי האוצר והתחבורה הבהירו שיסכימו למו"מ על תנאי העובדים לאחר הפרטת התחזוקה, אך לא על ההחלטה להפריט ■ ההנהלה: אין תוכנית מסודרת בעניין הבטיחות

שר התחבורה, ישראל כץ, הבהיר לאחרונה כי אין לו עניין בהפרטת רכבת ישראל, אלא בשיפור מיידי של בטיחות הנסיעה. במשרדו של כץ ובהנהלת הרכבת הסבירו כי בוועד העובדים מתנגדים להתקנת מצלמות בתא הקטר ומערכות איכון (GPS), וכן ליישום נהלים שונים שמחמירים את הבקרה והפיקוח.

ואולם, מסתבר כי הנהלת הרכבת הבהירה במהלך פגישת מו"מ שהתקיימה ביום ב' השבוע כי היא "אינה בשלה" לדון בעניין הבטיחות, אלא רק לאחר ה-1 ביולי, אז אמורה להסתיים תקופת המו"מ שהקציב בית הדין לעבודה. בהנהלת הרכבת הסבירו ל"גלובס" כי עדיין לא גובשה תוכנית בטיחות סדורה, משום שלא ניתן לעשות זאת בפרק של מספר שבועות.

מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, הבהיר במהלך הפגישה כי העובדים יוכלו להגיש "תיקונים והערות", לאחר שהתוכנית תגובש, אולם שיקול הדעת הבלעדי בעניין יינתן להנהלה והוא אינו עומד למו"מ.

ההסבר הזה של הנהלת הרכבת רק מחזק את הטענות הקודמות של העובדים, לפיהן מעולם לא הוצגה בפניהם תוכנית בטיחות וכי טענות ההנהלה שהושמעו בתקשורת נועדו כדי לייצר דה-לגיטימציה לוועד. על פניו, נראה כי החלטת ההנהלה שלא לדון במסגרת המו"מ הנוכחי בסוגיית הבטיחות, נוגדת את פסיקת ביה"ד לעבודה.

בפסיקה זו נאמר במפורש כי על הצדדים לנהל מו"מ תכוף ובתום לב על כל העניינים שבמחלוקת, לרבות נושא הבטיחות, ההפרטה של תחזוקת הקרונות והסכם השכר.

הממשלה מציגה קו קשיח ואחיד

פגישת המו"מ התפוצצה בעיקר לאחר שנציגי משרד התחבורה ואגף התקציבים באוצר, הבהירו לעובדים כי לא יתקיים מו"מ על עצם ההחלטה להפריט את תחזוקת הקרונות החדשים, אלא על ההשלכות של ההפרטה על העובדים.

במילים אחרות, לעובדים ולהסתדרות נותר לדבר אך ורק על הפיצוי שיינתן לעובדים, על סוגיות של ביטחון תעסוקתי לאחר ההפרטה וכדומה. ההפרטה, לגישת משרדי הממשלה, היא עובדה מוגמרת. יו"ר הוועד, גילה אדרעי, ויו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הבהירו כי אין להם שום כוונה לנהל מו"מ על "היום שאחרי" ההפרטה, אלא על עצם ההחלטה להפריט.

אדרי הבהיר עוד כי על רקע הקו שהציגו נציגי הממשלה, הטיפול בסוגיה יעבור כולו לידי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. הפיצוץ הזה במו"מ והקו הקשיח והאחיד שהציגו משרדי התחבורה והאוצר, מחזק את הרושם כי הצדדים צפויים לעלות בהקדם על מסלול התנגשות נוסף.

נזכיר כי על פי החלטת ביה"ד, עובדי הרכבת לא יוכלו לפתוח בשביתה לפני 1 ביולי, אלא אם יקבלו אישור מפורש מביה"ד.