"צינור הובלת הגז המצרי צפוי להיות תקין תוך שבועיים"

פיצוץ בצינור הוביל לעיכוב בהספקת הגז לישראל, לירדן וללבנון מאז ה-27 באפריל ■ "בימים אלה מגבירה גסקו את אמצעי הביטחון: מגדילה את מספר השומרים החמושים ואת מספר הסיורים"

"צינור הובלת הגז המצרי צפוי להיות תקין תוך שבועיים", כך מסר היום (ה') ל"בלומברג" גורם רשמי בחברת הגז המצרית, זאת כחודש לאחר שפיצוץ בצינור הוביל לעיכוב בהספקת הגז לישראל, לירדן וללבנון.

החברה המצרית הידועה גם בשם Gasco, אשר מתפעלת את צינור הגז בצפון סיני, כמעט וסיימה להחליף את החלקים שנפגעו בפיצוץ שארע ב-27 באפריל, אמר אל-דמרדש, המנהל האחראי על ההנדסה והאנליזה של רשת הגז בחברה. נזכיר כי היה זה הפיצוץ השני לאחר שהפיצוץ הראשון ארע ב-5 בפברואר בזמן ההפיכה השלטונית במצרים, אז הושבתה ההספקה למשך 5 שבועות וחודשה בהחלטת הממשל החדש, מה שמלמד על המחויבות האסטרטגית שלהם להסכמי הגז. נסיון נוסף שסוכל נרשם גם ב-27 במארס.

"ברגע שנהיה מוכנים, נודיע על כך למשרד הנפט והם יחליטו מתי לחדש את ייצוא הגז. לא יקח להם הרבה זמן לעשות את זה, אך ישנו נושא נוסף והוא האבטחה של צינור הגז", אמר אל-דמרדש והוסיף, "בימים אלה מגבירה גסקו את אמצעי הביטחון בכך שהיא מגדילה את מספר השומרים החמושים ומגדילה את מספר הסיורים שלהם, כמו גם מניחה גדרות תיל במספר נקודות לאורך 192 הקילומטרים של צינור הגז, אשר מונח 1.5-2 מטר מתחת לפני הקרקע".

נציין כי מאז המהפכה במצרים קיימת התנגדות לחידוש הספקת הגז המצרי לישראל, האחים המוסלמים ביקרו את ההסכם שחתמה מצרים עם ישראל למכירת גז במחיר הנמוך ממחיר השוק.

נזכיר כי ההסכם בין מצרים לישראל שנחתם בזמן שלטונו של מובארק הינו בין חברת EMG בה מחזיקה חברת אמפל אמריקן שבשליטת יוסי מימן ב-12.5%, לבין חברת הגז המצרית Egas. נציין כי מצרים עם המדינה האפריקאית השלישית בגודל רזרבות הגז הטבעי שמסתכמות ב-78 TCF (טריליון רגל מעוקב) והיא מפיקה מדי יום גז טבעי בהיקף שך 6.3 BCF (מיליארד רגל מעוקב).

היום ספגה אמפל אמריקן של מימן הורדה של שתי דרגות בדירוג של מידרוג מ-Baa1 ל-Baa3 תוך הותרת הדירוג באופק שלילי. האנליסטים של סוכנות הדירוג ציינו כי "הדירוג הנוכחי אינו משקף צפי לעצירה מתמשכת בפעילותה של EMG". במידרוג מציינים כי הורדת הדירוג הנוכחית, הנה בהמשך לעלייה במאפייני הסיכון של האחזקה ב-EMG, המהווה כ-65% משווי הספרים של אחזקות החברה.

דובר חברת מרחב מסר כי "EMG משלמת למצרים את המחיר הגבוה ביותר שממשלת מצרים מקבלת עבור יצוא גז כלשהו. ב-12 לאפריל שר הנפט החדש הפריך את הטענה הרווחת בדעת הקהל המצרית כאילו ישראל משלמת 1.5 דולר ליחידת גז (mbtu) ואמר כי ישראל משלמת מעל ל-3 דולר, מחיר כפול ממה שמקבלת ממשלת ארה"ב על הגז הטבעי שהיא מוכרת".