שוכחים מהר: דירת 4 חד' בבניין מפלקל נמכרה ב-3.4 מ' ש'

עשור לאסון ורסאי, בעיר תל-אביב לבדה 27 בנייני מגורים שנבנו בשיטת הפל-קל ■ שמאי מקרקעין: "אם ידוע שהבניין בנוי בשיטת הפל-קל, הדבר יכול לגרור ירידה במחיר הדירות"

10 שנים לאחר אסון ורסאי שיטת הפל-קל עדיין נמצאת כאן איתנו. בנייני מגורים ברחבי הארץ שנבנו בשיטה המושמצת, עדיין מאכלסים אלפי דיירים. בתל-אביב-יפו למשל, 27 מבני מגורים שנבנו בשיטת פל-קל ואחד מהם הוא בין היוקרתיים שבה. מדובר בבניין מגורים ברחוב גייגר 2 שנחשב לאחד ממתחמי המגורים היקרים בנווה-אביבים בצפון תל-אביב.

עסקאות אחרונות שנחתמו בבניין מעידות על המחיר הגבוה שהרוכשים מוכנים לשלם: דירת 4 חדרים למשל נמכרה ב-3.4 מיליון שקל, דירת 5 חדרים נמכרה ב-4.2 מיליון שקל וערכן של דירות הפנטהאוז מוערך במיליוני דולרים.

האם העובדה שהבניין היוקרתי נבנה בשיטת הפל-קל צריכה להשפיע על מחירי הדירות שבו? לדעת אהוד המאירי, יו"ר פירמת השמאות אהוד המאירי ושות', אין ספק שהדבר אמור לבוא לידי ביטוי במחיר הדירה: "אם ידוע שהבניין בנוי בשיטת הפל-קל ואין אישור מהנדס על מצבו היום, הדבר יכול לגרור ירידה במחיר הדירות. הסיבה היא פסיכולוגית ומוטיב הסיכון ברכישת דירה כזו עלול להשפיע על המחיר ב-10% עד 20%". המאירי הוסיף שלהערכתו אנשים רבים כלל לא מודעים לעובדה שהם גרים בבניין שבנוי בשיטת פל-קל: "המודעות לנושא לא גדולה, ולא כל הבניינים טופלו".

ביוני 2007 הוציא המנהל הכללי של משרד הפנים הנחיות בטיפול במבנים שנבנו בשיטה: "העירייה פעלה לאיתור מבני פל-קל בתחומה ועל פי הנתונים המצויים בידינו, יש בעיר 27 מבנים אשר נבנו בשיטת פל קל", נמסר מדוברות העירייה. כמו כן, נמסר שהעירייה פנתה לבעלי המבנים על מנת שיערכו בדיקה הנדסית וימציאו לה דו"ח בדבר ממצאיו, ועשרה מבעלי המבנים, אכן המציאו לעירייה חוות דעת שנמצאות בבדיקה.

בעירייה מודים שנכון להיום אין בידיהם כלים משפטיים המאפשרים לאכוף את ביצוע ההנחיות של משרד הפנים, אולם הם מציינים כי "מבנים הבנויים בשיטת פל-קל אינם בהכרח מבנים מסוכנים על-פי חוק מבנים מסוכנים לתל-אביב יפו". גם משרד הפנים מכיר בבעיה ומקדם חקיקה במטרה להסדיר את הנחיות לטיפול במבנים שנבנו בשיטת פל-קל. "דבר זה לא נעשה עד כה", נמסר מהעירייה.

בנוגע לדיירי הבניין ברחוב גייגר העירייה אומרת שעדכנה את בעלי המבנה בכך שהוא בנוי בשיטת פל-קל והדיירים השיגו חוות דעת של מהנדס, וזו נמצאת בבדיקה בעירייה.