"ההמלצות להורדה בעמלת הסליקה - רעידת אדמה"

מנכ"ל ויזה כאל מתנגד לירידה בעמלה הצולבת ומאיים בביטול הסכם הסליקה בין חברות האשראי ■ כאל התאוששה ברבעון הראשון עם רווח של 68 מיליון שקל

בלימה והתייצבות בכאל. דוחותיה של חברת כרטיסי האשראי לרבעון הראשון, מצביעים על כך שהחברה מתחילה להתאושש מהמשבר שפקד אותה בשנה שעברה. "חזרנו לעסקים", אמר ל"גלובס" המנכ"ל ישראל דוד. "יצאנו עם מוצרים חדשים, השקנו את דיינרס ואנחנו פועלים בדגש על השוק המקומי".

הרווח הנקי של כאל עמד ברבעון על 68 מיליון שקל, עלייה קלה בהשוואה ל-66 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, הנובעת בעיקרה מרווח חד פעמי של 9 מיליון שקל ממכירת מניות ויזה העולמית. הירידה בסליקה האלקטרונית עדיין מביאה לירידה בהכנסות, אשר הסתכמו ברבעון ב-265 מיליון שקל, ירידה של 2% בהשוואה לרבעון מקביל. ההון העצמי הגיע ל-1.1 מיליארד שקל והתשואה על ההון ל-26%.

כאל חילקה ברבעון הראשון דיבידנד של 75 מיליון שקל, והלימות ההון שלה היא 16% בהשוואה לרף המינימלי של 15%.

מחזור העסקאות של כאל רשם עלייה נאה של 7.2% והגיע ל-11.7 מיליארד שקל. כמות הכרטיסים החוץ בנקאיים עלתה מ-431 אלף בסוף 2010 ל-438 אלף. היקף האשראי החוץ בנקאי ירד ברבעון ב-8.7% להיקף של 1.9 מיליארד שקל. הירידה נבעה ממחיקת אשראי בסך 133 מיליון שקל לאור יישום חוזר חובות פגומים, וכן מהאטה בשיווק כרטיסי הרבולבינג, לצד פירעונות בתיק הקיים בקצב של 20 מיליון שקל בחודש.

האיום המרכזי על כאל, כמו על שאר חברות האשראי, הוא המלצת המומחה מטעם בית המשפט להגבלים עסקיים, שלומי פריזט, בעניין העמלה הצולבת. בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי פריזט, הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים העסקיים, הגיש חוות דעת הממליצה כי עמלת הסליקה הצולבת תרד לשיעור של 0.64% - נמוך משמעותית מההערכות המוקדמות וממתווה הפחתת העמלה שנקבע בשנת 2006. כאל מדווחת כי "אם יאמץ בית הדין את מסקנות חוות הדעת ללא שינוי, תהיה פגיעה מהותית בהכנסות וברווחיות". ההערכות הן כי הפגיעה צפויה להגיע עד לכדי 15% מהכנסות החברה.

- ישראל דוד, מה עמדתך לגבי המלצות פריזט?

"מאחר שההמלצות נמצאות תחת חיסיון, אתייחס רק לפרסום ב'גלובס'. ההמלצות הן רעידת אדמה ולא ציפינו להן. המתווה שסוכם בשנת 2006 - הורדה הדרגתית של העמלה הצולבת עד יולי 2013 עד לשיעור של 0.875% - נראה לנו סביר. לא הערכנו שהמומחה מטעם בית הדין ימליץ להעלות את העמלה, אבל מתווה הירידה לתחנה סופית עתידית, מרחיק לכת מדי".

- מה תעשה כאל?

"נראה כיצד אנו מגנים על עמדותינו ועל התחשיבים שלנו. לכאל יש השגות על יישום המתודולוגיה, ולמשל איך משקללים את בסיס ההון ואיך מחשבים את עלויות הבנקים. יתכן שכתוצאה מההמלצה נצטרך לבטל את הסכם הסליקה הצולבת, ונחזור לסליקה כל חברה לעצמה".

עוד עולה מהדוח הרבעוני, כי כאל חתמה על הסכם חדש עם רבוע כחול לגבי פעילות דיינרס וכרטיסי YOU. ההסכם, שבתוקף עד 2015, מחלק מחדש את רווחי דיינרס לטובת רבוע כחול, שחלקה ברווח יגדל. "כעת תהיה שותפות מלאה, תוך יצירת מוטיבציה מלאה לרבוע כחול להגדיל באופן משמעותי את כמות כרטיסי YOU", אומר דוד. "אני מצפה להכפיל את כמות כרטיסי דיינרס עד ל-500 אלף כרטיסים, עד שנת 2015".