למה תיקון 70 לחוק מיסוי מקרקעין מפחיד את הקבלנים?

מועד היישום של תיקון 70 לחוק מיסוי מקרקעין: ה-1 ליוני 2011 ■ התאחדות הקבלנים פועלת לדחיית היישום יחד עם איגוד הבנקים ובנק ישראל ■ "החלת החוק תפגע בציבור הרוכשים"

מועד היישום של תיקון 70 לחוק מיסוי מקרקעין ב-1 ליוני 2011 הולך ומתקרב והתאחדות הקבלנים יחד עם איגוד הבנקים ובנק ישראל פועלים לדחיית היישום עד למציאת פתרונות לקשיים הצפויים עם יישומו הן לקבלנים והן לבנקים.

אתמול (א') התקיימה ישיבת חירום בבנק ישראל בהשתתפותם של נציגי התאחדות הקבלנים, איגוד הבנקים, רשות המיסים ובנק ישראל. בישיבה דרשו הקבלנים והבנקים לדחות את מועד יישום התיקון לחוק עד למציאת הפתרונות הנדרשים לגופים הפיננסים והקבלניים.

סגן נשיא התאחדות הקבלנים, איציק אמסלם, שהשתתף אתמול בפגישה עם נציגי איגוד הבנקים ובנק ישראל מציין כי: "החלתו של החוק גם על רכישת דירות חדשות עלולה לפגוע בעיקר בציבור הרוכשים. קבלנים פטורים מתשלום מס שבח בעת מכירת דירה וחבים בתשלום מס הכנסה. אך במקום להחריג אותם מהחוק נקבע שעליהם לפעול לקבלת פטור מתשלום המס כאמור. אולם הוצאת טופס הפטור (טופס 50) כרוכה בבירוקרטיה שתהווה חסם בשוק ותעכב את העסקאות".

ערן ניצן, סמנכ"ל התאחדות הקבלנים, מסביר כי תיקון 70 לחוק מיסוי מקרקעין מחייב את הקונה להעביר מקדמה של בין 15% ל-7.5% ממחיר העסקה למוסדות מס שבח ללא קשר אם מדובר ברכישת דירה מקבלן או ברכישת דירה מיד שנייה. כך למשל, אם דייר רוכש דירה בשוק יד שנייה תמורת 1 מיליון שקל אז הוא צריך להעביר 150 אלף שקל ישירות למס שבח.

בנוסף, טוענים הקבלנים כי החוק מתנגש עם חוק מכר דירות המחייב להעביר את כל התמורה עבור הדירה ישירות לבנק המלווה באמצעות שוברים. החשש העיקרי הנו הפסקת הליווי הבנקאי כתוצאה מיישום תיקון החוק במתכונתו הנוכחית, מצב שיוביל את שוק הבניה לקיפאון וזאת דווקא בשעה בה המשק נדרש להאצת הליכי הבניה לטובת הגדלת היצע הדיור.

בהתאחדות הקבלנים ציינו כי הרושם העיקרי המתקבל מן הדיונים הנו כי רשויות המס אינן בשלות עדיין ליישום התיקון שהן עצמן יזמו. "אין תשובות ברורות כיצד יובטחו כספי הקונים שיועברו לרשויות המס, אין הבהרות נדרשות למיסוי עיסקות תמורות ועיסקאות קומבינציה ואין גם כל דרך להתמודד עם יישום התיקון לגבי פרטוייקטים אשר נמצאים כבר בעיצומם".

נזכיר כי רק בשבוע שעבר סיפרו ברשות המיסים כי הם מגבשים מתווה חדש על פיו רוכשי דירה חדשה מקבלן לא יהיו חייבים להעביר 7.5% מהתשלום על הדירה החדשה לרשויות המס אלא ישירות לחשבון הליווי כל עוד הקבלנים יציגו טופס 50. ההסדר החדש עתיד לחול רק על רכישת דירה חדשה מקבלן ונכון להיום הוא נמצא בשלבי גיבוש סופיים.