אחרי מודיעין ופרוקוגניה: מי "המניה החמה" של סולטן?

חברה פרטית של צחי סולטן וניר פלג סיכמה על רכישת 30 מערכות סולאריות מידי סאנדי בהשקעה של עד 24.6 מ' ש' ■ כבעלי כלל חיתום מוביל סולטן את הנפקת סאנדי לגיוס 40 מ' ש'

‎‎החתם צחי סולטן, שהיטיב לזהות בשנים האחרונות את הטרנדים הלוהטים של חיפושי הנפט והביומד בבורסה של ת"א, עושה זאת שוב. לאחר ששווי שותפות החיפושים מודיעין זינק מאז השקעתו בה ממיליוני שקלים בודדים לכ-700 מיליון שקל כיום, ושווי חברת הביומד פרוקוגניה הכפיל עצמו תוך פחות מחצי שנה, מקווים בחברת האנרגיה הירוקה סאנדי כי מגע הזהב של סולטן ידבק גם בה.

מתשקיף ההנפקה של סאנדי אנרג'י עולה, כי סולטן לא רק מוביל את המהלך בכובעו כבעלי כלל חיתום, אלא גם מהווה גורם משמעותי ברכישת המערכות הסולאריות של החברה. ההשקעה של סולטן בפעילותה של סאנדי מבוצעת על ידי החברה הפרטית סולג, בה הוא מחזיק יחד עם ניר פלג (לשעבר מנכ"ל אבגול). ‏פלג שותף עם סולטן גם להשקעתו בפרוקוגניה.

‏במסגרת הסכם שנחתם בנובמבר האחרון, סיכמה סולג על רכישת 30 מערכות סולאריות עסקיות קטנות (בהספק של עד 50 קילוואט כל אחת) מידי סאנדי, בהשקעה של עד 24.6 מיליון שקל. לסולג קיימת אופציה, עד סוף יוני, להכפיל את השקעתה עם רכישת 30 מערכות נוספות.‏

בשנת 2010 הייתה סולג אחראית ל-34% מהכנסות סאנדי, כשרכשה, כחלק מההסכם, מערכות סולאריות תמורת כ-7 מיליון שקל. בהמשך השלימה רכישת מערכות נוספות, והשקעתה כבר מגיעה לסך כולל של 17 מיליון שקל.

בנוסף לשירותי אספקה והתקנת המערכות, סאנדי התחייבה להעניק לסולג שירותי תפעול ותחזוקה למשך כל תקופת ההסכם שחתמה סולג מול חברת החשמל. ‏סאנדי, הנמצאת בשליטת יעקב דינר, מעריכה כי הקמת כלל המערכות לסולג וחיבורן לרשת החשמל תושלם במהלך הרבעון הנוכחי.

יצויין, כי מסך צבר ההזמנות של סאנדי, החברה של סולטן אינה משמעותית ומהווה רק 0.8% (1.5 מגוואט) מצבר כולל של כ-188 מגוואט.

כאמור, בכובעו האחר, כחתם, מקדם סולטן בימים אלה את הנפקת סאנדי בבורסה בת"א. החברה מבקשת לגייס כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-160 מיליון שקל אחרי הכסף.

גירעון וצמיחה

סאנדי פועלת בשוק האנרגיה הסולארית ופעילותה מחולקת לשני ענפים - ייזום והקמת פרויקטים, וייצור חשמל. נכון להיום, אין לחברה פרויקטים פעילים בהיקף משמעותי בתחום ייצור החשמל, והיא מציינת כי "טרם בשלו הפרויקטים המהותיים ליצור חשמל שברשות החברה לכדי ביצוע, והבשלתם תשפר באופן משמעותי את נזילות החברה ומצב ההון החוזר שלה".

בסיכום הרבעון הראשון של 2011 סאנדי הציגה הכנסות של 14.8 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל אשתקד לא היו לה הכנסות מהותיות. צבר ההזמנות של החברה ל-2011 עומד על כ-90 מיליון שקל. למרות זאת, השורה התחתונה של החברה ממשיכה להיות שלילית, וההפסד הרבעוני שלה עמד על 2 מיליון שקל, לעומת 2.7 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2010. היקף התחייבויותיה השוטפות הגיע ל-18.2 מיליון שקל, מתוכן 3.6 מיליון שקל אשראי מתאגידים בנקאיים ואחרים, עם גירעון של 9 מיליון שקל בהונה העצמי.

‏בסיכום 2010 זינקו הכנסותיה ב-166% ל-20.8 מיליון שקל (בנטרול ההשקעה של סולג הן עלו ב-77% ל-13.8 מיליון שקל). ‏עם זאת, החברה עדיין מייצרת הפסדים - 3.1 מיליון שקל ב-2010 ו-14 מיליון שקל מאז 2008.

לחברה גירעון של 7 מיליון שקל בהון העצמי, ויתרת המזומנים השוטפת שלה מאופסת. התחייבויותיה השוטפות מסתכמות ב-21.6 מיליון שקל, מתוכן 6.9 מיליון שקל אשראי מבנקים ונותני אשראי אחרים, ונצבר לה גירעון של 16.9 מיליון שקל בהון החוזר, עקב מימון פעילותה באשראי לזמן קצר, מספקים ובנקים.

על הצורך האקוטי שלה במזומנים ניתן ללמוד גם מתנאי הריבית בהסכם ההלוואה שחתמה לפני כחודשיים מול קרן מוסטנג. ‏ההלוואה, בהיקף של 4 מיליון דולר, ניתנה לסאנדי לארבע שנים בריבית שנתית של 7% מעל ריבית הליבור, או 11%, הגבוהה מביניהן. ‏עד כה סאנדי פרעה, באמצעות הכספים שקיבלה ממוסטנג, הלוואה בנקאית של 3 מיליון שקל והלוואה מצד שלישי בסך 1.4 מיליון שקל.

מצבה הפיננסי של סאנדי לא מונע ממנה מלהעסיק לא פחות מ-54 עובדים, כשהוצאות השיווק וההנהלה שלה הגיעו אשתקד ל-7.3 מיליון שקל, עם עלות שכר של 622 אלף שקל לדינר המכהן כיו"ר ומנכ"ל. ‏הוצאות השיווק וההנהלה דומות לאלה שרשמה סאנפלאואר של רוני בירם וגיל דויטש ב-2010, על מחזור הכנסות של 85 מיליון שקל. ‏

החיבור בין סולטן ופלג נוצר כבר לפני שנים אחדות, כשהאחרון שימש כמנכ"ל יצרנית הבדים אבגול. חברת החיתום של כלל פיננסים, שאותה ניהל אז סולטן (שהפך מאז לבעל השליטה), הייתה החתם הראשי שניהל את הנפקתה של אבגול בראשית 2007. ‏

בתחילת 2010 פרש פלג מאבגול לאחר 10 שנים בתפקיד, ובידיו הון קטן שמקורו במכירת חלק ממניות אבגול בהן החזיק לבעלי השליטה - המפעלים הפטרוכימיים ומשפחת גולדווסר, תמורת 10 מיליון שקל. זמן קצר לאחר מכן התברר כי רכש יחידות השתתפות בשותפות מודיעין. נכון להיום מחזיק עדיין פלג ב-1.9% ממניות אבגול, בשווי של 15.2 מיליון שקל. ‏‎‎‏ ‏

החברות של צחי סולטן:

כלל חיתום - חברת החיתום הגדולה בשוק ההון המקומי. השתתפה ב-2010 בכ-150 הנפקות, מתוכם 56 כחתם מוביל, בהיקף כספי של כ-12 מיליארד שקל. ‏

מודיעין אנרגיה - שותפות העוסקת בחיפושי נפט וגז ומחזיקה במספר רישיונות חיפוש בארץ, מרביתם עם שותפים. ‏

פרוקוגניה - (יחד עם ניר פלג). עוסקת במחקר, פיתוח, ייצור ומכירת מוצרים טכנולוגיים לתעשיות התרופות הביולוגיות ומדעי החיים. ‏