החלטות המינהל: רשויות יקבלו מענק על בניית דירות קטנות

כל דירה קטנה שתוסיף הרשות לתכנון, ששטחה לא יעלה על 85 מ"ר במרכז ו-100 מ"ר באזורי עדיפות לאומית תקבל מענק נוסף של כ-2,000 ש' ■ הקיבוצים יוכלו להשכיר דירות וישלמו תשלום קבוע למינהל

מועצת מקרקעי ישראל קיבלה היום מספר החלטות חדשות. בין השאר קיבלה המועצה החלטה על עידוד רשויות מקומיות לבניית דירות קטנות, החלטה שעיקרה קביעת מועד קובע לערך שומה וגם הסכם זמני בין המינהל לקיבוצים.

אחת ההחלטות המשמעותיות שהתקבלו היום במועצה דואגת להגדלת ההיצע של הדירות הקטנות על ידי תמריץ לראשי רשויות לאשר מספר גדול יותר של דירות במסגרת תוכניות. כלומר, אם עד היום הייתה מקבלת רשות סכומי כסף כמענק לשיפור תשתיות בשכונות ישנות לצד הקמת תשתיות בשכונה חדשה על פי ההחלטה החדשה על כל דירה קטנה שתוסיף הרשות לתכנון, ששטחה לא יעלה על 85 מ"ר באזור המרכז ו-100 מ"ר באזורי עדיפות לאומית תקבל מענק נוסף של כ-2,000 שקלים.

את המענק מקבלת הרשות מהמינהל וממשרד הבינוי והשיכון לצורך שדרוג התשתיות הקיימות בשכונות ותיקות שהוחל בהקמתן עד סוף שנת 1980 על ידי העמסת עלויות הפיתוח הנוספות על הוצאות הפיתוח של השכונות החדשות במסגרת מכרזים לשיווק קרקעות. התקציב לתוכנית זו ידוע מראש ומבטיח סכום של 12 אלף שקל ליחידת דיור חדשה. במועצה מקווים שההשתתפות בפיתוח תגרום להגדלת המוטיבציה של הרשויות לקדם בניה חדשה, לשיפור חזות הישוב כולו ועידוד בניה לזוגות צעירים. חשוב לציין שהטבה זו תינתן רק ביישובי הפריפרייה. החלטה זו מצטרפת להוראה שהוציא לאחרונה משרד השיכון למחלקות התכנון בה נקבע כי לפחות 20% מכל פרוקט חדש שיגיע לשולחן הועדות ייצטרך לכלול גם דירות קטנות.

החלטה משמעותית נוספת שהתקבלה היום נוגעת לקיבוצים ולסוגיית השכרת הדירות בתחומם. ההסדר נועד לפתור זמנית את הבעיה שנוצרה לאור דרישת המינהל מקיבוצים המבקשים את אישורו של המינהל להקמת יחידות דיור נוספות בקיבוץ להצהיר כי הוא אינו משכיר יחידות דיור בתחומו. לטענת תנועת הקיבוצים דרישה זו של המינהל הביאה לקיפאון בבניה ומנעה קליטת חברי קיבוץ חדשים.

על פי ההחלטה יאושר הסדר זמני במסגרתו יוכלו הקיבוצים להשכיר עד רבע (25%) מיחידות הדיור שבקיבוצים באזור המרכז ועד מחצית (50%) ממספר יחידות הדיור בקיבוצים הממוקמים באזורי עדיפות א' ו-ב'. תמורת השכרת יחידות הדיור יהיה חייב הקיבוץ לשלם למינהל דמי שימוש שנתיים בשיעור של 5% מהסכום אותו הוא גובה בגין השכרת יחידות הדיור.

חשוב לציין כי על פי ההסדר, קיבוץ שישכיר דירות קטנות לסטודנטים או זוגות צעירים מחוסרי דיור לא ישלם עד דירות אלו דמי שימוש שנתיים. לדרישת יו"ר המועצה, שר הביוני והשיכון אריאל אטיאס, נקבע כי הקיבוצים יחוייבו להשכיר דירות קטנות בתחומם לזוגות צעירים חסרי דיור באמצעות ערבות שתגבה מהם לפני ההסדר. הסדר זה יעמוד בתוקף עד לגיבוש המלצות הועדה שמונתה על ידי הממשלה לעניין בחינת המדיניות לגבי הקרקע החקלאית ולקבלת החלטה מועצה חדשה בעניין השכרת יחידות דיור בקיבוצים.

החלטה נוספת שאישרה היום המועצה קובעת כי לערך העסקאות יהיה מועד קובע. המשמעות: המועצה קצבה לוחות זמנים לביצוע עסקה , והחליטה כי במקרים של הקצאת מגרש בפטור ממכרז למשל תינתן שומה תוך פרק זמן של עד חצי שנה ממועד הגשת בקשה למינהל. וזאת על מנת למנוע נזקים כספיים למבצעי עסקות במינהל בשל התמשכות הזמן לסיום העיסקה, במיוחד בתקופה של עליית מחירים.

הנהלת המינהל תהיה רשאית לקבוע סוגי עסקות לגביהן המועד הקובע לקביעת ערך העסקה עולה על חצי שנה. במקרים בהם עוכבה הזמנת השומה מעבר לחצי שנה, או לפרק הזמן שנקבע להזמנתה, בשל הימשכות הליכים במינהל, או ברשויות אחרות כגון : הקפאת הבניה ביהודה ושומרון, או עיכוב באישור שר האוצר לעסקאות שנדונו בועדת הפטור, תיערך השומה לאותו מועד שנקבע (בתוספת הצמדה וריבית).

יו"ר מועצת מקרקעי ישראל ושר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר בסיום הישיבה כי "התקבלו היום החלטות המעניקות תמריצים משמעותיים לחיזוק הפריפריה בראשם תשלום של עד 12 אלף שקל לכל יחידת דיור קטנה שתבנה ביישובי הפריפריה עבור שדרוג תשתיות וחיזוק הישובים בנגב ובגליל. כמו כן, החובה שהוטלה על הקיבוצים להשכיר דירות לזוגות צעירים חסרי דיור תסייע במתן פתרונות דיור לאוכלוסיה זו. גם ההחלטה על מועד קובע למתן שומות עושה צדק ומתקנת עוור שנגרם לאזרחים בעיקר לאור הקפאת הבנייה, שנדרשו לשלם לפעמיים מאות אלפי שקלים נוספים והיום המועצה מתקנת את העוול הזה".

חשוב להדגיש כי ההחלטות שקיבלה המועצה היום ייכנסו לתוקף רק לאחר שיו"ר המועצה ושר האוצר יחתמו עליהן.