להטוטי האביגדור פלדמנים

פישלנו בקו ההגנה של קצב, עכשיו אנחנו מתחרטים ומבקשים שעוד שופטים יעזרו לנו

אם בוחנים את הטקטיקה של סנגורי משה קצב (להלן: הפלדמנים), בולטת מיד מגמה ברורה: "מרשנו היה נשיא המדינה, ולכן הדין הרגיל אינו חל עליו". הפלדמנים מבקשים לקבוע הלכה חדשה: כולם שווים בפני החוק - חוץ מנשיאים לשעבר בכלל, וממשה קצב בפרט.

המטרה: מיסמוס

זו הטקטיקה. המטרה אליה חותרים קצב ופרקליטיו ברורה גם היא: למסמס את הסיפור. אם אפשר - על-ידי זכייה גורפת בערעור.

מכיוון שכל אנשי קצב כבר מבינים שזה לא ניתן, אז לפחות לנטרל את פסק הדין של המחוזי מההרשעה החמורה ביותר - האונס. ברגע שיצליחו להיפטר מהדבר הזה, למסמס את השאר יהיה הרבה יותר קל.

מתים מעייפות

אחד מאמצעי המיסמוס הבדוקים הוא הארכת הערעור באמצעות כמה דחיות שאפשר. מכאן הבקשה המוזרה והמקוממת לדחות את הערעור כדי שיוכלו לצאת לחופשה.

בבקשתם זו ציינו הפלדמנים כמה קשה הם עובדים. הם לא ציינו כי בתקופה הרלוונטית הם לקחו על עצמם מטלות כבדות נוספות, כמו למשל ייצוגו בשעתו של דודו טופז (על-ידי הפרקליט העייף ציון אמיר).

יותר שופטים בגלל שקצב שיקר

הבקשה לחופשה נדחתה הבוקר (ב') בעליון. אבל לא אלמני בקשות הם הפלדמנים, ומיד מחליפה אותה בקשה אחרת: הרחבת הרכב השופטים בערעור.

מרגע שהתקשורת הגדירה את ההרכב שנקבע כמחמיר, היה ברור שתבוא בקשה כזאת. והנימוק לבקשה? שיש צורך לדון בשאלה העקרונית אם בשלב הערעור רשאי המורשע להעלות טענת הגנה חלופית.

ומה הטענה החלופית? שלקצב היה רומן עם מתלוננת א', שבמסגרתו קיים איתה יחסי מין, אבל בהסכמה. אולי היו שם יחסי מרות, יטענו, אבל לא אונס. כלומר, אנחנו, הפלדמנים, פישלנו בקו ההגנה בו הלכנו. במשפט אמרנו שקצב דובר אמת, עכשיו אנחנו אומרים שהוא שיקר, ולכן צריך עוד שופטים, שאולי יוציאו אותנו מהברוך.

אבל הרי קצב מכחיש עד היום קיום יחסים כלשהם עם המתלוננות. אומרים הפלדמנים: קצב אינו חוזר בו מהכחשתו, אבל מדבריה ומהתנהגותה של המתלוננת עולה שכן היו יחסים, ובהסכמה. כלומר, אתם השופטים מתבקשים להתייחס אל מרשנו כאל שקרן, ולהאמין למתלוננת, שבמהלך כל המשפט הגדרנו אותה כשקרנית.

לא במקרה הועלתה טענה זו לאחר שהשופט העליון יורם דנציגר ביטא אמירה דומה כאשר קיבל את בקשת קצב לדחיית כניסתו לכלא.

אנס בהווה או נשיא בעבר?

באופן רגיל נידחות טענות כאלה על הסף, אבל הפלדמנים טוענים כי כאן "מדובר בתיק חריג... שבו נשיא המדינה לשעבר מערער". כלומר, דין אחד לבוזגלו (או לכל מי שלא היה נשיא) - ודין אחר, מיוחד, לקצב.

אלא שבכל מקרה, קצב כבר מזמן אינו נשיא לשעבר - אלא אנס מורשע בהווה.

אולי רק דנציגר?

ואם בבקשות חלופיות עסקינן, הנה עוד רעיון: "אם ההרכב לא יורחב, אנחנו הפלדמנים מבקשים לחלופין שופט יחיד, בתנאי שיהיה יורם דנציגר".

הפלדמנים עוד עלולים לקנות את הרעיון...