ח"כ שאמה קיבל פתק מסתורי - ונעל את הדיון בפרשת "עופרגייט"; שאמה: "לא קיבלתי שום הנחיה"

(עדכון) - לאחר שעות של התלבטויות הוחלט לקיים את הדיון בדלתיים פתוחות ■ אך זמן קצר לאחר פתיחת הדיון קיבל יו"ר הוועדה כרמל שאמה פתק מסתורי והחליט מיד להוציא את כלי התקשורת מהאולם ■ משפחת עופר לא שלחה נציג מטעמה ■ שאמה: "לא על הכל אפשר לדבר"

דרמה בדיון ועדת הכלכלה היום (ג') בנושא פרשת עופר והסחר עם איראן: לאחר שלאורך היום התלבט ח"כ כרמל שאמה, יו"ר ועדת הכלכלה, בשאלה האם לקיים את הדיון בדלתיים פתוחות או סגורות, הוחלט לפתוח את הדיון לציבור; ואולם, דקות ספורות לאחר תחילת הדיון, שהועבר בשידור חי באתר "גלובס", קיבל שאמה פתק מסתורי ומיד לאחר מכן קרא לתקשורת לצאת החוצה כיוון שיש לקיים את הדיון בדלתיים סגורות.

הסיבה היא חשש מדליפת מידע ביטחוני רגיש. רק אתמול אמר ראש המוסד לשעבר מאיר דגן כי "הנושא יצא מפרופורציה" ורמז בכך שמשפחת עופר פעלה אולי בשירות מדינת ישראל. דגן הוסיף כי צריך להפסיק "לטפס" על משפחת עופר וכי ישנה הפרזה באישומים המופנים נגדם.

"עד פתיחת הישיבה נבחנו השלכות שונות בקיום הדיון, כאשר כל העת נבחן האיזון שבין התועלת והצורך בקיום הדיון לבין חשש לגרימת נזק", מסר שאמה לאחר נעילת הדיון. "תוך כדי מהלך הישיבה הוחלט להפסיקה. כל הפרסומים שלכאורה נתקבלה הנחיה לנעילת הדיון חסרי כל יסוד".

הדיון בוועדת הכלכלה החל בשעה 15:00 ומשפחת עופר לא שלחה נציג מטעמה. "אנו מבקשים להדגיש כי אנו מכבדים את הודעות משרד ראש הממשלה ומשרד הבטחון מאתמול", נמסר ממשפחת עופר. "אמירות של מקורבים לכאורה למשפחה בפרשה זו, אינן על דעת המשפחה ובוודאי שאינן מקובלות עלינו, וצר לנו שהובאו כך".

היום נחשף בגלי צה"ל כי בנק ישראל החל לבדוק את הפרשה בעצמו, בשל החזקת מניות מזרחי טפחות על ידי משפחת עופר. במקרה הקיצוני ביותר, תחויב עופר נכסים למכור את מניות מזרחי טפחות.

"לא על הכל אפשר לדבר בדלתיים פתוחות", אמר שאמה בתחילת הדיון. הוא ביקש לדעת את טיב הקשרים המסחריים של החברות בשליטת משפחת עופר עם איראן והאם ישנן חברות נוספות שסחרו עם איראן. אך כאמור בעקבות הפתק נעל שאמה את הדיון במהירות. "המציאות מורכבת ורגישה", הוסיף שאמה.

השרים חברי הוועדה הביעו כעס ותסכול. ח"כ נסים זאב מש"ס אמר כי "אנחנו לא במשטרת ישראל, עם כל הכבוד. אנחנו לא יכולים להוות גם שופטים וגם דיינים". ח"כ רוברט טיבייב (קדימה) קרא לערוך "בדיקה מעמיקה" של הפרשה. שאמה, מצידו, ציין כי הפתק המסתורי שקיבל לא קשור לוועדת חוץ וביטחון.