אהוד אולמרט בעדותו: "שולה זקן היא אשת אמוני"

(עדכון) - רה"מ לשעבר, הנאשם בפרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות: "אני נאבק כאן על חיי" ■ "מעולם לא ביקשתי שיזמינו אותי לחו"ל" ■ "לשולה הייתה סמכות לחתום על צ'קים"

"אני נאבק כאן על חיי ולא על שום דבר אחר" - כך אמר הבוקר (ג') ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפתח עדותו בבית המשפט המחוזי בירושלים. היום החל שלב ההגנה במשפט של אולמרט ושל מנהלת לשכתו לשעבר, שולה זקן, בפרשות ראשונטורס, מעטפות הכסף (טלנסקי) ומרכז ההשקעות.

אולמרט החל את עדותו בסיפור חייו, מקום הולדתו, מצבו המשפחתי, שירותו הצבאי והקריירה הפוליטית שלו - ממינויו לחבר כנסת, דרך כהונתו במשרד הבריאות ועד להתמודדות על ראשות עיריית ירושלים.

בשלב כלשהו קטעה נשיאת בית המשפט, השופטת מוסיה ארד, את דברי אולמרט ופנתה לעורך דינו: "הדברים מאוד מעניינים, אבל מה הקשר?".

אולמרט השיב: "אני נאבק כאן על חיי", והוסיף: "יכול להיות שאלה דברים ששייכים לעבר רחוק, אבל בסוף זה מתחבר יחד למי שאני ולמי שייצגתי - לא לאיש שמנסים לצייר".

פרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, ציין: "אני רוצה שיידעו שיש בן אדם מאחורי זה. זו המטרה של הפרק הזה".

השופטים העירו לאולמרט מספר פעמים במהלך עדותו על כך שהוא מתייחס לאירועים שאינם קשורים לכתב האישום ומאריך בדברים שאינם רלוונטיים.

"אני מסתכל על מעשה ידיי, ואני לא מטיל אחריות על אף אחד, אבל חשוב לי שתבינו מאיפה אני בא", הסביר אולמרט, והמשיך להעיד על אירועים שהתרחשו במפלגת הליכוד, אך אינם קשורים למשפטו הנוכחי. "כל מה שאני עושה הוא להעביר לכם את המציאות הפסיכולוגית שבה הייתי נתון אז", אמר לשופטים.

"כימיה עם טלנסקי"

אולמרט התייחס בעדותו לפרשת "מעטפות הכסף" ולהיכרותו עם משה טלנסקי, היכרות שהתקיימה על רקע הקמפיין הראשון שלו לראשות עיריית ירושלים מול טדי קולק.

"אני הייתי מועמד מסדר גודל אחר לחלוטין", סיפר אולמרט. "קולק, יחד עם ראש הממשלה יצחק רבין ועם שמעון פרס עשה מצעד בבן-יהודה, כאשר אייזק שטרן הולך לפניהם ומנגן בכינור", סיפר אולמרט כדי להבהיר מדוע היה זקוק לגיוס כספים נרחב לקראת הבחירות. "היה ברור שפה הולכת להיות התמודדות, שתחייב גיוס משאבים אדיר. זו לא עוד מערכת בחירות. היה ברור לי שזה מיליוני שקלים רבים, שצריך לגייס אותם".

על טלנסקי אמר אולמרט: "הוא איש נחמד, עם חוש הומור, שהאמין שאני יכול להיות ראש עיריית ירושלים. נפגשתי איתו, והייתה כימיה. דיברתי איתו, אמרתי לו שאני זקוק לו לתרומות, היה ברור שהמאמץ העיקרי של טלנסקי היה לגייס עבורי תרומות.

"הוא לא באמת איש עסקים בינלאומי, הוא גם לא הצטייר ככזה וגם לא העמיד פנים ככזה. הוא היה שכיר שהרוויח במושגים שלנו הרבה מעל ומעבר. תפקידו העיקרי היה לגייס תרומות, להכיר לי אנשים. הוא היה צריך לדבר עם אנשים במקומות השונים בניו-יורק, בעיקר בקהילות היותר מסורתיות, שלהן הייתה את הרגישות הגדולה ביותר לירושלים".

אולמרט תיאר את אחת הפגישות שנערכו לצורך גיוס תרומות בה השתתף. "על השולחן הייתה מעטפה, שבה יש אפשרות להכניס מזומן, צ'ק או מספר כרטיס אשראי, עם ציון התרומה. אני זוכר שטלנסקי תרם לי משהו, אני לא זוכר כמה".

"שולה אשת אמוני"

בהמשך עדותו התייחס אולמרט לפרשת ראשונטורס, בנוגע לאישום כי קיבל כספים תמורת נסיעותיו הפרטיות. "מעולם לא ביקשתי ממישהו שיזמין אותי לחו"ל, לא ביקשתי אף פעם אחת לבלות חופשה כבדרך אגב", ציין. "אתם יכולים לראות שלא הייתה פעם אחת שנסעתי, בין אם זה ליום או ליומיים או לשלושה, שלא עבדתי מהבוקר ועד שעת לילה מאוחרת. אף פעם אחת לא חשבתי בתום נסיעה ביום חמישי שאולי אשאר ליום שישי או שבת".

אולמרט התייחס בעדותו גם לתפקידה של שולה זקן, והדגיש את הסמכויות הרחבות שהעניק לה. "היא הייתה קובעת את סדר היום ומפקחת על סגל הלשכה. סמכתי עליה שתדע עם מי לקבוע פגישה ועם מי לא, ורק במקרים נדירים היה עליה לשאול אותי כיצד לנהוג", העיד ראש הממשלה לשעבר.

"שולה היא אשת אמוני. יכולתי לסמוך עליה שהיא תעשה הרבה דברים שקשורים בי אישית. החל מזה שהיא תיאמה את האירועים האישיים שבהם השתתפתי, וכלה בעניינים הכספיים שלי. אלמלא שולה, לא הייתי יודע בכמה החוב בבנק שלי גדל. הייתה לה סמכות לחתום על צ'קים, היה לה פנקס צ'קים, והיא הייתה עושה את החשבונות... היא גם טיפלה ברכישת הדירות לילדיי".

"עדות מורכבת"

אולמרט נכנס לאולם בית המשפט כשהוא מלווה בצלמים רבים, כשחיוך מעט עצבני על פניו ומבלי שהוא שוכח להחליף חיוכים עם שלל עורכי הדין שהקיפו אותו.

את פרשת ההגנה פתח עו"ד זהר בתיאור העדות הצפויה שאמורה, לדבריו, להיות ארוכה וממושכת. "זוהי ההזדמנות הראשונה מאז החלה החקירה שבה מתאפשר לאולמרט להשמיע את כל שעל ליבו ולחשוף את דבריו. בל נשכח אולמרט נאלץ לפרוש מתפקידו כראש ממשלה, בעקבות התעקשות פרקליט המדינה להביא לעדות את משה טלנסקי", אמר זהר והוסיף כי הוא מתכוון לבקש מאולמרט להתייחס לכל פרט. "עדותו מורכבת", ציין.

זהר הוסיף כי ראש הממשלה לשעבר יתייחס בעדותו ל"אופיין החריג של חקירותיו כראש ממשלה ולמטען הקשה שאיתו הגיע לחקירה ולתחושות הסובייקטיביות שהשפיעו על תשובותיו".

3 פרשות

בישיבות הקרובות ייחקר אולמרט בידי פרקליטיו וייתן את גרסתו לגבי הטענות המופיעות בכתב האישום בנוגע לפרשות ראשונטורס, מרכז ההשקעות וטלנסקי. לאחר מכן הוא צפוי להיחקר בידי הפרקליטות בחקירה נגדית. בין היתר, צפוי ראש הממשלה לשעבר להישאל לגבי דבריו של מקורבו, עו"ד אורי מסר, על כך ששמר בעבורו מאות אלפי שקלים במזומן בכספת סודית במשרדו; וכן לגבי עדותה של מתאמת הנסיעות, רחל ריסבי-רז, בנוגע לכך שהוא ידע כביכול על שיטת המימון הכפול והמשולש לנסיעותיו לחו"ל.

אולמרט מואשם בעבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה ב-3 פרשות עיקריות:

פרשת ראשונטורס - שבה מואשם אולמרט כי קיבל מגופים ציבוריים ומהמדינה מימון כפול ומשולש בעבור נסיעותיו לחו"ל כשר התמ"ת בסכום של 92 אלף דולר. פרשה זו נחשבת בפרקליטות לפרשה המוצקה ביותר מבחינת ראיות;

פרשת מעטפות הכסף (טלנסקי) - שבה מואשם אולמרט בקבלת כספים בשווי של יותר מ-600 אלף דולר באופן בלתי חוקי מטלנסקי, תוך הסתרתם ממבקר המדינה. חלק מהכספים הופקדו בכספת במשרדו של מקורבו, עו"ד אורי מסר;

ופרשת מרכז ההשקעות - שבה מואשם אולמרט כי פעל בניגוד עניינים, כאשר קידם כשר התמ"ת וכאחראי על מינהל מקרקעי ישראל פרויקטים של חברות ששכרו את שירותיו של מסר, חברו ולשעבר שותפו במשרד עורכי דין.

משפט אולמרט הפרשות האישומים וההסברים של אולמרט / צלם: איל יצהר , אריאל ירוזולימסקי , אוריה תדמור
 משפט אולמרט הפרשות האישומים וההסברים של אולמרט / צלם: איל יצהר , אריאל ירוזולימסקי , אוריה תדמור