דיווח: "האו"ם יקבל את גרסת ישראל לאירועי המשט לעזה"

משבר בין נציגי ישראל לטורקיה בוועדת הבדיקה של האו"ם לבדיקת המשט לעזה, ביום השנה לאירועי המשט ■ כלי תקשורת בטורקיה מדווחים כי ועדת האו"ם נוטה לאמץ את הגרסה הישראלית

בטורקיה מציינים היום (ג') שנה לאירועי ה"מרמרה", בטקסי זיכרון לתשעת הרוגי התקרית על סיפון הספינה. במהלך היום יתקיימו טקסים במספר בתי קברות, וכן תכונס מסיבת עיתונאים מיוחדת, זאת לאחר שכבר מסוף השבוע מתקיימים אירועים שונים לקראת יום השנה למשט.

בינתיים, הודיעו אמש בארגון ה-IHH על תאריך יציאתה של הספינה הראשונה למשט הבא לעזה, ה-20 ביוני 2011. בארגון תכננו להגיע לעזה בימים אלו, אך בשל הבחירות בטורקיה שצפויות להיערך ב-12 ביוני, הוחלט בארגון לדחות את יציאתו. אמש הגיעו רבבות לכיכר "תקסים" במרכז איסטנבול, על מנת להשתתף בעצרת הארגון לציון יום השנה לתקרית. ההמונים הניפו דגלי פלסטין.

שנה חלפה, אך ועדת הבדיקה שהורה להקים מזכ"ל האו"ם באן קי מון עדיין לא סיימה את עבודתה. זאת, בעיקר בשל מחלוקות קשות בין הצוות הישראלי לטורקי, שהחריפו בשנה החולפת בעקבות פרסום דוח ועדת טירקל לחקר אירועי המשט, וכן הגשת מסקנותיה של ועדת החקירה הפנימית שהקימה טורקיה לבדיקת אירועי המשט. אמש הודיע מזכ"ל האו"ם כי מועד הגשת מסקנות הוועדה נדחה, ועבודתה נמשכת.

שר החוץ הטורקי: "אנחנו לא שבעי רצון מחקירת האו"ם"

מקורות דיפלומטיים באו"ם אומרים היום לכלי תקשורת טורקיים כי לאחרונה החריפו המחלוקות בין נציגי ישראל לטורקיה בוועדה, וזאת על רקע נטייתו של האו"ם לקבל את הגרסה הישראלית לאירועים.

המבוי הסתום הגיע לשיא, עם איום של הנציגים הטורקים לעזוב את הוועדה. שר החוץ הטורקי רמז במעט על המחלוקות, אך הכחיש את הדיווחים. "למרות חוסר שביעות הרצון שלנו מחקירת האו"ם את אירועי המשט, נטישתה של טורקיה את הוועדה כלל אינה עומדת על הפרק", אמר.

אמש פרסם משרד החוץ הטורקי הודעת תמיכה בהחלטתה של מצרים לפתוח את מעבר רפיח לתנועת פלסטינים. "טורקיה מקווה שפתיחת המעבר תביא את ישראל לשקול מחדש את הסרת המצור", נכתב בהודעה הטורקית. בעזה יציינו היום את יום השנה לאירועי ה"מרמרה" בחנוכתה של אנדרטה בנמל עזה.