"יש לשקול הגבלת שימוש בטלפון הסלולרי בקרב ילדים"

פרופ' סיגל סדצקי לגלי צה"ל: "אנו צריכים לשקול מאיזה גיל יהיה לילד שלנו טלפון סלולרי"

החוקרת הישראלית פרופ' סיגל סדצקי אמרה היום (ד') לגלי צה"ל כי יש לשקול את הגבלת השימוש בטלפונים ניידים בקרב ילדים, כיוון שהם מועדים במיוחד להינזק מהקרינה: "אנו צריכים לשקול מאיזה גיל יהיה לילד שלנו טלפון סלולרי, ובנוסף יש ללמד להשתמש בו נכון - כלומר להרחיק מהגוף בזמן הדיבור ולהשתמש באוזניות", אמרה פרופ' סדצקי, "מלבד זה, אנחנו כחברה צריכים לשקול אם אנחנו רוצים את המכשיר הזה גם בתור טלוויזיה או נגן. הכול עניין של מינון ושל אופן השימוש".

לדברי פרופ' סדצקי, ארגון הבריאות העולמי לא שינה את עמדתו, משום שזו הפעם הראשונה שהוא דן בנושא הזה. "הארגון הרגיש שהגיע הזמן לעשות סדר בדברים ולקבץ את כל המחקרים בתחום", היא מסבירה, ומציינת כי "לגידולי מוח לוקח 40 שנה להתפתח, ואנחנו עדיין לא יכולים באמת לדעת את ההשפעות. כשמרחיקים את הטלפון בעזרת רמקול או אוזניות - החשיפה לקרינה היא מזערית".

ארגון הגג של החברות הסלולריות בארה"ב מנסה לשכנע כי למרות ההודעה של ארגון הבריאות העולמי, לא ניתן לקבוע כי המכשירים הסלולריים מסרטנים. על-פי חברות הסלולר, "באותו סיווג מבחינת סכנה בריאותית נמצאים גם קפה וחמוצים".

בהודעת ארגון הבריאות העולמי נכתב כי "הסכנה הנשקפת מהסלולרי שוות-ערך לחומרי הדברה, עופרת וגזי פליטה ממנועים". לפיכך קיים חשש שהשימוש בטלפון נייד עלול לגרום לסוגים שונים של סרטן המוח. עד כה לא ניתן היה לקבוע מסקנה זו בגלל הזמן המועט יחסית שקיימים הטלפונים הניידים, אבל על-פי סקירה של מחקרים שנערכו לאחרונה, המכשיר הסלולרי צריך להיות מסווג כעלול לסרטן.

"זה מלחיץ מאוד, כי עד עכשיו אמרו שאין מספיק מידע ופתאום זה רשמי", אמרה לגלי צה"ל רוני בת ה-16 מהרצליה. אם לילדים סיפרה: "אנחנו לא יכולים לחיות בלי הנייד, אפילו אם יגידו שזה מסרטן - אנשים יתרגלו".

מפורום החברות הסלולריות נמסר בתגובה: "החברות הסלולריות פועלות ותמשכנה לפעול בהתאם לכל ההנחיות והתקנים הנקבעים על-ידי משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, במטרה להפעיל שירותים סלולריים בטוחים ואיכותיים.

"על-פי ארגון הבריאות העולמי ומשרדי הבריאות והגנת הסביבה בישראל, לפריסה מלאה ומיטבית של אנטנות יש חשיבות רבה בצמצום עוצמות הקרינה הנפלטת, הן מהמכשירים והן מהאנטנות".