מחקר: ערוץ 9 ממשיך להיות פופולרי אבל הצעירים נוטשים

ממחקר שהוכן לקראת הדיון בהארכת הרישיון עולה כי 51% מהמגזר הרוסי בישראל צופים בערוץ 9 ■ יותר ממחצית צופים בחדשות הערוץ מדי יום

הצעירים יוצאי ברית-המועצות לשעבר נוטשים את ערוץ 9 ואינם צופים בו כמו הדור המבוגר יותר - כך עולה ממחקר רחב-היקף שנערך בקרב האוכלוסייה דוברת הרוסית בישראל על-ידי לשכת הפרסום הממשלתית ומכון גיאוקרטוגרפיה, בראשות פרופ' אבי דגני וד"ר רינה דגני.

המחקר יוגש מחר (ה') למועצת הכבלים והלוויין בראשות ניצן חן, שבימים אלה דנה בהארכת הרישיון של הערוץ דובר הרוסית ומבקשת לבחון את מעמדו בציבור.

באופן כללי ערוץ 9 יכול לשאוב עידוד מהמחקר. 51% מבין קרוב ל-1,000 הנשאלים ציינו כי ערוץ 9 הוא ערוץ שהם צופים בו, ו-27% מהם ציינו אותו כערוץ ראשון. 78% מהציבור המכונה "רוסי" בישראל צופה בערוץ 9 בתדירות כלשהי.

עם זאת, מדובר ב-78% מבני ה-55 ומעלה לעומת 18% בלבד מהצעירים. צעירים לא בוחרים כמעט בכלל את הערוצים המשדרים ברוסית, גם הזרים, ורובם המכריע מעדיפים לצפות בערוץ 2.

יש לציין כי מדובר בסקר המתבסס על תשובות שניתנו על-ידי המרואיינים באופן טלפוני, ולא כזה שנבחן באופן איכותני.

מקשר לישראליות

החוזק העיקרי שמוצא הציבור דובר הרוסית בערוץ 9, הוא בהיותו "נותן מענה ומתאים לצרכים הספציפיים של המגזר הרוסי", כך העידו 63% מהנשאלים, ואילו 57% מצאו בו "מקשר" לתרבות הישראלית. 51% ראו בו ערוץ איכותי ברמה גבוהה, ו-47% שיבחו את מגוון התוכניות שבו. התפיסות החיוביות כלפי הערוץ חוצות גילאים, אם כי הן ניכרות יותר ככל שגיל הצופה עולה.

58% מהציבור הרוסי בישראל צופה בחדשות ערוץ 9 מדי יום - נתון שאינו מתיישב כהלכה בהכרח עם נתוני הרייטינג של הערוץ. 63% מצופי הערוץ סבורים כי תוכניות האקטואליה שלו מעניינות, ו-62% מאמינים כי המהדורה הישראלית ברוסית אובייקטיבית יותר מאלה של הערוצים הרוסיים.

במסקנותיהם כותבים עורכי המחקר כי "לערוץ 9 יש מקום ומעמד חשוב בציבור הרוסי הבוגר. 37% מהעולים בישראל הם מבוגרים וצרכנים כבדים וכפי הנראה קהל די שבוי של הערוץ".

עוד כותבים מחברי המחקר כי נטישת הצעירים נובעת מהתאקלמותם, וכי אם הערוץ רוצה להיות רלוונטי - עליו "לבחון לעומק ולאתר את הצרכים התרבותיים והרגשיים של הצעירים ולפתח תוכניות שיתרכזו בשימור שפתם ותרבותם".

מערוץ 9 נמסר כי "הקהלים הצעירים ככלל במדינת ישראל אינם נאמנים לערוץ כזה או אחר בטלוויזיה. במקביל אנו עדים לתופעה הפוכה, הבאה לידי ביטוי באחוזי הצפייה בערוץ, בה הרבה ישראלים שאינם מגדירים עצמם כעולים מגיעים לערוץ 9 לצפות בתוכן המתורגם המשודר בו, או לחילופין במשדרי הכדורגל הפופולריים. ראיה נוספת לחוזקו של הערוץ היא עלייה של כ-10% בביקוש לפרסום מתחילת השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד".

הערוצים הנצפים ביותר במגזר הרוסי
 הערוצים הנצפים ביותר במגזר הרוסי