עובדי קופ"ח מאוחדת: מה עשו ראשי הוועד עם 20 מיליון שקל?

הסכום נצבר במשך 15 שנה, אך לטענת העובדים הוא לא שימש לפעולות רווחה כלשהן ■ חבר הנהלה: הכסף בבנק, מי שייבחר לוועד - שייקח אותו

קבוצה של עובדים בקופת חולים מאוחדת דורשת לקבל דיווח מפורט לגבי השימושים שנעשו בסכום של כ-20 מיליון שקל שהצטבר במשך השנים בקופת הוועד הארצי של עובדי הקופה, וחלקם שוקל פנייה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לחקור שאלה זו.

שאלת כספי הוועד התעוררה לאחרונה, כאשר כ-2,000 מעובדי מאוחדת חתמו על בקשה להצטרפות להסתדרות הכללית, ונציגי ההסתדרות פנו להנהלת הקופה בתביעה לפתוח איתם במו"מ על הסכם עבודה קיבוצי. התביעה הראשונה של מובילי המהלך במאוחדת היא שההסתדרות תבדוק היכן נמצא הכסף, מי ומתי עשה בו שימוש ולאיזו מטרה. זאת, כדי לוודא שבמהלך השנים לא נעשו שימושים בלתי חוקיים בכספי העובדים שנצברו בקרן שבשליטת הוועד.

כל אחד מעובדי מאוחדת משלם 18 שקל לחודש דמי ועד. במהלך 15 השנים האחרונות צברו 5,000 עובדי המאוחדת סכום נומינלי של יותר מ-16 מיליון שקל, ולפי הערכת אגף הכספים של הקופה מדובר ביותר מ-20 מיליון שקל.

15 שנה לא התקיימו בחירות

עובדי מאוחדת אינם חברים בהסתדרות, והם מאורגנים בוועד ארצי. לטענת עובדים רבים, בכסף שנצבר בקופה לא נעשה שימוש לרווחת העובדים, ובמקרים שנעשו פעולות כאלה היה מדובר בכספים בהיקפים קטנים שהנהלת הקופה הקציבה מדי פעם.

זה 15 שנה לא התקיימו בחירות לוועד. במשך השנים התפטרו או יצאו לגימלאות כל חברי ועדת הכספים של הוועד וגם כל חברי ועדת הביקורת, ובמקומם לא מונו חברים חדשים. שני הנותרים האחרונים בוועד היו שני חברי הנהלה, צבי הרץ ומשה מאירי, שהם בעלי זכות חתימה בכספים שנצברו בקופת הוועד. הרץ, שהיה חבר הנהלה ומנהל מחוז דרום, התפטר מהוועד ומההנהלה אחרי דוח המבקר, שבו נמצאו ממצאים שליליים לגביו, ולפני כחודשיים, לאחר הליך שימוע, הופסקה עבודתו בקופה. כרגע מכהן רק חבר אחד בוועד היודע היכן הכסף - משה מאירי, חבר הנהלת הקופה וראש אגף שיווק.

ועדי עובדים אינם נתונים לביקורתו של מבקר המדינה, ובמקרה של מאוחדת גם לא לביקורת של מבקר ההסתדרות. לכן, טוענים העובדים, הכסף בקופת הוועד הוא מעין "רכוש נטוש".

מאירי אומר בתגובה: "הכסף נמצא בחשבון בבנק הבינלאומי בקיראון, הכול מסודר ויש דוח כספי. מי שייבחר לוועד - שייקח את הכסף. בשמחה רבה".