ניצב יואב סגלוביץ: המשטרה תגביר את השימוש בתחבולות חקירה

ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה בכנס לשכת עוה"ד: "יפעלו יותר מדובבים, יותר עדי מדינה, יותר סוכנים" ■ חלק מהסיסמאות על זכויות חשודים הן מילים גבוהות שאין בהן ממש"

משטרת ישראל תגביר את השימוש בתחבולות חקירה בחדרי החקירות, ותחבולות אלה יהפכו למתוחכמות יותר ויותר כדי להתמודד עם הפשיעה, ההופכת גם היא למתוחכמת יותר ויותר - כך אומר ניצב יואב סגלוביץ, ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה.

לדברי סגלוביץ, שדיבר הערב (ד') בכנס לשכת עורכי הדין באילת, "צריך לומר בצורה ברורה: יפעלו יותר מדובבים, יותר עדי מדינה, יותר סוכנים. אני מעצים את זה כל הזמן, זה תפקידי, ואעשה זאת יותר ויותר".

סגלוביץ הוסיף כי "תפקידה של המשטרה הוא להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה, במגבלות החוק ופסיקת בתי המשפט, כדי להביא עבריינים לדין. צריך לקחת סיכונים, צריך ללכת על החמרה וליצור טיפול אפקטיבי".

לדבריו, "חלק מהסיסמאות על זכויות חשודים הן מילים גבוהות שאין מאחוריהן תוכן של ממש. מכל הדיונים על זכויות חשודים ונאשמים, נעלמו הזכויות של קורבנות העבירה. גם להם יש זכויות. גם אני אזרח במדינה ורוצה לשמור על זכויות חשודים, אבל הציבור נתן מנדט למשטרה לחקור פשעים, להגיע לחשודים ולבסס תשתית ראייתית, אם יש".

עם זאת, סגלוביץ ציין כי "בבחינה מהי תחבולת חקירה מותרת ומהי תחבולה אסורה, צריך קצין החקירות להפעיל את חוש הפרופורציה, לפעול על-פי ההנחיות ולפעיל שכל ישר. אני, כראש אגף החקירות, אעשה ככל יכולתי כדי לאכוף את החוק, עם כמה שיותר תחבולות אינטליגנטיות. כולם רוצים שנביא ממצאים פורנזיים, DNA וטביעות אצבע. אבל במציאות יש יותר מדובבים ועדי מדינה, כדי שהציבור יהיה בטוח מפני עבריינות".

פרקליט מחוז הדרום, עו"ד שלמה למברגר, אמר כי דרך המלך בחקירות כיום איננה לצאת ולאסוף ראיות, מאחר ש"בעולם של פשיעה גואה מתוחכמת, לא תמיד נצליח לאסוף ראיות בעולם שמחוץ לחדרי החקירות. לא תמיד יש מצלמת וידיאו שמצלמת את זירת העבירה. כשאין לנו כלים אנחנו נחזור לחדרי החקירות ונעשה את המקסימום בכמה שיותר תרגילי חקירה אינטליגנטיים, כדי לגרום לכך שהחשודים יספרו מה היה. לא צריך להיבהל מזה".

למברגר קרא שלא להרחיב באמצעות פסיקת בתי המשפט את ההגבלות החלות על המשטרה באיסוף ראיות. לדבריו, "אנחנו בוחנים היום אם נפגע באופן ממשי הרצון החופשי של האדם כתוצאה מהתחבולה, או נפגעה ממשית זכות ההיוועצות. אני לא מציע להרחיב מעבר לכך את האפשרות לפסול ראיות, מעבר לנדרש.

"בשנים האחרונות המטוטלת זזה בכיוון מטריד. באים אלינו בטענות כשאנחנו משתמשים בסוכנים, עדי מדינה, עושים איכונים או מקבלים נתוני תקשורת. על כל כלי חקירה שמנסה להתמודד עם הפשיעה המתוחכמת, באים קולות ורוממות זכויות החשודים בגרונם. זה לא בפרופורציה. לא יעזור, חייבים להשתמש בכלים מהסוג הזה".

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, אמר כי אמות-המידה לקביעה מהי תחבולה מותרת הן אמות-מידה עמומות. "אומרים תחושת הצדק, שכל ישר ופרופורציה. אני שואל אתכם, שמעתם מושגים יותר עמומים מאלה? הגיע הזמן שהמחוקק יקבע את הכללים לגבי תחבולות חקירה. זו משימה חשובה מדי מכדי להשאיר את אנשי המשפט בערפל", אמר כבוב.