מחקר: על מה בלוגריות כותבות - וכמה הן מרוויחות מזה?

רוב הבלוגים המובילים בעולם נכתבים ע"י נשים, והכוח המשמעותי הזה לא נעלם מעיני החברות המסחריות ■ מחקר בארה"ב מעלה כי 90% מהבלוגריות מעוניינות לעבוד עם מותגים

הרשתות החברתיות אמנם צוברות פופולריות רבה בקרב הגולשים בשנים האחרונות, אך גם האלמנטים החברתיים ששלטו לפני עידן הפייסבוק והטוויטר לא נעלמו מהרשת. האינטרנט עדיין מהווה כר פורה למאות מיליוני בלוגרים מסביב לעולם שמוצאים את נחלתם ביומן אישי-פומבי, שבו הם שופכים בפני מעריציהם האדוקים את נפלאות תבונתם.

על אף שתנועת הגולשים עוברת לפייסבוק ולטוויטר, הבלוגרים לא מוצאים ברשתות אלה תחליף לאינטימיות ולקרבה שהם מפגינים בבלוגים שלהם כלפי הקוראים שלהם, אלא דווקא משתמשים ביכולות ההפצה הוויראליות שלהן כדי למשוך יותר קהל לבלוגים שלהם.

מי שנזקק להוכחה לכוחם של הבלוגים גם בעידן האינטרנטי של היום קיבל שתיים כאלה, כשענקית האינטרנט AOL הוציאה בספטמבר אשתקד 25 מיליון דולר כדי לרכוש את בלוג הטכנולוגיה הפופולרי "טק קראנץ'" ו-315 מיליון דולר בפברואר השנה כדי לרכוש את המגה-בלוג "האפינגטון פוסט" של אריאנה האפינגטון.

מי שהפך בשנים האחרונות לכוח משמעותי בבלוגספירה הן הקהל הנשי שפעיל הרבה יותר מגברים ברשת. עם הזמן הפכו הבלוגריות לכוח מוביל תוך שהן כותבות על שלל נושאים, מהורות ולידה דרך אופנה ולייף סטייל ועד לטכנולוגיה ופוליטיקה, והעיקר - הן משפיעות והופכות למובילות דעת קהל.

גם בישראל מעריכים את ההשפעה שיש לבלוגריות ברשת. כך, למשל, חברת "מוצר השנה" ארגנה בחודש שעבר אירוע ל-300 בלוגריות ישראליות כדי שיתרשמו מקרוב ממוצרי הצריכה שזכו השנה בפרס החדשנות. אלה קיבלו דוגמיות להתנסות על מנת שיוכלו לבדוק את המוצרים ולשתף את ההתרשמויות שלהן בבלוגים שהן מנהלות.

"מותגים וגופים מסחריים מסתכלים היום על בלוגרים עם הרבה כבוד", מסבירה טל וולקוביץ', מנהלת תחום הניו-מדיה בטריוואקס יחסי ציבור. "הדיאלוג שהם מנהלים איתם הוא חלק מעוגת השיווק שלהם. יש לבלוגרים השפעה, ולכן החברות מעריכות אותם מקצועית ולכן נעשות אליהם פניות".

כותבות על משפחה והורות

לאור כוחן של הבלוגריות באינטרנט, ניסה האתר BlogFrog האמריקני, המאגד קהילה בת 50 אלף בלוגים של נשים, לאמוד את הפוטנציאל הכלכלי של הבלוגים בחיבור של חברות מסחריות ומותגים עם הבלוגריות המנהלות אותם.

האתר, יחד עם חברת המחקר The Social Studies Group, ערך בדיקה מקיפה בקרב כ-2,500 בלוגריות בקהילה, רובן (43%) בשנות ה-30 לחייהן וכ-73% מהבלוגריות הן אימהות לילדים מתחת לגיל 18.

אחד הממצאים העיקריים במחקר הוא כי 90% מהבלוגריות מעוניינות לעבוד עם מותגים, כל עוד הן מקבלות מכך הטבות בדמות מוצרים לבדיקה וכדומה. 57% מהמשיבות לסקר מחפשות מערכות יחסים ארוכות עם מותגים בודדים, בעוד 23% מחפשות קשרים שוטפים עם הרבה מותגים.

אז על מה בעצם כותבות הבלוגרית? מרביתן (18%) עוסקות בענייני משפחה והורות, לייף סטייל (9%), אוכל (7%) ועוד. נושא האופנה, שמזוהה מאוד עם הקהל הנשי, לא זוכה לטיפול גבוה מספיק כמצופה אצל הבלוגריות, ורק 2% מהבלוגים עוסקים בנושא.

35% מהבלוגריות משקיעות 1-5 שעות בשבוע על הבלוג שלהן, כש-5% משקיעות יותר מ-36 שעות בשבוע. אחוז גבוה יחסית (12%) משקיעות פחות משעה בשבוע. מהסקר עולה כי 48% מהבלוגריות משקיעות 1-5 שעות בקשרים עם בלוגים אחרים.

על-פי המחקר, 75% מהבלוגים מושכים קהל של פחות מ-5,000 גולשים ייחודים בחודש, נתון שנחשב לא גבוה יחסית במונחים של שוק האינטרנט האמריקני. רק 1% מכלל הבלוגים שנכתבים על-ידי נשים מושך יותר מ-100 אלף גולשים ייחודים בחודש.

אמנם חלק מהבלוגריות מנהלות את הבלוגים שלהן מתוך תחביב, אך רובן מחשיבות אותו גם כמקור הכנסה. על-פי הסקר, 42% מהבלוגריות מרוויחות עד 100 דולר בחודש מהפוסטים שהן כותבות.

אבל כמו בכל דבר בחיים, מי שמשקיע יותר - מרוויח יותר. 21% מהבלוגריות שמרוויחות 1,000 דולר ומעלה מהבלוג שלהן, משקיעות לפחות 30 שעות בשבוע ביצירת קשרים עם בלוגים אחרים. הבלוגים שמגלגלים הכי הרבה כסף עוסקים במבצעים ובדילים, הורות ומשפחה, אוכל ולייף סטייל.

המחקר העמיק ובדק עם אילו מותגים הבלוגריות הכי רוצות לעבוד. על-פי הממצאים, מותגי אוכל ושתייה נמצאים במקום הראשון עם 21%, אחריהם בריאות ויופי (19%), בידור (15%) וביגוד (11%). התחומים הכי פחות מושכים מבחינת שיתוף-פעולה מסחרי הם תרופות (2%) ורכבים (2%).

על-פי הסקר, בין המותגים הבולטים בשיתופי-פעולה מוצלחים עם בלוגריות אפשר למצוא את דיסני, אפל, ענקית הקמעונאות וול-מארט ותאגיד המזון קראפט.

דוחות הצעות

על-פי הסקר, עשרות מותגים פונים מדי שנה לבלוגריות בניסיון להגיע לשיתוף-פעולה. 63% מהבלוגרית ציינו כי הן מקבלות עד 20 פניות בשנה, בעוד 16% מקבלות מעל ל-80 פניות בשנה. עם זאת, שיעור גבוה יחסית של בלוגריות (66%) דחו מחצית מהפניות שקיבלו.

הסיבות לסירוב לעבוד עם מותגים מגוונות: לטענת 87% מהבלוגריות, תחושות בטן ודעות אישיות משפיעות על ההחלטה אם לעבוד עם מותגים מסוימים או לא. נוסף על כך, ייתכן כי הסירוב לעבוד עם מותג מסוים נובע מניסיון קודם גרוע. 12% מהבלוגריות טוענות לחוויות שליליות מעבודה משותפת עם מותגים וחברות מסחריות, בעיקר כיוון שלא אהבו את המוצר או ששיתוף-הפעולה לא נוהל בצורה טובה.

לדברי וולקוביץ', "נתקלנו כבר בכמה ובכמה מקרים שבלוגרים פשוט לא רצו לשתף פעולה. רצינו לשלוח להם מוצרים של חברות שאנחנו מייצגים, אבל הם סירבו בנימוס מבלי להסביר".

וולקוביץ' מעריכה כי "יש בלוגרים שפשוט מצליחים בזכות עצמם ומעדיפים לא 'להתמסחר' דרך שיתוף-פעולה עם גופים מסחריים".

בישראל - הבלוגריות הצעירות שולטות

גילן הצעיר של הבלוגריות בארץ מתבטא בנושאים שהן מעדיפות לסקר, ומתוך כך גם במותגים שפונים אליהן.

"אוכלוסיית הבלוגריות בישראל שונה מזו שעולה מהסקר של BlogFrog", טוענת ד"ר כרמל וייסמן, חוקרת תרבות אינטרנט באוניברסיטה העברית. "בעוד ששם נראה שהכוח הנשי החזק בבלוגספירה מורכב מאימהות, בישראל האוכלוסייה שונה ומשופעת ביותר נערות צעירות. זה הקהל שאליו גם פונים המפרסמים שמחפשים שיתופי-פעולה".

ההבדל באופי האוכלוסייה, טוענת וייסמן, מצביעה גם על שוני בנושאים המסוקרים בבלוגים. כך, בעוד שבישראל יש יותר עיסוק בנושאי אופנה, בארה"ב רק 2% מהבלוגים עוסקים בתחום.

"כיוון שאוכלוסיית הבלוגריות בארה"ב מורכבת מיותר אימהות, הן כותבות על נושאים יותר משפחתיים, לעומת צעירות בישראל שכותבות על אופנה", אומרת וייסמן.

וייסמן מאמינה כי המפרסמים בישראל צריכים ללמוד מעמיתיהם בארה"ב כיצד להתנהל מול בלוגים. לדבריה, בעוד שההתנהלות בארה"ב מצד המפרסמים זהירה יותר, בישראל מחפשים "להביא את המכה".

"בארה"ב המפרסמים לא מפגיזים כל שבוע את הבלוגריות בהצעות לשיתופי-פעולה ולפרסום מוצרים. הם עושים פילוח של הבלוגריות המתאימות להם, אם כי לפי הסקר - הם עדיין לא מפלחים מספיק טוב כי יש הרבה מאוד דחיות מצידן", אומרת וייסמן. "בישראל, לעומת זאת, מנסים לדחוף לבלוגריות מוצרים, אומרים להן לא לפרסם שהן קיבלו את המוצרים - וכך פוגעים במוניטין שלהן, כי זה נעשה בלי גילוי נאות".

באשר לנתון מהסקר, לפיו 57% מהבלוגריות מחפשות מערכות יחסים ארוכות עם מותגים בודדים, וייסמן טוענת כי דרך זו משדרת יותר אמינות בשיתופי-הפעולה עם המפרסמים ולא מנחיתה על הקוראים כל יום מוצר אחר.

כמה כסף מרוויחות הבלוגריות בחודש
 כמה כסף מרוויחות הבלוגריות בחודש
כמה שעות משקיעות הבלוגריות בכתיבה
 כמה שעות משקיעות הבלוגריות בכתיבה
על מה הבלוגריות כותבות
 על מה הבלוגריות כותבות