זועבי למזכ"ל האו"ם: אל תמנע את המשט הבא לעזה

לקראת יציאת המשט הבא לעזה, תוקפת הח"כית שהייתה על סיפון ה"מרמרה" את מזכ"ל האו"ם ■ "אתה הופך האו"ם לחד-צדדי", כתבה לבאן קי-מון ■ "אני דואגת מניסיונך למנוע המשט"

בעוד שבועיים וחצי צפוי לצאת משט נוסף לעזה, ובזמן שבישראל נערכים בכל דרך על מנת למנוע את הגעתו לחופי עזה - משתתפי המשט הקודם קוראים לגופים הבינלאומיים לאפשר את הגעתו. ח"כ חנין זועבי שלחה היום מכתב למזכ"ל האו"ם באן קי-מון וביקשה ממנו להודיע כי הוא תומך ביציאתו של המשט לעזה. "אני מביעה דאגה כנה ועמוקה מניסיונותיך למנוע מהלך חשוב ועוצמתי שכזה", כתבה במכתב.

"כנציגת האזרחים הפלסטינים של ישראל, המהווים כ-18% מהאוכלוסיה, עלי להגיב לבקשותיך ממדינות שלא יאפשרו לאוניות המשט לצאת מגבולותיהן", הוסיפה זועבי, שהתייחסה גם להתבטאויותיו של מזכ"ל האו"ם בסוף השבוע, בהן קרא לממשלות במזרח התיכון למנוע את קיום המשט הקרוב.

"בנקיטת עמדה מתגוננת שכזו, אתה הופך את הארגון בראשו אתה עומד ליישות חד צדדית", כתבה זועבי. "הערותייך עלולות להוביל למעשים שהם כנגד הערכים והחזון של האו"ם, ועשויות להתפרש כתמיכה מוחלטת בתוקפנות הלא פרופורציונאלית שמפעילה ישראל כלפי פעילים לא חמושים".

"אני קוראת לך לחזור בך מהתבטאויותיך כנגד המשט ולהתחייב לערכים הבסיסיים של האו"ם, כמו גם להכיר בכך שהמצור על עזה הוא פשע נגד האנושות ולפעול לסיומו המיידי", הוסיפה זועבי.

תאריך יציאת המשט: 20 ביוני

בינתיים, הודיעו אמש בארגון ה-IHH על תאריך יציאתה של הספינה הראשונה למשט הבא לעזה, ה-20 ביוני. בארגון תכננו להגיע לעזה בימים אלו, אך בשל הבחירות בטורקיה שצפויות להיערך ב-12 ביוני, הוחלט בארגון לדחות את יציאתו. אתמול בערב הגיעו קהל רב לכיכר "תקסים" במרכז איסטנבול, על מנת להשתתף בעצרת הארגון לציון יום השנה לתקרית. ההמונים הניפו דגלי פלסטין.

שנה חלפה, אך ועדת הבדיקה שהורה להקים מזכ"ל האו"ם באן קי מון עדיין לא סיימה את עבודתה. זאת, בעיקר בשל מחלוקות קשות בין הצוות הישראלי לטורקי, שהחריפו בשנה החולפת בעקבות פרסום דוח ועדת טירקל לחקר אירועי המשט, וכן הגשת מסקנותיה של ועדת החקירה הפנימית שהקימה טורקיה לבדיקת אירועי המשט. בראשית השבוע הודיע מזכ"ל האו"ם כי מועד הגשת מסקנות הוועדה נדחה, ועבודתה נמשכת.

מקורות דיפלומטיים באו"ם אמרו השבוע לכלי תקשורת טורקיים כי לאחרונה החריפו המחלוקות בין נציגי ישראל לטורקיה בוועדה, וזאת על רקע נטייתו של האו"ם לקבל את הגרסה הישראלית לאירועים. המבוי הסתום הגיע לשיא, עם איום של הנציגים הטורקים לעזוב את הוועדה. שר החוץ הטורקי רמז במעט על המחלוקות, אך הכחיש את הדיווחים. "למרות חוסר שביעות הרצון שלנו מחקירת האו"ם את אירועי המשט, נטישתה של טורקיה את הוועדה כלל אינה עומדת על הפרק", אמר.