עשירים בצרות: 9 קבוצות ב-MLB חרגו מהתקרה המותרת לחובות

המינופים של בעלי קבוצות הבייסבול הגיעו לשיא, והליגה לא מצליחה לאכוף את החובות; בין הקבוצות, גם שלוש מהגדולות בליגה: שיקגו קאבס, ל.א. דודג'רס וניו יורק מטס

ליגת ה-MLB אמנם רשמה את הקפיצה הכלכלית הכי משמעותית בהשוואה לליגות המקצועניות האחרות בארה"ב בעשור האחרון בכל הנוגע להכנסות - קפצה מ-3.6 מיליארד דולר הכנסות ב-2002 ל-7 מיליארד דולר ב-2010. אבל בכל הנוגע לחובות ומינופים, לא מעט אורות אדומים נדלקו לאחרונה בליגה של הקומישינר באד זליג והליגה מתקשה לעצור את הסחף.

ה"לוס אנג'לס טיימס" מפרסם כי 9 מתוך 30 הקבוצות בליגה קיבלו התראה על כך שחצו את רף החובות שמותר על פי המדיניות שהנהיגה הליגה. הרף קובע כי על קבוצה אסור להיות בחוב העולה על פי עשרה מהרווח התפעולי הממוצע שלה (לפרק זמן של שנתיים), והוא הונהג כדי למנוע מצב שקבוצות מתופעלות באמצעות מינופי עתק שעלולים להביא בספו של דבר לקריסתן.

לדוגמה: אם הרווח התפעולי (לפי "פורבס") של שיקגו קאבס ב-2010 הוא 23 מיליון דולר, וב-2009 הוא 26 מיליון דולר - הרי שממוצע הרווח שלה לצורך התחשיב הוא 24.5 מיליון דולר. כלומר, אסור לקאבס להיות בחוב של מעל 245 מיליון דולר. החוב של הקאבס? כ-579 מיליון דולר, לפי "פורבס".

שלוש מתוך 9 הקבוצות שנמצאות בחובות מעל ללימיט הן מהגדולות והעשירות בליגה - ניו יורק מטס, שיקגו קאבס ולוס אנג'לס דודג'רס. יתר השש הן: בלטימור אוריולס, דטרויט טייגרס, פלורידה מרלינס, פילדלפיה פיליס, טקסס ריינג'רס ו-וושינגטון נאשיונלס.

החוק להגבלת החובות של קבוצות הונהג ב-2002, אחרי שהחובות של הליגה הסתכמו ב-3.1 מיליארד דולר ב-2001, אחרי שקפצו ב-500% תוך 8 שנים.