אושר בממשלה: מענקי דירות לזוגות צעירים בפריפריה

אושר מתן מענקים בהיקף 60 א' ש' בממוצע לזוג שירכוש דירה חדשה בפריפריה ■ רשימת היישובים כוללת את אופקים, בועיינה-נוג'ידאת, בית שאן, דימונה, חצור הגלילית, וירוחם

ממשלת ישראל אישרה את סל ההטבות לרוכשי דירה ראשונה לפריפריה, עליה הסכימו רק לאחרונה משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון, ואת תוכנית ההקלות במס שבח של שר האוצר עליה הכריז יחד עם בכירי משרדו ורשות המיסים רק לפני כמה ימים. מדובר בשני צעדים נוספים של הממשלה שמטרתם המוצהרת היא בלימת עליית מחירי הדירות הגבוהים עזרה לזוגות הצעירים המתקשים לרכוש דירה והגדלת היצע הדירות למגורים ברחבי הארץ.

כזכור, את התוכנית למתן מענקי מקום בפריפריה הגו במשרד האוצר ומשרד השיכון כדי להוריד מסדר היום את ההצעה שקדמה לה - סבסוד משכנתאות של כ-800 שקל בחודש לרוכשי דירה ראשונה. לתוכנית זו התנגד האוצר בצורה נחרצת ולאחר שש"ס איימה במשבר קואליציוני ישבו אנשי האוצר ומשרד השיכון והגיעו לפיתרון חדש. על פי ההצעה המקורית הייתה אמורה המדינה לקבוע רשימה של 30 יישובים בפריפרייה בהם יוכלו רוכשי דירה ראשונה לקבל מענק של 60 אלף שקל מהמדינה כהשלמה להון העצמי אותו הם נדרשים להביא לבנק כדי לקבל משכנתא.

בפועל, מדובר ברשימה של 25 יישובים הכוללת את: אופקים, בועיינה-נוג'ידאת, בית שאן, דימונה, חצור הגלילית, טבריה, ירוחם, כפר מנדא, כרמיאל, מג'ד אל כרום, מעלות תרשיחא, מגדל העמק, נהריה, מצפה רמון, נצרת, נחף, נצרת עילית, נתיבות, עכו, סחנין, ערד, צפת, קריית שמונה שלומי ושדרות. חשוב לציין כי למרות שהרשימה כבר גובשה היא טרם אושרה סופית. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "הרשימה תוצג לממשלה בימים הקרובים, לאור רצון לקיים דיון נוסף על הקריטריונים עם משרד המשפטים".

קבלת המענק מותנת במגורי מקבלי המענק באזורי עדיפות לאומית במשך 10 שנים כאשר כל שנה יהפכו 6000 שקל מההלוואה למענק. רשימת היישובים איננה סופית וממשרד השיכון נמסר כי בהמשך ייתכן ויצורפו אליה יישובים נוספים.

במקביל, תינתן הטבה נוספת של כ-40 אלף שקל המיועדת להשפיע על מחיר הדירה. סכום זה מיועד לסבסוד הפיתוח והתשתיות של דירת המגורים וזאת בנוסף לסבסוד שכבר מתקבל באזורי עדיפות לאומית. סבסוד זה עתיד להביא להפחתה בעלות הבנייה שתוביל להפחתה דומה במחיר הדירה סופי. סבסוד זה אגב מותנה בבנייה מהירה של הקבלן - רק פרויקט שבנייתו תסתיים תוך 26 חודשים יקבל את הסבסוד הנוסף.

התוכנית השנייה אותה אישרה היום הממשלה היא התוכנית עליה הכריז שר האוצר ביום שלישי האחרון שכבר זכתה לכינויי תוכנית הפטישים. במסגרת תוכנית זו הצהיר שר האוצר על שני צעדים חדשים בתחום המיסויי. הראשון קובע כי החל מ-2013 יבוטל לחלוטין הפטור ממס שבח למוכר דירה שנייה ומעלה. הצעד השני קובע פטור מלא ממס שבח למי שבבעלותו דירה המשמשת כעסק - גם צעד זה מוגבל עד 2013. הצעד הראשון פונה אל קהל המשקיעים ואמור לדרבן אותם למכור את הדירה הנוספת שבבעלותם ויחד עם הצעד השני הנוגע לדירות המשרדים מניחים באוצר כי אלפי דירות יצטרפו למעגל ההיצע.

חשוב לציין כי לשני המהלכים של האוצר גם שני חסרונות - הוצאת המשקיעים מהשוק תגרום גם לירידה בהיצע דירות בשוק השכירות מה שעלול להעלות את המחיר ללא אלטרנטיבה ראויה אחרת. בנוגע לדירות המשרדים, מצד אחד האכיפה עמודת להיות לא פשוטה כאשר הרשות תצטרך לוודא כי אכן הדירה הפכה לשמש כדירת מגורים ומצד שני, מכיוון שהארנונה על משרדים גבוהה יותר ממגורים הרשות עומדת להפסיד הכנסה.