פשרה: חברה שמירה תחתום הסכם קיבוצי עם ההסתדרות הלאומית

החברה נתבעה בייצוגית בשל אי-ביצוע הפרשות לקרן פנסיה ואי-תשלום דמי חגים ■ ביה"ד לעבודה, שדן בתביעה, קבע כי ההסתדרות הכללית כשלה בתפקידה להגן על העובדים

בעקבות ביקורת של בית הדין לעבודה על תפקודה של ההסתדרות הכללית וקביעה כי כשלה בתפקידה להגן על העובדים, נחתם באחרונה הסכם פשרה והסכם קיבוצי מיוחד בין חברת השמירה והניקיון "שיאון" לבין ההסתדרות הלאומית.

כ-3 חודשים לאחר שבית הדין האזורי לעבודה בירושלים אישר תביעה ייצוגית בסך כ-11 מיליון שקל נגד החברה, בשל אי-ביצוע הפרשות לקרן פנסיה ואי-תשלום דמי חגים לעובדים, חתמו בתחילת השבוע הצדדים על הסכם פשרה, שלפיו חברת השמירה תחתום על הסכם קיבוצי עם ההסתדרות הלאומית.

לדברי בא-כוח התובע, עו"ד גל גורודיסקי, מדובר בהסכם קיבוצי ראשון מסוגו, שנחתם במסגרת הסכם פשרה, וזאת לאחר שהשופטת אורנית אגסי קבעה (רונן דניאלי נ' שיאון) כי הסתדרות העובדים הכללית כשלה בתפקידה להגן על העובדים.

בהסכם הפשרה נקבע כי ימונה בודק שיקבע את החובות של שיאון לעובדיה, ובהמשך הם יפוצו בסכום שייקבע.

ההסתדרות הלאומית, ארגון העובדים היציג בקרב עובדי החברה, קיבלה על עצמה ללוות את ביצועו של הסכם הפשרה.

הואיל ומדובר בהסכם ראשון מסוגו, הסכימו הצדדים כי שיאון תשלם במסגרת הפשרה שכר-טרחת עורך דין מופחת בסך של 80 אלף שקל. עוד הוסכם כי התובע הייצוגי יקבל גמול בסך 20 אלף שקל, זאת בנוסף לתשלום התביעה האישית שלו נגד החברה בסך 18 אלף שקל.

עו"ד גורודיסקי מסר כי להסכם יש חשיבות רבה, הואיל והוא מדגים כיצד כלי התביעה הייצוגית מקדם את יחסי העבודה המאורגנים ואת חתימתם של הסכמים קיבוציים. זאת, לדבריו, בניגוד לטענות ההסתדרות הכללית כי התביעה הייצוגית פוגעת ביחסי העבודה המאורגנים.

"ההסכם הקיבוצי מעביר מסר ברור לארגוני העובדים, לפיו ארגון עובדים שלא ימלא תפקידו באופן פעיל באכיפה ובהגנה על זכויות העובדים אינו חסין מתביעה ייצוגית, ויותר מכך - הוא גם לא יהיה חסין מפני החלפתו בארגון אחר", ציין עו"ד גורודיסקי.