שבוע עמוס בהיי-טק

אחד הנושאים הקריטיים לטיפול הוא צמצום הפערים בין הפריפריה החברתית לבין שאר המדינה

השבוע שעבר היה עמוס למדי. ביום שלישי בערב הייתי מוזמן ל-3 אירועים שונים. הראשון בירושלים, שם נערכה החגיגה השנתית של JVP. זוהי חגיגה שהפכה למסורת המשלבת חדשנות ויצירה, בצד יזמות עסקית וחברתית בלב-לבה של הבירה, והיא בהחלט תעודת כבוד לקרן JVP של אראל מרגלית ושותפיו, על הישגיהם ויוזמותיהם.

במקביל, אירח ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, את הדוברים בכנס איגוד ההיי-טק (HTIA), שנפתח למחרת היום בבנייני האומה. ההזמנה לאירוע הזה הייתה קורצת במיוחד: ראש העיר ירושלים הזמין קבוצה מצומצמת של אורחים להרמת כוסית בשעות הערב על גגו של בית-מלון המוקף בנופה הקסום של הבירה. מי שהגיע חגג את אחד מכנסי ההיי-טק היותר מרשימים שנערכו בארץ בשנים האחרונות. כנס ה-HTIA אירח למעלה מ-2,000 משתתפים, 500 אורחים מ-48 מדינות, 200 דוברים ו-90 חברות סטארט-אפ.

האירוע השלישי התקיים בבאר שבע, שם נערך בשלישי בערב טקס השקתו של מרכז המו"פ החדש של EMC. ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ'; ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן; פט גלסינגר, מבכירי EMC העולמית; וד"ר אורנה ברי, סגנית נשיא בחברת EMC ומנהלת מרכז המצוינות של EMC בישראל, גזרו את הסרט וחנכו את המרכז, שאותו ינהל אופיר קרא עוז. מרכז המו"פ החדש כבר החל בגיוסם של עשרות עובדים והוא יעסוק בפיתוח קווי מוצרים חדשים וקיימים תוך שיתוף-פעולה הדוק עם אוניברסיטת בן-גוריון.

ייתכן שהתזמון של הטקס, שנערך במקביל לאירועי פתיחת כנס ההיי-טק בירושלים, היה מקרי אבל יש משהו סמלי בחיבור ביניהם. נושא החינוך וצמצום הפערים החברתיים עבר כחוט השני גם בוועידת ההיי-טק בירושלים; דוברים שונים ציינו את הצורך בשיפור משמעותי של החינוך בישראל על מנת להבטיח המשכיות למעמדה כמעצמת היי-טק בינלאומית. ראש הממשלה, בנאום הנעילה של הוועידה, הדגיש את החינוך כבסיס לתחרותיות שלנו בשווקים הבינלאומיים.

אחד הנושאים הקריטיים לטיפול הוא צמצום הפערים בין הפריפריה החברתית לבין שאר המדינה ויצירת הזדמנויות שוות. נקווה שההיי-טק הישראלי מתכוון להרים את הכפפה בתחום הזה, ושבכוונתו להושיט יד לפריפריה. חברת EMC, עם הכנסות של 17 מיליארד דולר בשנת 2010 ומעסיקתם של 48 אלף עובדים ברחבי העולם, הצטרפה השבוע למאמץ הוצאתה של בירת הנגב הישראלי מהפריפריה אל תוך הקונסזוס ההיי-טקיסטי הישראלי.

כמעט שכחתי לציין באיזה אירוע נכחתי אני ביום שלישי בערב. מכל האפשרויות המרתקות הנ"ל בחרתי דווקא באפשרות רביעית: טקס סיום שנת הלימודים של מחזור נ"ט בתיכון הדסים באבן-יהודה. איני חושב שאי-פעם ב-20 השנים האחרונות החמצתי אירוע משמעותי כלשהו של אחד מ-4 ילדינו, למרות שהיו לי במהלך השנים תירוצים לא רעים לכך, כעובד היי-טק חרוץ, כיזם וכמנכ"ל. גם השבוע האחרון לא היה יוצא דופן. ליאור שלנו, עוד מעט בן 18, חגג עם שאר בני שכבת י"ב את סיום הלימודים בתיכון בטקס שכלל נאומים לרוב, הופעות מרשימות של בני-הנוער והרבה הורים נרגשים. גם אנחנו היינו שם.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.